ÇOCUK GELİŞİMİ PROGRAMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CGB 205 | ||||||||
Ders İsmi: | Dil Gelişimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ELİF SEZGİN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Çocukluk dönemindeki temel dil becerilerini ile dil edinim aşamaları ve desteklenmesi hakkında yeterlilik kazandırmak. Erken çocukluk ve okul çağı döneminde okur yazarlık gelişimi hakkında bilgi kazandırmak. Erken çocukluk ve çocukluk dönemi dil gelişiminin değerlendirmesi ile ilgili yeterlilik kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Dil gelişimine ilişkin temel kavramların tanımlanması, dil gelişimine ilişkin farklı kuramlar, yaşa uygun dil becerileri, zihinsel gelişim ve dil gelişimi arasındaki ilişki.Dilin bileşenleri (Fonoloji, Morfoloji, Sözdizimi, Anlambilgisi, Pragmatik). Dil gelişiminin değerlendirilmesi.. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma – Ders içeriği hakkında bilgi verme | |
2) | Dilin tanımlanması ve dilin bileşenleri, Konuşma ve dilin nörolojik temeller | |
3) | Erken çocukluk döneminde dil ve konuşmanın bilişsel, algısal ve motor temelleri | |
4) | Erken çocukluk döneminde Dil ve Konuşmanın Sosyal ve İletişimsel Temelleri | |
5) | Bebeklik döneminde dil gelişimi | |
6) | Erken çocukluk döneminde dil öğrenme ve öğretme süreçleri | |
7) | Erken çocukluk dönemi çocuklarının konuşmasındaki ilk sözcükler ve sözcük birleşimleri | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Okul öncesi pragmatik ve semantik gelişim | |
10) | Okul öncesi dil formunun gelişimi | |
11) | Okul çağı dil gelişimi | |
12) | Erken çocukluk dönemi okuryazarlık gelişimi | |
13) | Okul çağı okuryazarlık gelişimi | |
14) | Ergen ve dil gelişimi- Dil gelişiminin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1.OWENS, R E. Language Development: an introduction, 10TH EDITION Published By Pearson (August 16, 2021),2020. 2. Sandra LEVEY - Lehman COLLEGE-CUNY (2010). Language Development. 3. Understanding Language Diversity In The Classroom. SAGE Publications, Inc. 4. SUSAN POLIRSTOK - KEAN UNIVERSITY, USA GELİŞİM PSİKOLOJİSİ NOBEL YAYINEVİ. 5. TURAN, F. (2012). İLETİŞİM, DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI OLAN ÇOCUKLAR, METİN E.N.(EDİTÖR). ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR. ANKARA. KORKMAZ, B. (2005). DİL VE BEYİN; ÇOCUKLARDA DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI. YÜCE YAYIM: İSTANBUL. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
6 |
8 |
9 |
10 |
5 |
7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir. | ||||||||||
2) Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder. | ||||||||||
3) 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | ||||||||||
4) 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir | ||||||||||
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | ||||||||||
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır. | ||||||||||
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | ||||||||||
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||||||
9) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | ||||||||||
10) Risk ve koruyucu faktörlerin sosyoekonomik durum, aile dinamikleri ve erken çocukluk deneyimleri gibi gelişimsel sonuçlar üzerindeki etkisini değerlendirir. | ||||||||||
11) Genetik, çevre ve kültürün rolleri de dahil olmak üzere insan gelişiminin şekillenmesinde doğa ve yetiştirme arasındaki etkileşimi analiz etmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir. | |
2) | Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder. | |
3) | 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | |
4) | 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir | |
5) | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | |
6) | Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır. | |
7) | Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | |
8) | Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | |
9) | Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | |
10) | Risk ve koruyucu faktörlerin sosyoekonomik durum, aile dinamikleri ve erken çocukluk deneyimleri gibi gelişimsel sonuçlar üzerindeki etkisini değerlendirir. | |
11) | Genetik, çevre ve kültürün rolleri de dahil olmak üzere insan gelişiminin şekillenmesinde doğa ve yetiştirme arasındaki etkileşimi analiz etmek. |
Anlatım | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 115 |