BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MATH 124
Ders İsmi: Doğrusal Cebir
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SEMİH ÖZLEM
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı doğrusal denklem sistemlerinin çözümlerini ve altında yatan teoriyi öğrenmek ve incelemektir.
Dersin İçeriği: Doğrusal sistemler ve çözümleri, Matrisler ve Determinant, Vektör Uzayları, Lineer Dönüşümler, Özdeğer ve Özvektörler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Lineer denklem sistemlerini Gauss ya da Gauss-Jordan yok etme yöntemlerini kullanarak çözer.
2) Matrisler ile ilgili işlemleri yapar. Tekil-olmayan matrislerin tersini temel satır işlemleri kullanarak hesaplar.
3) Kare matrisin determinantını hesaplar. Cramer kuralını uygulamasını bilir.
4) Vektör uzayının, altuzayın, vektörlerin lineer bağımsızlığının, vektörlerin geren uzayının ve sonlu boyutlu bir vektör uzayının bazının tanımlarını bilir. Lineer dönüşümlerin tanımını ve temel özelliklerini bilir. Sıralı bazlara göre bir lineer dönüşümün matris temsilini hesap eder.
5) Özdeğer ve özvektör hesaplamayı bilir. Köşegenleştirilebilen bir kare matrisin köşegenleştirmesini yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Doğrusal denklemler sistemlerine giriş, Gauss Yok Etme Yöntemi, Gauss-Jordan Yok Etme Yöntemi, Elementer (Temel/Basit) Satır İşlemleri
2) n-boyutlu Öklid uzayları R^n ve C^n, (reel ve kompleks öklid uzayları), bu uzaylardaki işlemler ve özellikleri, Cauchy-Scwarz eşitsizliği, izdüşüm
3) Matrisler ve Matris İşlemleri (Toplama, Skaler Çarpım, Matris Çarpımı, Transpoz) ve İşlemlerin Özellikleri
4) Bir Kare Matrisin Terslenebilirliği ve Tersi
5) Bir Kare Matrisin Determinantı, Determinantın elementer satır işlemleri kullanılarak hesaplanması
6) Determinantın Özellikleri ve Uygulamaları
7) Tekrar
7) Tekrar
8) Arasınav
9) Vektör Uzayları, Alt uzaylar, Uzayı geren küme, Doğrusal Bağımsızlık
10) Vektör uzayının bazı ve boyutu. Bir matrisin ve bir doğrusal denklemler sisteminin rankı (kertesi)
11) Doğrusal Dönüşümler
12) Bir doğrusal dönüşümün çekirdeği(kernel) ve görüntüsü, "rank+çekirdek boyutu = tanım vektör uzayının boyutu", Doğrusal Dönüşümlerin Matrisleri, Baz Değişimi
13) Özdeğer ve Özvektör, Simetrik Matrislerin Köşegenleştirilmesi
14) Tekrar
14) Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Seymour Lipschutz, Marc Lipson. Schaum's Outline of Linear Algebra.
Diğer Kaynaklar: G. Strang. Linear Algebra and its Applications.
R. Larson. Elementary Linear Algebra.
S. Leon, L. de Pillis. Linear Algebra with Applications.
K. Hoffman, R. Kunze. Linear Algebra.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144