BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MATH 225 | ||||||||
Ders İsmi: | Olasılık ve İstatistik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİMETULLAH BURNAK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Olasılık ile İstatistik kuramlarına ilişkin temel kavramlar açıkl, olasılık dağılımları ve bunların nasıl yaşamda nasıl uygulanabilecekleri öğrenilir. Temel istatistiksel kavramları, betimsel ile çıkarımsal istatistik yöntemlerin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Olasılıkla ilgili temel kavramlar, olasılık aksiyomları, olasılık fonksiyonları, önemli kesikli ve sürekli olasılık dağılımları, İstatistikle ilgili temel kavramlar, veri analizi, betimsel istatistikler, örnekleme ve örnekleme dağılımları, tahminleme ile hipotez testleri bu dersin içerini oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Olasılık tanımı ve temel kavramlar | |
2) | Rassal değişken, olasılık ve olasılık yoğunluk ile dağılım fonksiyonları | |
3) | Dağılım Fonksiyonları ve Momentler | |
4) | Önemli Kesikli Dağılımlar | |
5) | Önemli Sürekli Dağılımlar | |
6) | Kesikli ve Sürekli Dağılımlar Arasındaki İlişkiler | |
7) | İstatistik tanımı ve temel kavramlar | |
8) | Ara Sınav ve Ders Tekrarı | |
9) | Betimsel İstatistikler | |
10) | Örnekleme ve Örnekleme dağılımları | |
11) | Tahminleme: Nokta tahmini, Aralık tahmini | |
12) | Hipotez testleri ve temel kavramlar | |
13) | Tek örnekli hipotez testleri | |
14) | Çift örnekli hipotez testleri | |
15) | Yılsonu Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | D. C. Montgomery, G. C. Runger : (2014, 6th ed) Applied Statistics and Probability for Engineers, John Wiley & Sons; D. C. Montgomery, G. C. Runger: (Turkish translation from 6th ed.) Mühendisler için Uygulamalı İstatistik ve Olasılık, (Çev. M. Terziler, vd) Palme Yayınevi, 2019, Ankara |
Diğer Kaynaklar: | Walpole,R. E.,Myers,R.H.,Myers,S.L., Ye, K.: (2012, 9th ed.) Probability and Statistics for Engineers and Scientists; Prentice Hall. Walpole,R. E.,Myers,R.H.,Myers,S.L., Ye, K.: (Turkish translation from 9th ed.) Mühendisler ve Fenciler için Olasılık ve İstatistik, Palme Yay J. L. Devore : (2008) Probability and Statistics for Engineering and the Sciences, (Seventh ed.) Thomson Brooks/Cole; S. M. Ross: (2009) Introduction to Probability and Statistics for Engineers and Scientists, Elsevier Academic Press, G. R. Henderson (2011): Six Sigma Quality Improvement with Minitab, John Wiley & Sons; Normal, Binomial, Poisson, etc., probability or critical value tables. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||||||
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır. | |||||||||
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler. | |||||||||
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir. | |||||||||
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |||||||||
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir | |||||||||
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. | |||||||||
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir. | |||||||||
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
1) | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır. | |
1) | Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
1) | Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
2) | Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir. | |
2) | Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
2) | Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir | |
3) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. | |
3) | Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir. | |
4) | Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır. |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 2 | 12 | 24 |
Küçük Sınavlar | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 164 |