AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI PROGRAMI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ANE 103
Ders İsmi: Mikrobiyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÜLHAN KAYIR HORUZ
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mikrobiyoloji alanında temel bilgileri kazandırmak
Dersin İçeriği: Mikroorganizmaların sınıflandırılması, morfolojisi, fizyolojisi, mikroorganizmalarda üreme ve çoğalma, mikrobiyal metabolizma, mikroorganizmaların bulaşma yolları, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri, boyama yöntemleri, mikroorganizmaların doğada bulunuşu, bakterilerin sağlık ve endüstriyel açıdan önemi, virüslerin sağlık açısından önemi, küf ve mayaların sağlık ve endüstriyel açıdan önemi, algler, protozoonlar ve riketsiyalar hakkında kısa bilgi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Vücut florasını oluşturan mikroorganizmaları sayabilmek Mikroorganizmaların patogenezini açıklayabilmek Mikroorganizmaların (bakteri, virüs, mantar) neden olduğu enfeksiyon hastalıklarını ayırt edebilmek Mikroorganizmalara tanı amacı ile uygulanan testleri sayabilmek İnsanlarda lokal veya sistemik enfeksiyonlara neden olan bakteri, mantar ve virüsleri sınıflandırabilmek
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mikrobiyolojinin tarihçesi, gelişimi ve temel kavramlar
2) Laboratuvarda uygulanacak çalışma kuralları
3) Mikrobiyolojide Kullanılan Genel Araçlar-Cihazlar ve Mikroskoplar
4) Mikroorganizmaların sınıflandırılması ve genel özellikleri
5) Bakterilerin yapısı, üreme özellikleri, metabolizması
6) Bakterileri genetiği ve Antimikrobik maddeler
7) Mikroorganizmaların üretildiği ortamlar, Boyalar ve boyama yöntemleri
8) Stafilokok, streptokok, pnömokok ve basiller, mantarlar hakkında genel bilgi
9) Virüsler hakkında genel bilgi, bazı önemli virüs hastalıkları
10) Normal floralar ve örnek alma teknikleri
11) İmmunoloji’ye giriş, antijen-antikor reaksiyonları
12) Mikrobiyolojik tanı yöntemleri
13) Enfeksiyon hastalıklarına engel olabilecek mikroorganizmalar ve bu mikroorganizmalardan korunma yolları
14) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Öğretim Elemanı Ders Notları
2. Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013, Sf: 1-20, 35-40.
3. Murray, P. (t.b.). Temel Tıbbi Mikrobiyoloji. (D. US, A. BAŞUSTAOĞLU, Çev. Ed).
4. William, A. (t.b.). Mikrobiyoloji, Lippincott Illustrated Reviews.
5. Richard A. Harvey, Mikrobiyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, 448.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Bilişim teknolojilerinin iş hayatındaki rolünü kavrar ve e-posta ileti takibi, hasta kayıt, randevu takibi ve stok takibi yapar.
2) İnsan ağız-diş temel yapısını, fonksiyonunu, morfolojisini, fizyolojisini ve tıbbi terminolojiyi açıklar.
3) Mikroorganizmaların yapısını ve ağız ve diş yapısındaki hastalıkların mikrobiyolojisini açıklar.
4) Diş hekiminin dört elli çalışmasına olanak verecek şekilde hekimi asiste eder.
5) Klinikte kullanılan araç ve gereçleri tanır ve bakımını sağlar.
6) Dental tedaviler sırasında kullanılan malzemeleri hazırlar.
7) Uygulamalarda kullanılan ilaçları bilir. İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamiğini tanımlar ve açıklar.
8) Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar.
9) Enfeksiyon hastalıkların önemini, enfeksiyon hastalıklarının önlenmesi ve kontrol altına alınmasını bilir.
10) Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallar bilir.
11) Tıp etiğini ve hukukunu mesleğinde kullanabilme ve uygulayabilme, çözüm üretebilme becerisi kazanır.
12) Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır ve mesleki teknolojik gelişmeleri izler.
13) Ağız, diş ve çene hastalıklarını bilir ve hastalıkları ayırt eder.
14) Gerektiğinde hasta ve hekim arasında en uygun ve hızlı şekilde koordinasyonu iletişimi sağlar ve etik ilkeleri bilir.
15) Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilişim teknolojilerinin iş hayatındaki rolünü kavrar ve e-posta ileti takibi, hasta kayıt, randevu takibi ve stok takibi yapar.
2) İnsan ağız-diş temel yapısını, fonksiyonunu, morfolojisini, fizyolojisini ve tıbbi terminolojiyi açıklar.
3) Mikroorganizmaların yapısını ve ağız ve diş yapısındaki hastalıkların mikrobiyolojisini açıklar. 4
4) Diş hekiminin dört elli çalışmasına olanak verecek şekilde hekimi asiste eder.
5) Klinikte kullanılan araç ve gereçleri tanır ve bakımını sağlar.
6) Dental tedaviler sırasında kullanılan malzemeleri hazırlar.
7) Uygulamalarda kullanılan ilaçları bilir. İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamiğini tanımlar ve açıklar.
8) Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar.
9) Enfeksiyon hastalıkların önemini, enfeksiyon hastalıklarının önlenmesi ve kontrol altına alınmasını bilir.
10) Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallar bilir.
11) Tıp etiğini ve hukukunu mesleğinde kullanabilme ve uygulayabilme, çözüm üretebilme becerisi kazanır.
12) Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır ve mesleki teknolojik gelişmeleri izler.
13) Ağız, diş ve çene hastalıklarını bilir ve hastalıkları ayırt eder.
14) Gerektiğinde hasta ve hekim arasında en uygun ve hızlı şekilde koordinasyonu iletişimi sağlar ve etik ilkeleri bilir.
15) Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 1 15 15
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 121