FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MUDU 126
Ders İsmi: Tasarım Ergonomisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi UTKU KOCAMAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere ergonominin temel prensiplerini tanıtmak ve ergonomiyi günlük yaşamda, çalışma ortamlarında ve ürün tasarımında nasıl uygulayabileceklerini öğretmektir. Öğrenciler, insan-makine etkileşimini, fiziksel ve zihinsel yükleri, çevresel faktörleri ve ergonomik tasarımın önemini anlayarak, sağlıklı ve verimli çalışma ortamları yaratmak için ergonomik prensipleri nasıl kullanacaklarını öğrenirler.
Dersin İçeriği: Bu ders, ergonominin temel kavramlarıyla başlayarak insan vücudu ve çevresel faktörler arasındaki etkileşimi ele alır. Öğrenciler, ergonominin günlük yaşam ve iş ortamındaki rolünü kavrar, antropometri ve insan faktörlerini ergonomik tasarım bağlamında incelerler. Fiziksel ve zihinsel ergonomi, çalışma pozisyonları, çevresel faktörler (aydınlatma, sıcaklık, gürültü) gibi konuların yanı sıra, ergonomik tasarım ilkeleri ve kullanıcı merkezli tasarım anlayışı üzerinde durulur. Ders ayrıca, iş sağlığı ve güvenliği, ergonomik riskler ve bunların önlenmesi, sürdürülebilir ergonomik tasarımlar ve yeni teknolojilerin (yapay zeka, robotik) ergonomi üzerindeki etkilerini içerir. Öğrenciler, ergonomik inovasyonlar ve gelecekte ergonominin gelişimi üzerine değerlendirmeler yapar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, ergonominin tanımını, tarihsel gelişimini ve ergonominin iş yerinde ve günlük hayatta nasıl uygulandığını kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Vücut ölçüleri, fiziksel farklılıklar ve insan faktörleri hakkında bilgi sahibi olup, ergonomik tasarımların insan vücuduna nasıl uyum sağlaması gerektiğini açıklayabilirler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ergonomik çözümleri hem bireysel hem de grup çalışmaları içinde etkili bir şekilde sunabilir ve ergonomik tasarımları tartışarak geliştirebilirler.
Öğrenme Yetkinliği
1) Zihinsel yük, dikkat ve bilgi işleme süreçlerini anlamlandırarak ergonomik sistem ve arayüz tasarımlarını değerlendirebilir ve kendini bu alanda geliştirebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yapay zeka, robotik ve diğer yeni teknolojilerle ergonomi ilişkisini anlayarak ergonomik inovasyonları değerlendirebilir ve bu bilgiyi uygulayabilirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Öğrenciler, ergonomik risk faktörlerini tanımlayarak iş sağlığı ve güvenliği açısından bu riskleri azaltma sorumluluğu alabilir ve çözüm önerileri geliştirebilirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ergonomiye Giriş, Ergonominin tanımı ve tarihçesi, uygulama alanları Yok
2) Ergonominin Bilimsel Temelleri, Ergonominin biyoloji, psikoloji ile ilişkisi Yok
3) Antropometri ve İnsan Faktörleri, Antropometrik verilerin tasarımdaki rolü Yok
4) Fiziksel Ergonomi: Kas-İskelet Sistemi, Kas-iskelet sistemi ve ergonomi Yok
5) Fiziksel Ergonomi: Çalışma Pozisyonları, Çalışma pozisyonlarının ergonomik analizi Yok
6) Çalışma Ortamı Ergonomisi: Aydınlatma ve Gürültü, Aydınlatma ve gürültünün çalışma ortamındaki etkileri Yok
7) Çalışma Ortamı Ergonomisi: Sıcaklık ve Havalandırma, Sıcaklık ve havalandırma düzenlemeleri Yok
8) Vize Sınavı, Ders konularını kapsayan ara sınav Yok
9) Kognitif Ergonomi: Zihinsel Yük ve Algı, Zihinsel yük ve algı süreçlerinin ergonomiye etkisi Yok
10) Kognitif Ergonomi: Karar Verme ve Hata Analizi, Karar verme süreçleri ve hata analizi Yok
11) Psikolojik Ergonomi ve Stres Yönetimi, Stres yönetimi ve ergonomi Yok
12) Ergonomik Tasarım İlkeleri, Kullanıcı merkezli ergonomik tasarım ilkeleri Yok
13) Ergonomik Risk Analizi ve Güvenlik, Ergonomik risk faktörleri ve güvenlik önlemleri Yok
14) Ergonomide Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilir ergonomik tasarım Yok
15) Ergonomide Yeni Teknolojiler ve İnovasyon, Ergonomide yapay zeka ve yeni teknolojiler Yok
16) Final Sınavı, Dersin tüm konularını kapsayan final sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak okuma materyalleri ve ödevler verilecektir. / Reading materials and homework will be provided weekly.
