BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MATH 225
Ders İsmi: Olasılık ve İstatistik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİMETULLAH BURNAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Olasılık ile İstatistik kuramlarına ilişkin temel kavramlar açıkl, olasılık dağılımları ve bunların nasıl yaşamda nasıl uygulanabilecekleri öğrenilir. Temel istatistiksel kavramları, betimsel ile çıkarımsal istatistik yöntemlerin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği: Olasılıkla ilgili temel kavramlar, olasılık aksiyomları, olasılık fonksiyonları, önemli kesikli ve sürekli olasılık dağılımları, İstatistikle ilgili temel kavramlar, veri analizi, betimsel istatistikler, örnekleme ve örnekleme dağılımları, tahminleme ile hipotez testleri bu dersin içerini oluşturmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Olasılık ve ilgili temel kavramları öğrenir
2) Rassal olayların olasılıklarını hesaplayabilir,
3) Kesikli ve sürekli rassal değişkenleri tanımlar ve kullanır,
4) Önemli olasılık dağılımlarını anlar ve uygular,
5) İstatistik ve ilgili temel kavramları öğrenir,
6) Veri analizini uygular (Veri derleme, verilerin grafikle gösterilmesi ve yorumlanması)
7) Betimsel istatistikleri hesaplar ve kullanır (Aritmetik ortalama, varyans, vb. )
8) Çıkarımsal istatistiği anlar ve kullanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Olasılık tanımı ve temel kavramlar
2) Rassal değişken, olasılık ve olasılık yoğunluk ile dağılım fonksiyonları
3) Dağılım Fonksiyonları ve Momentler
4) Önemli Kesikli Dağılımlar
5) Önemli Sürekli Dağılımlar
6) Kesikli ve Sürekli Dağılımlar Arasındaki İlişkiler
7) İstatistik tanımı ve temel kavramlar
8) Ara Sınav ve Ders Tekrarı
9) Betimsel İstatistikler
10) Örnekleme ve Örnekleme dağılımları
11) Tahminleme: Nokta tahmini, Aralık tahmini
12) Hipotez testleri ve temel kavramlar
13) Tek örnekli hipotez testleri
14) Çift örnekli hipotez testleri
15) Yılsonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: D. C. Montgomery, G. C. Runger : (2014, 6th ed) Applied Statistics and Probability for Engineers, John Wiley & Sons;
D. C. Montgomery, G. C. Runger: (Turkish translation from 6th ed.) Mühendisler için Uygulamalı İstatistik ve Olasılık, (Çev. M. Terziler, vd) Palme Yayınevi, 2019, Ankara
Diğer Kaynaklar: Walpole,R. E.,Myers,R.H.,Myers,S.L., Ye, K.: (2012, 9th ed.) Probability and Statistics for Engineers and Scientists; Prentice Hall.
Walpole,R. E.,Myers,R.H.,Myers,S.L., Ye, K.: (Turkish translation from 9th ed.) Mühendisler ve Fenciler için Olasılık ve İstatistik, Palme Yay
J. L. Devore : (2008) Probability and Statistics for Engineering and the Sciences, (Seventh ed.) Thomson Brooks/Cole;
S. M. Ross: (2009) Introduction to Probability and Statistics for Engineers and Scientists, Elsevier Academic Press,
G. R. Henderson (2011): Six Sigma Quality Improvement with Minitab, John Wiley & Sons;
Normal, Binomial, Poisson, etc., probability or critical value tables.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 2 12 24
Küçük Sınavlar 2 10 20
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 164