ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: END 301
Ders İsmi: Yöneylem Araştırması I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: MAT 124 - Doğrusal Cebir
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN ALİ SARIKAYA
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders Yöneylem Araştırması alanına bir giriş niteliği taşımaktadır. Dersin amacı öğrencilere Yöneylem Araştırması metodolojisi ile farklı matematiksel modelleme tekniklerini kullanma konusunda rehberlik etmek ve problemlere en uygun çözüm bulma becerisi kazandırmaktır. Bu kapsamda, Yöneylem Araştırması yöntembilimi ile farklı matematiksel modelleme tekniklerini kullanmayı öğrenmek, sayısal karar vermede kullanılan çeşitli yöntemleri öğrenmek ve sorunlara en uygun çözümleri bulmak beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, nicel karar verme, model kurma, modelleme felsefesi, doğrusal programlama, grafik çözüm, simpleks algoritma, M yöntemi, iki aşamalı simpleks, dual simpleks, dualite, duyarlılık analizleri, tümler gevşeklik, ulaştırma modelleri ile onların çözüm yöntemleri, geçici konaklama, atama problemleri gösterilmekte ve temel çözüm yöntemleri ele alınmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Türkçe dilinde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
2) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Endüstri Mühendisliği uygulamaları için gereken modern teknikleri ve hesaplama araçlarını seçme, uyarlama ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanabilme becerisi.
2) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışma ve diğerleri ile işbirliği yapma becerisi.
3) Bireysel çalışma, sorumluluk alma ve bireysel çıkarımlarda bulunma becerisi.
4) Fikir ve sonuçları teknik raporlarda, sunumlarda ve benzeri ortamlarda etkin biçimde paylaşma becerisi.
5) İngilizce dilini akıcı kullanarak meslektaşlarla işbirliği kurma ve Endüstri Mühendisliğine dair küresel kaynaklara ulaşabilme ve izleme becerisi.
6) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
7) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Endüstri Mühendisliği çerçevesindeki matematik, bilim ve mühendislik konularında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimlerini karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini teşhis etme ve tanımlama becerisi; bu problemleri formüle etmek ve çözebilmek için uygun Yöneylem Araştırması ve diğer yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi.
Öğrenme Yetkinliği
1) Gerçek kısıtlar altındaki karmaşık sistemleri, alt-sistemleri ve süreçleri analiz etme, tasarlama ve iyileştirme becerisi; modern sistem tasarımı yöntemlerini uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini araştırmak için deney tasarlama ve yapma ile veri toplama, analiz etme ve sonuçları yorumlama becerisi.
3) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yöneylem Araştırmasına Giriş, Temel Kavramlar ve Doğrusal Programlamaya Giriş
2) Modelleme ve Grafik çözüm (LP formülasyonu)
3) Modelleme ve Grafik çözüm (devam)
4) Temel Lineer Cebirsel Tekrarı, Simplex Algoritmasına Giriş
5) Simpleks Yöntemi
6) Büyük M ve İki Aşamalı Simpleks
7) Dualite ve duyarlılık analizi
8) Duyarlılık analizi (Lingo raporu yorumlama)
9) Yazılım paketlerine giriş (Lingo ve GAMS Yazılımı)
10) Tümler Gevşeklik
11) Dual Simpleks & Düzeltilmiş Simpleks
12) Ulaştırma Problemlerinin Modellenmesi ve Temel olurlu Çözümün elde edilmesi
13) Geçici Konaklama Problemleri ve Atama Problemleri
14) Problem Çözme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Operations Research: Applications and Algorithms, Wayne L. Winston, 4e, Duxbury Press, ISBN: 0534209718
Operations Research. An Introduction, Hamdy A. Taha, 6e, 1997, PrenticeHall, ISBN: 0132811723
Introduction to Operations Research, Frederick S. Hillier, Gerald . Lieberman, 9e, 2010, Mc GraHill, ISBN: 9780071267670.
Diğer Kaynaklar: Optimization in Operations Research, Ronald L. Rardin, 1e, Prentice Hall, ISBN: 978-0023984150

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

12

4

6

7

8

10

11

13

9

14

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve mühendislik ile ilgili yeterli teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olarak bu bilgileri mühendislik problemlerinin çözümünde uygulama becerisi
2) Endüstri mühendisliği problemlerinin incelenmesi için kaynak araştırması yapma, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisi
3) Endüstri mühendisliği problemlerinin tespiti, tanımlanması, formüle edilmesi ve çözülmesi için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
4) Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar altında, gerekli ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
5) Disiplin içi ve disiplinler arası hem bireysel hem de takım içi çalışma becerisi
6) Bilgi teknolojilerini ve mühendislik uygulamaları için gerekli diğer modern teknikleri etkin bir şekilde kullanma becerisi
7) Yaşam boyu öğrenmenin bilincine vararak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri takip etme ve kendini sürekli geliştirme becerisi
8) Türkçe ve İngilizce yazılı, sözlü ve görsel iletişim kanallarını kullanarak etkin iletişim kurma becerisi
9) Yönetim bilgi ve becerisi
10) Mesleki sorumlulukların ve etik ilkelerinin benimsenmesi
11) Endüstri mühendisliği uygulamalarının toplumsal ve evrensel boyutlarda çevre, ekonomi, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkilerinin kavranması

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve mühendislik ile ilgili yeterli teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olarak bu bilgileri mühendislik problemlerinin çözümünde uygulama becerisi 5
2) Endüstri mühendisliği problemlerinin incelenmesi için kaynak araştırması yapma, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisi 5
3) Endüstri mühendisliği problemlerinin tespiti, tanımlanması, formüle edilmesi ve çözülmesi için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 5
4) Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar altında, gerekli ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 5
5) Disiplin içi ve disiplinler arası hem bireysel hem de takım içi çalışma becerisi 4
6) Bilgi teknolojilerini ve mühendislik uygulamaları için gerekli diğer modern teknikleri etkin bir şekilde kullanma becerisi 3
7) Yaşam boyu öğrenmenin bilincine vararak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri takip etme ve kendini sürekli geliştirme becerisi 5
8) Türkçe ve İngilizce yazılı, sözlü ve görsel iletişim kanallarını kullanarak etkin iletişim kurma becerisi 2
9) Yönetim bilgi ve becerisi 4
10) Mesleki sorumlulukların ve etik ilkelerinin benimsenmesi 3
11) Endüstri mühendisliği uygulamalarının toplumsal ve evrensel boyutlarda çevre, ekonomi, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkilerinin kavranması 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 2 12 24
Küçük Sınavlar 2 12 24
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 182