PSİKOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK 503
Ders İsmi: Psikoterapi Kuram ve Teknikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. KAHRAMAN GÜLER
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Psikoterapi kuramları dersinin amacı, öğrencilerin psikoterapinin temel ilkelerini, teorik yaklaşımlarını ve uygulama yöntemlerini anlamalarını sağlamaktır. Bu ders, çeşitli psikoterapi modellerinin tarihsel gelişimini, temel kuramlarını, tekniklerini ve uygulama alanlarını ele alarak, öğrencilere bireysel, grup ve çift terapisi gibi farklı terapötik bağlamlarda kullanabilecekleri bilgi ve becerileri kazandırmayı hedefler. Ayrıca, öğrenciler, her bir terapötik yaklaşımın etkinliğini eleştirel bir perspektifle değerlendirerek, çeşitli vaka örnekleri üzerinden klinik becerilerini geliştireceklerdir.
Dersin İçeriği: Psikoterapiye giriş: Tarihçe ve temel kavramlar, Psikanalitik ve psikodinamik kuramlar, Bilişsel-davranışçı terapi (BDT), Hümanistik ve varoluşçu terapiler, Gestalt terapi, Sistemik ve aile terapisi yaklaşımları, Çözüm odaklı ve kısa süreli terapiler, Şema terapi, diyalektik davranış terapisi (DBT) ve diğer yeni yaklaşımlar, Bütüncül ve entegratif psikoterapi yaklaşımları, Kültürel ve etik konular: Psikoterapide çeşitlilik ve kültürel farkındalık, Psikoterapide araştırma ve etkinlik: Bilimsel kanıtlar ve sonuçlar, Psikoterapi sürecinde klinik değerlendirme ve vaka formülasyonu, Psikoterapötik ilişki: Terapötik ittifak, empati ve karşı aktarım gibi içerikleri kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Psikoterapi kuramlarının temel kavramlarını ve varsayımlarını, insan doğasına bakış açısını ve psikopatolojinin nasıl oluştuğuna ilişkin felsefesini kavrar
2) Psikolojik danışmanlık ve/veya psikolojik yardım görüşme yöntemlerine ilişkin bilgilere sahiptir.
3) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, alana ilişkin temel kavramları tanımlar, analiz eder ve yorumlar.
4) Psikoterapi kuramlarının terapi süreçlerinin nasıl işlendiğini kavrar.
5) Farklı psikoterapi yaklaşımlarını karşılaştırır, kuramların benzer ve farklı yönlerini tartışır.
6) Psikoterapi kuramlarının güçlü ve zayıf yönlerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Alan uzmanlığını gerektiren akademik ve uygulama çalışmalarında mesleki sınırlılıklarını, yeterlilikleri ve sorumluluklarını tanımlar ve uygular.
2) Bilimsel yöntemlere dayalı araştırmalar yaparak istatistiksel işlemleri uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ekip çalışması içinde lider veya ekip üyesi olarak değişik görevler alır görevlerini yerine getirir.
2) İnsan Hakları, evrensel değerler ve etik ilkeler bağlamında, sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara yönelik katılımcı farkındalık ve duyarlılık davranışı gösterir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiştir.
2) Doktora programına devam edebilecek düzeyde alt yapıya sahip olur.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Psikoloji alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki teknik ve uygulamalar kullanma konusunda yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterir.
2) Psikoloji alanında Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilgi/veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taramaları yapabilir, bilimsel çalışmaları takip edebilir ve çalışmalarında kullanabilir.
3) İlgili uzmanlık alanına ilişkin güncel gelişmeleri izler, edindiği bilgileri alanda kullanabilme becerisi kazanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Alan eğitiminin ve bilimsel araştırma yöntemlerinin gerektirdiği ölçülere dayalı olarak bilimsel yayım yapma yeterliği kazanır.
2) Uzmanlık alanına ilişkin öngörülemeyen konularda yapılabilecek çalışmalara karar vermek için sorumluluk alır.
3) Uzmanlık alanına ait bir çalışmayı projeye dönüştürebilir, projeyi yürütebilir ve tamamlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikoterapötik İlişki: Terapötik İttifak, Empati, Aktarım ve Karşı Aktarım
1) Psikoterapiye giriş: Tarihçe ve Temel Kavramlar
1) Kuramların özellikleri ve psikoterapideki işlevi
2) Psikanalitik ve Psikodinamik Kuramlar
2) Psikoanalitik Terapi
3) Psikoanalitik Terapi
3) Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT)
4) Hümanistik ve Varoluşçu Terapiler
4) Davranışçı Terapi
5) Davranışçı Terapi
5) Geştalt Terapi
6) Davranışçı Terapi
6) Sistemik ve Aile Terapisi Yaklaşımları
7) Kısa Süreli Çözüm Odaklı Terapiler
7) Bilişsel Davranışçı Terapi
8) ara sınav
8) Ara sınav
9) Varoluşçu Terapi
9) Şema Terapi
10) Varoluşçu Terapi
10) Diyalektik Davranışçı Terapi ve diğer yeni yaklaşımlar
11) Varoluşçu Terapi
11) Bütüncül ve Entegratif Psikoterapi Yaklaşımları
12) Kültürel ve Etik Konular: Psikoterapide Çeşitlilik ve Kültürel Farkındalık
12) ACT
13) ACT
13) Psikoterapide Araştırma ve Etkinlik: Bilimsel Kanıtlar ve Sonuçlar
14) Psikoterapi Sürecinde Klinik Değerlendirme ve Vaka Formülasyonu
14) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Murdock, N. L. (2016). Theories of counseling and psychotherapy: A case approach (4th ed.). Pearson
Corey, G. (2005). Psikolojik danisma, psikoterapi kuram ve uygulamalari. Ankara: MentisYayincilik.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

2

3

4

3

4

5

6

11

7

8

9

10

13

12

14

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 188