Diğer Kaynaklar: Ek kaynaklar ders esnasında paylaşılacaktır. / Additional resources will be shared during class.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) - Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Fizyoterapi alanında kullanabileceği temel tıp ve sağlık bilimleri ile ilgili temel bilgiye ana hatlarıyla sahiptir.
3) Fizyoterapi uygulamalarında kullanabileceği fizyoterapiye özgü etik, yeterli, güncel ve güvenilir değerlendirme, tedavi programı planlama, uygulama, tedaviyi sonlandırma ve programı değiştirme bilgisine sahiptir.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5) Fizyoterapi değerlendirme ve tedavi yöntemleri ile ilgili kazandığı bilgiyi ilişkilendirerek yorumlar, bireye özgü değerlendirme yöntemlerini uygular, fizyoterapi tanısını koyar, bireye özgü fizyoterapi programını planlar, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini uygular, gerektiği durumlarda tedaviyi sonlandırır veya programı değiştirir.
6) Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme ve meslek perspektifinde edindiği bilgileri sorgulama, değiştirme ve geliştirme becerisine sahip olma.
7) Fizyoterapi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünce ve soruna ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
8) Fizyoterapi ve sağlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin kullanıma yetkindir.
9) Fizyoterapi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
10) Fizyoterapi mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme, yeni fikirler geliştirme, mevcut uygulamaları eleştirel yaklaşımla değerlendirme ve mesleki ilgi alanına yönelme yetkinliğine sahiptir.
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
12) Fizyoterapi ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konularını bilir ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel ve klinik verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme yetkinliğine sahiptir.
14) Fizyoterapi uygulamalarında, disiplin içi, disiplinler arası ve disiplinler ötesi bağımsız ve etkin çalışabilme yetkinliğine sahiptir.
15) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel bir çalışmayı planlama, bağımsız olarak yürütme, elde ettiği verileri yorumlama ve çalışmayı bir çıktı ile sonlandırma yetkinliğine sahiptir.
16) Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
17) Fizyoterapist sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Fizyoterapi alanında kullanabileceği temel tıp ve sağlık bilimleri ile ilgili temel bilgiye ana hatlarıyla sahiptir.
3) Fizyoterapi uygulamalarında kullanabileceği fizyoterapiye özgü etik, yeterli, güncel ve güvenilir değerlendirme, tedavi programı planlama, uygulama, tedaviyi sonlandırma ve programı değiştirme bilgisine sahiptir.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5) Fizyoterapi değerlendirme ve tedavi yöntemleri ile ilgili kazandığı bilgiyi ilişkilendirerek yorumlar, bireye özgü değerlendirme yöntemlerini uygular, fizyoterapi tanısını koyar, bireye özgü fizyoterapi programını planlar, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini uygular, gerektiği durumlarda tedaviyi sonlandırır veya programı değiştirir.
6) Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme ve meslek perspektifinde edindiği bilgileri sorgulama, değiştirme ve geliştirme becerisine sahip olma.
7) Fizyoterapi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünce ve soruna ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
8) Fizyoterapi ve sağlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin kullanıma yetkindir.
9) Fizyoterapi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
10) Fizyoterapi mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme, yeni fikirler geliştirme, mevcut uygulamaları eleştirel yaklaşımla değerlendirme ve mesleki ilgi alanına yönelme yetkinliğine sahiptir.
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
12) Fizyoterapi ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konularını bilir ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel ve klinik verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme yetkinliğine sahiptir.
14) Fizyoterapi uygulamalarında, disiplin içi, disiplinler arası ve disiplinler ötesi bağımsız ve etkin çalışabilme yetkinliğine sahiptir.
15) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel bir çalışmayı planlama, bağımsız olarak yürütme, elde ettiği verileri yorumlama ve çalışmayı bir çıktı ile sonlandırma yetkinliğine sahiptir.
16) Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
17) Fizyoterapist sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 18 18
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 90