FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR 206
Ders İsmi: Mobilizasyon Manipülasyon II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 4 4 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ASLI ÖREN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Eklem problemlerinde manipulatif tedavi tekniklerinin öğretilmesi
Dersin İçeriği:

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Klinik vakaları analiz eder
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Eklem problemi olan hastalardaki manipulatif değerlendirme yöntemlerini öğrenecek
2) Eklem problemi olan hastalarda manipulatif tedavi tekniklerinden uygun olanı seçmeyi ve uygulamayı öğrenecek
3) Hastalar için bireyselleştirilmiş tedavi planları oluşturur
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Tedavi sürecinin etkinliğini izleme ve gerektiğinde ayarlama becerisi kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Manuplatif Tedavi Tekniklerine Giriş, mobilizasyon manipülasyon nedir? Transvers friksiyon masaj (TFM) tekniğinin etki mekanizması ve uygulama prensipleri
2) Üst ekstremite TFM uygulamaları: Supraspinatus, Infraspinatus, Subscapularis kaslarının tendonları, Biceps brachii kasının uzun başının tendonu ve Biceps kas gövdesi, Bilek ekstansörlerinin ortak tendonu, bilek fleksörlerinin ortak tendonu, Ekstansör Carpi Ulnaris tendonu, Ekstansör Carpi radialis longus ve brevis, Mill’s Manipulasyonu
2) Üst ekstremite TFM uygulamaları: Supraspinatus, Infraspinatus, Subscapularis kaslarının tendonları, Biceps brachii kasının uzun başının tendonu ve Biceps kas gövdesi, Bilek ekstansörlerinin ortak tendonu, bilek fleksörlerinin ortak tendonu, Ekstansör Carpi Ulnaris tendonu, Ekstansör Carpi Radialis tendonu Mill’s Manipulasyonu
3) Üst ekstremite TFM uygulamaları II: Abduktör Pollicis Longus, Ekstansör Pollicis Longus-Brevis tendonları, Fleksör Carpi Ulnaris tendonu, dorsal interosseal kaslar ve trapezio- metacarpal eklem
3) Üst ekstremite TFM uygulamaları II: De Quervain’s Tenosinovitisi, Abduktor pollicis longus ve ekstansör pollicis brevis (birinci tendon kılıfı), Ekstansör Pollicis Longus-Brevis tendonları, Fleksör Carpi Ulnaris tendonu. Tendon Lezyonları ve konservatif tedavi.
4) Kas yaralanmaları ve Tendon lezyonlarını tanımlamak ve konservatif tedavide TFM. Alt ekstremite TFM uygulamaları: Adduktor Longus Tendinopatisi Hamstring origo, Biceps femoris, Rektus femoris origo, Peroneal tendinit uygulamaları, Aşil tendonu uygulamaları,Gastroknemius kası
4) Alt ekstremite TFM uygulamaları: Rectus femoris kası ve Hamstring kaslarının kas gövdesi; Suprapatellar ve infrapatellar tendonlar, Kollateral ve Koroner ligamentler, Gastroknemius kası, Peroneal kasların tendonları, Aşil tendonu
5) Transvers friksiyon tekniği ile klinik karar verme ve tedavi uygulamaları, vakalar üzerinden vaka senaryoları ve çözümleme oturumları
5) Bel ve boyun ağrılarında manuel tedavinin yeri ve önemi manipulasyonların tanımı, manipulasyonun tipleri, aşamaları ve yönleri Cyriax terminolojisi, Cyriax tekniği ile genel değerlendirme. Manipulasyon reçetesi, endikasyonlar ve kontraendikasyonlar Cyriax yöntemi ile değerlendirme ve yıldız diyagramı
5) Bel ve boyun ağrılarında manuel tedavinin yeri ve önemi manipulasyonların tanımı, manipulasyonun tipleri, aşamaları ve yönleri Cyriax terminolojisi, Cyriax tekniği ile genel değerlendirme. Manipulasyon reçetesi, endikasyonlar ve kontraendikasyonlar Cyriax yöntemi ile değerlendirme ve yıldız diyagramı
6) Servikal bölge manipülatif teknikleri
6) Bel ve boyun ağrılarında manuel tedavinin yeri ve önemi Manipulasyonların tanımı, manipulasyonun tipleri, aşamaları ve yönleri Cyriax terminolojisi, Cyriax tekniği ile genel değerlendirme
6) Bel ve boyun ağrılarında manuel tedavinin yeri ve önemi Manipulasyonların tanımı, manipulasyonun tipleri, aşamaları ve yönleri Cyriax terminolojisi, Cyriax tekniği ile genel değerlendirme
6) Bel ve boyun ağrılarında manuel tedavinin yeri ve önemi Manipulasyonların tanımı, manipulasyonun tipleri, aşamaları ve yönleri Cyriax terminolojisi, Cyriax tekniği ile genel değerlendirme
7) Manipulasyon reçetesi, endikasyonlar ve kontraendikasyonlar Cyriax yöntemi ile lumbal bölgenin değerlendirilmesi ve yıldız diyagramı
7) Torakal bölge manipülatif teknikleri
8) Cyriax’ın mobilizasyon teknikleri ve lumbal mobilizasyonlar Cyriax lumbal mobilizasyonlarda klinik modeller
8) ARA SINAV
9) Sacro iliac eklem manipülatif teknikleri
9) Lumbal bölge manipülatif teknikleri
10) Servikal bölgenin değerlendirilmesi, servikal mobilizasyon, servikal dekontraksiyon manevraları ve servikal klinik modeller
10) Sacro iliac eklem manipülatif teknikleri
11) Klinik Uygulama
11) Periferik eklem mobilizasyon ve manipulasyonları
12) Klinik Uygulama
12) Klinik Uygulama
13) Klinik Uygulama
13) Klinik Uygulama
14) Klinik Uygulama
14) Klinik Uygulama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Lederman, E. (2019). Manual of orthopaedic manipulative therapy. Elsevier.
