HEMŞİRELİK PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 105
Ders İsmi: Mikrobiyoloji-Parazitoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 1 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ŞEYMA ERKUŞ
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsanlarda enfeksiyona neden olan mikroorganizmaların genel özelliklerini, bu mikroorganizmaların taşınma yollarını ve korunma yöntemleri ile enfeksiyonların genel özelliklerini öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders; mikrobiyolojinin tarihçesi, mikroorganizmaların sınıflandırılması ve genel özellikleri, bakterilerin hücre yapısı, beslenmesi, çoğalması, genetiği, mikroplar arası ve mikrop organizma ilişkisi, insan vücudunun doğal florası, özel çevrelerin mikrobiyolojisi, insan vücudunun doğal florası, özel çevrelerin mikrobiyolojisi, solunum sitemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler), numunelerin alınma kuralları ve numunelerde bulunan mikroorganizmalar, infeksiyon ve bulaşma yolları, antibiyotiklerin bakterilere etkileri, sterilizasyon, dezenfeksiyon yöntemleri konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mikroorganizmaları sınıflandırır.
2) Ökaryot ile prokaryotik hücre arasındaki farklılıkları tanımlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Mikroorganizmaların inokülasyon teknikleri, besiyerlerini, inkübasyon şartlarını tanımlar.
2) İnsanlarda hastalık yapan primer patojenleri tanımlar.
3) Enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisini, önlenmesini ve kontrolünü açıklar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mikrobiyolojinin Tarihçesi
2) Mikroorganizmaların Sınıflandırılması ve Genel Özellikleri
3) Bakterilerin Hücre Yapısı, Beslenmesi, Çoğalması, Genetiği
4) Mikroplar Arası ve Mikrop Organizma İlişkisi
5) İnsan Vücudunun Doğal Florası, Özel Çevrelerin Mikrobiyolojisi
6) İnsan Vücudunun Doğal Florası, Özel Çevrelerin Mikrobiyolojisi
7) Solunum sitemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler)
8) Ara Sınav
9) Numunelerin Alınma Kuralları ve Numunelerde Bulunan Mikroorganizmalar
10) İnfeksiyon ve Bulaşma Yolları
11) Antibiyotiklerin Bakterilere Etkileri
12) Antibiyotiklerin Bakterilere Etkileri
13) Sterilizasyon, Dezenfeksiyon Yöntemleri
14) Sterilizasyon, Dezenfeksiyon Yöntemleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Medical Microbiology, Murray et al., Mosby, 2009.
2. Color Atlas of Diagnostic Microbiology.
3. Hakkı Bilgehan, Klinik Mikrobiyolojik Tanı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir.
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır.
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 4
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. 3
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. 3
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 4
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. 4
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 5
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 3
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. 3
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 92