BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CENG 103
Ders İsmi: Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ŞANVER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, bilgisayar sisteminin temel kavram ve çalışma prensiplerini öğretmektir. Bilgisayar mimarisi; bilgisayarın gelişim süreci; donanım ve yazılım kavram ve etkileşimi ile temel birimlerin çalışma yöntem ve prensiplerini anlatmaktır. Ayrıca, Bilgisayar Mühendisliği alt konu ve branşlarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği: Bilgisayar mimarisi ve organizasyonu (donanım, yazılım, çalışma prensibi, sayı sistemleri, makine dili vb.), bilgisayar gelişimi ve tarihçesi, bilgisayar temel kavramları ve çalışma prensipleri, işletim sistemleri, ağ ve iletişim, programlama dilleri, algoritma ve veri yapıları ve bilgisayar bilimi/mühendisliği alt alanları ve konularından seçmeler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilgisayar ve Programlamaya ait teknik terim, kavram ve tanımları öğrenir
2) Bilgisayar mimarisini, donanımı ve harici ünitelerin iletişimini açıklar
3) Veri işleme, veri tipleri (int, float, bool, etc.) ve veri yapılarını öğrenir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Programlama adımlarını ve algoritmaları bilir
2) Bilgisayar Mühendisliği alt alanlarını ve konularını bilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bilgisayar Mühendisliği problem ve etik değerlerini algılar
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İzlence, Giriş ve Temel Kavramlar, Bilgisayar Tarihçesi Ders kitabı Bölüm 0
2) Bilgisayar Mimarisi ve Donanımı: Merkezi İşlemci, veri depolama (bellek) ve Giriş/Çıkış birimleri Bölüm 1 Computer Architecture Bölüm 2 ve 3
3) Sayı sistemleri, ikilik sistem, veri depolama, Boole cebri Bölüm 1 ve 2
4) Veri işlem, Makine dili, program yürütme, von Neumann mimari modeli ve adresleme, Bölüm 2 Computer Architecture Bölüm 5
5) İşletim Sistemleri, tarihçesi, mimarisi, çeşitleri ve kullanımları Bölüm 3 Computer Architecture Bölüm 6
6) Veri iletişimi, Bilgisayar ağları ve Internet Bölüm 4
7) Web programlama ve teknolojileri Internet Kaynakları w3schools.com
8) Ara Sınav Konuya ilişkin paylaşılan ders sunum ve yardımcı kaynaklardan çalışma.
9) Algoritmalar (sözde kod, akış diyagramı, döngü, fonksiyonlar,OOP), Veri yapıları, Karmaşıklık analizi Bölüm 5 ve Bölüm 8
10) Programlama Dilleri Bölüm 6
11) Yazılım Mühendisliği Bölüm 7
12) Yapay Zeka ve Robotlar Bölüm11
13) Veri Tabanı Sistemleri Bölüm 9
14) Bilgisayar Grafiği, Oyun Programlama, Bilgisayar Güvenliği Bölüm 10
15) Dönem Sonu Sınavı Tüm ders sunumları, notları, ödev ve projeler, ders kaynaklarının ilgili bölümleri, dönem içinde verilen dış çalışma not ve kaynaklar dahildir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ders sunum ve notları / Course presentations and notes
2. Bilgisayar Bilimine Giriş, Brookshear,J.G., Pearson/Nobel, 12e,
Diğer Kaynaklar: 3. Structured Computer Organization, Tanenbaum, A.; Austin, T.; Pearson, 6e,
4. Bilgisayar Mühendisliğine Giriş, Razbonyalı, M. vd., 2011, Papatya Yayıncılık.
5. www.tutorialspoint.com
6. www.studysmarter.co.uk

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır. 3
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler. 5
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 2
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir. 4
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. 3
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir 2
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. 3
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir. 1
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5.5 82.5
Ödevler 4 9 36
Küçük Sınavlar 5 0 0
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 166.5