2. Cook, C. E. (2015). Orthopedic manual therapy. Jones & Bartlett Learning
3. Magee, D. J. (2014). Orthopedic physical assessment. St. Louis, MO: Elsevier.
4. Hengeveld, E., & Banks, K. (2014). Maitland's peripheral manipulation. Elsevier Health Sciences.
5. Chaitow, L. (2013). Muscle energy techniques. Elsevier Health Sciences.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Fizyoterapi alanında kullanabileceği temel tıp ve sağlık bilimleri ile ilgili temel bilgiye ana hatlarıyla sahiptir.
3) Fizyoterapi uygulamalarında kullanabileceği fizyoterapiye özgü etik, yeterli, güncel ve güvenilir değerlendirme, tedavi programı planlama, uygulama, tedaviyi sonlandırma ve programı değiştirme bilgisine sahiptir.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5) Fizyoterapi değerlendirme ve tedavi yöntemleri ile ilgili kazandığı bilgiyi ilişkilendirerek yorumlar, bireye özgü değerlendirme yöntemlerini uygular, fizyoterapi tanısını koyar, bireye özgü fizyoterapi programını planlar, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini uygular, gerektiği durumlarda tedaviyi sonlandırır veya programı değiştirir.
6) Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme ve meslek perspektifinde edindiği bilgileri sorgulama, değiştirme ve geliştirme becerisine sahip olma.
7) Fizyoterapi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünce ve soruna ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
8) Fizyoterapi ve sağlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin kullanıma yetkindir.
9) Fizyoterapi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
10) Fizyoterapi mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme, yeni fikirler geliştirme, mevcut uygulamaları eleştirel yaklaşımla değerlendirme ve mesleki ilgi alanına yönelme yetkinliğine sahiptir.
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
12) Fizyoterapi ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konularını bilir ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel ve klinik verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme yetkinliğine sahiptir.
14) Fizyoterapi uygulamalarında, disiplin içi, disiplinler arası ve disiplinler ötesi bağımsız ve etkin çalışabilme yetkinliğine sahiptir.
15) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel bir çalışmayı planlama, bağımsız olarak yürütme, elde ettiği verileri yorumlama ve çalışmayı bir çıktı ile sonlandırma yetkinliğine sahiptir.
16) Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
17) Fizyoterapist sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
2) Fizyoterapi alanında kullanabileceği temel tıp ve sağlık bilimleri ile ilgili temel bilgiye ana hatlarıyla sahiptir. 5
3) Fizyoterapi uygulamalarında kullanabileceği fizyoterapiye özgü etik, yeterli, güncel ve güvenilir değerlendirme, tedavi programı planlama, uygulama, tedaviyi sonlandırma ve programı değiştirme bilgisine sahiptir. 5
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
5) Fizyoterapi değerlendirme ve tedavi yöntemleri ile ilgili kazandığı bilgiyi ilişkilendirerek yorumlar, bireye özgü değerlendirme yöntemlerini uygular, fizyoterapi tanısını koyar, bireye özgü fizyoterapi programını planlar, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini uygular, gerektiği durumlarda tedaviyi sonlandırır veya programı değiştirir. 5
6) Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme ve meslek perspektifinde edindiği bilgileri sorgulama, değiştirme ve geliştirme becerisine sahip olma. 5
7) Fizyoterapi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünce ve soruna ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir. 5
8) Fizyoterapi ve sağlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin kullanıma yetkindir. 5
9) Fizyoterapi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 5
10) Fizyoterapi mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme, yeni fikirler geliştirme, mevcut uygulamaları eleştirel yaklaşımla değerlendirme ve mesleki ilgi alanına yönelme yetkinliğine sahiptir. 5
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. 5
12) Fizyoterapi ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konularını bilir ve uygulama yetkinliğine sahiptir. 5
13) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel ve klinik verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme yetkinliğine sahiptir. 5
14) Fizyoterapi uygulamalarında, disiplin içi, disiplinler arası ve disiplinler ötesi bağımsız ve etkin çalışabilme yetkinliğine sahiptir. 5
15) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel bir çalışmayı planlama, bağımsız olarak yürütme, elde ettiği verileri yorumlama ve çalışmayı bir çıktı ile sonlandırma yetkinliğine sahiptir. 5
16) Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 5
17) Fizyoterapist sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ara Sınavlar 3 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 6 84
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 1 15
Ara Sınavlar 3 10 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 159