ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | END 301 | ||||||||
Ders İsmi: | Yöneylem Araştırması I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
MAT 124 - Doğrusal Cebir |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN ALİ SARIKAYA | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders Yöneylem Araştırması alanına bir giriş niteliği taşımaktadır. Dersin amacı öğrencilere Yöneylem Araştırması metodolojisi ile farklı matematiksel modelleme tekniklerini kullanma konusunda rehberlik etmek ve problemlere en uygun çözüm bulma becerisi kazandırmaktır. Bu kapsamda, Yöneylem Araştırması yöntembilimi ile farklı matematiksel modelleme tekniklerini kullanmayı öğrenmek, sayısal karar vermede kullanılan çeşitli yöntemleri öğrenmek ve sorunlara en uygun çözümleri bulmak beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında, nicel karar verme, model kurma, modelleme felsefesi, doğrusal programlama, grafik çözüm, simpleks algoritma, M yöntemi, iki aşamalı simpleks, dual simpleks, dualite, duyarlılık analizleri, tümler gevşeklik, ulaştırma modelleri ile onların çözüm yöntemleri, geçici konaklama, atama problemleri gösterilmekte ve temel çözüm yöntemleri ele alınmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yöneylem Araştırmasına Giriş, Temel Kavramlar ve Doğrusal Programlamaya Giriş | |
2) | Modelleme ve Grafik çözüm (LP formülasyonu) | |
3) | Modelleme ve Grafik çözüm (devam) | |
4) | Temel Lineer Cebirsel Tekrarı, Simplex Algoritmasına Giriş | |
5) | Simpleks Yöntemi | |
6) | Büyük M ve İki Aşamalı Simpleks | |
7) | Dualite ve duyarlılık analizi | |
8) | Duyarlılık analizi (Lingo raporu yorumlama) | |
9) | Yazılım paketlerine giriş (Lingo ve GAMS Yazılımı) | |
10) | Tümler Gevşeklik | |
11) | Dual Simpleks & Düzeltilmiş Simpleks | |
12) | Ulaştırma Problemlerinin Modellenmesi ve Temel olurlu Çözümün elde edilmesi | |
13) | Geçici Konaklama Problemleri ve Atama Problemleri | |
14) | Problem Çözme |
Ders Notları / Kitaplar: | Operations Research: Applications and Algorithms, Wayne L. Winston, 4e, Duxbury Press, ISBN: 0534209718 Operations Research. An Introduction, Hamdy A. Taha, 6e, 1997, PrenticeHall, ISBN: 0132811723 Introduction to Operations Research, Frederick S. Hillier, Gerald . Lieberman, 9e, 2010, Mc GraHill, ISBN: 9780071267670. |
Diğer Kaynaklar: | Optimization in Operations Research, Ronald L. Rardin, 1e, Prentice Hall, ISBN: 978-0023984150 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
5 |
12 |
4 |
6 |
7 |
8 |
10 |
11 |
13 |
9 |
14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve mühendislik ile ilgili yeterli teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olarak bu bilgileri mühendislik problemlerinin çözümünde uygulama becerisi | ||||||||||||||
2) Endüstri mühendisliği problemlerinin incelenmesi için kaynak araştırması yapma, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisi | ||||||||||||||
3) Endüstri mühendisliği problemlerinin tespiti, tanımlanması, formüle edilmesi ve çözülmesi için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||||||||||
4) Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar altında, gerekli ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||||||||||
5) Disiplin içi ve disiplinler arası hem bireysel hem de takım içi çalışma becerisi | ||||||||||||||
6) Bilgi teknolojilerini ve mühendislik uygulamaları için gerekli diğer modern teknikleri etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmenin bilincine vararak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri takip etme ve kendini sürekli geliştirme becerisi | ||||||||||||||
8) Türkçe ve İngilizce yazılı, sözlü ve görsel iletişim kanallarını kullanarak etkin iletişim kurma becerisi | ||||||||||||||
9) Yönetim bilgi ve becerisi | ||||||||||||||
10) Mesleki sorumlulukların ve etik ilkelerinin benimsenmesi | ||||||||||||||
11) Endüstri mühendisliği uygulamalarının toplumsal ve evrensel boyutlarda çevre, ekonomi, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkilerinin kavranması |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve mühendislik ile ilgili yeterli teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olarak bu bilgileri mühendislik problemlerinin çözümünde uygulama becerisi | 5 |
2) | Endüstri mühendisliği problemlerinin incelenmesi için kaynak araştırması yapma, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisi | 5 |
3) | Endüstri mühendisliği problemlerinin tespiti, tanımlanması, formüle edilmesi ve çözülmesi için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
4) | Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar altında, gerekli ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
5) | Disiplin içi ve disiplinler arası hem bireysel hem de takım içi çalışma becerisi | 4 |
6) | Bilgi teknolojilerini ve mühendislik uygulamaları için gerekli diğer modern teknikleri etkin bir şekilde kullanma becerisi | 3 |
7) | Yaşam boyu öğrenmenin bilincine vararak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri takip etme ve kendini sürekli geliştirme becerisi | 5 |
8) | Türkçe ve İngilizce yazılı, sözlü ve görsel iletişim kanallarını kullanarak etkin iletişim kurma becerisi | 2 |
9) | Yönetim bilgi ve becerisi | 4 |
10) | Mesleki sorumlulukların ve etik ilkelerinin benimsenmesi | 3 |
11) | Endüstri mühendisliği uygulamalarının toplumsal ve evrensel boyutlarda çevre, ekonomi, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkilerinin kavranması | 4 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 2 | 12 | 24 |
Küçük Sınavlar | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 182 |