Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilere ergonominin temel prensiplerini tanıtmak ve ergonomiyi günlük yaşamda, çalışma ortamlarında ve ürün tasarımında nasıl uygulayabileceklerini öğretmektir. Öğrenciler, insan-makine etkileşimini, fiziksel ve zihinsel yükleri, çevresel faktörleri ve ergonomik tasarımın önemini anlayarak, sağlıklı ve verimli çalışma ortamları yaratmak için ergonomik prensipleri nasıl kullanacaklarını öğrenirler. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, ergonominin temel kavramlarıyla başlayarak insan vücudu ve çevresel faktörler arasındaki etkileşimi ele alır. Öğrenciler, ergonominin günlük yaşam ve iş ortamındaki rolünü kavrar, antropometri ve insan faktörlerini ergonomik tasarım bağlamında incelerler. Fiziksel ve zihinsel ergonomi, çalışma pozisyonları, çevresel faktörler (aydınlatma, sıcaklık, gürültü) gibi konuların yanı sıra, ergonomik tasarım ilkeleri ve kullanıcı merkezli tasarım anlayışı üzerinde durulur. Ders ayrıca, iş sağlığı ve güvenliği, ergonomik riskler ve bunların önlenmesi, sürdürülebilir ergonomik tasarımlar ve yeni teknolojilerin (yapay zeka, robotik) ergonomi üzerindeki etkilerini içerir. Öğrenciler, ergonomik inovasyonlar ve gelecekte ergonominin gelişimi üzerine değerlendirmeler yapar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ergonomiye Giriş, Ergonominin tanımı ve tarihçesi, uygulama alanları |
Yok |
2) |
Ergonominin Bilimsel Temelleri, Ergonominin biyoloji, psikoloji ile ilişkisi |
Yok |
3) |
Antropometri ve İnsan Faktörleri, Antropometrik verilerin tasarımdaki rolü |
Yok |
4) |
Fiziksel Ergonomi: Kas-İskelet Sistemi, Kas-iskelet sistemi ve ergonomi |
Yok |
5) |
Fiziksel Ergonomi: Çalışma Pozisyonları, Çalışma pozisyonlarının ergonomik analizi |
Yok |
6) |
Çalışma Ortamı Ergonomisi: Aydınlatma ve Gürültü, Aydınlatma ve gürültünün çalışma ortamındaki etkileri |
Yok |
7) |
Çalışma Ortamı Ergonomisi: Sıcaklık ve Havalandırma, Sıcaklık ve havalandırma düzenlemeleri |
Yok |
8) |
Vize Sınavı, Ders konularını kapsayan ara sınav |
Yok |
9) |
Kognitif Ergonomi: Zihinsel Yük ve Algı, Zihinsel yük ve algı süreçlerinin ergonomiye etkisi |
Yok |
10) |
Kognitif Ergonomi: Karar Verme ve Hata Analizi, Karar verme süreçleri ve hata analizi |
Yok |
11) |
Psikolojik Ergonomi ve Stres Yönetimi, Stres yönetimi ve ergonomi |
Yok |
12) |
Ergonomik Tasarım İlkeleri, Kullanıcı merkezli ergonomik tasarım ilkeleri |
Yok |
13) |
Ergonomik Risk Analizi ve Güvenlik, Ergonomik risk faktörleri ve güvenlik önlemleri |
Yok |
14) |
Ergonomide Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilir ergonomik tasarım |
Yok |
15) |
Ergonomide Yeni Teknolojiler ve İnovasyon, Ergonomide yapay zeka ve yeni teknolojiler |
Yok |
16) |
Final Sınavı, Dersin tüm konularını kapsayan final sınavı |
Yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
- Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
2) |
Fizyoterapi alanında kullanabileceği temel tıp ve sağlık bilimleri ile ilgili temel bilgiye ana hatlarıyla sahiptir. |
|
3) |
Fizyoterapi uygulamalarında kullanabileceği fizyoterapiye özgü etik, yeterli, güncel ve güvenilir değerlendirme, tedavi programı planlama, uygulama, tedaviyi sonlandırma ve programı değiştirme bilgisine sahiptir. |
|
4) |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
5) |
Fizyoterapi değerlendirme ve tedavi yöntemleri ile ilgili kazandığı bilgiyi ilişkilendirerek yorumlar, bireye özgü değerlendirme yöntemlerini uygular, fizyoterapi tanısını koyar, bireye özgü fizyoterapi programını planlar, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini uygular, gerektiği durumlarda tedaviyi sonlandırır veya programı değiştirir. |
|
6) |
Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme ve meslek perspektifinde edindiği bilgileri sorgulama, değiştirme ve geliştirme becerisine sahip olma. |
|
7) |
Fizyoterapi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünce ve soruna ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir. |
|
8) |
Fizyoterapi ve sağlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin kullanıma yetkindir. |
|
9) |
Fizyoterapi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
|
10) |
Fizyoterapi mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme, yeni fikirler geliştirme, mevcut uygulamaları eleştirel yaklaşımla değerlendirme ve mesleki ilgi alanına yönelme yetkinliğine sahiptir. |
|
11) |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
|
12) |
Fizyoterapi ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konularını bilir ve uygulama yetkinliğine sahiptir. |
|
13) |
Fizyoterapi ile ilgili bilimsel ve klinik verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme yetkinliğine sahiptir. |
|
14) |
Fizyoterapi uygulamalarında, disiplin içi, disiplinler arası ve disiplinler ötesi bağımsız ve etkin çalışabilme yetkinliğine sahiptir. |
|
15) |
Fizyoterapi ile ilgili bilimsel bir çalışmayı planlama, bağımsız olarak yürütme, elde ettiği verileri yorumlama ve çalışmayı bir çıktı ile sonlandırma yetkinliğine sahiptir. |
|
16) |
Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
|
17) |
Fizyoterapist sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
|