PSİKOLOJİ PROGRAMI (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PHIL 101
Ders İsmi: Felsefeye Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ABDULKADİR ÇÜÇEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Felsefeye Giriş dersi, Felsefe bölümüne yeni gelen öğrencilerin almaları zorunlu olan derslerden biridir. Felsefenin neliğini, sınırlarını ve kapsamını belirlemeye çalıştığımız bu derste, öğrencinin felsefeyle kuracağı ilişkide rehberlik amacı güdülmektedir.
Dersin İçeriği: Felsefenin temel konu ve problemlerini ele alan bir ders olduğu için mesleki gelişim için önemlidir. “Felsefe nedir?” sorusu çerçevesinde felsefenin temel disiplinlerini, kavram ve problemlerini kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Felsefi düşünüşü ve felsefi bilgi elde edilişini kavrar. Felsefenin kavram ve problemleri hakkında bilgi edinir. Felsefe tarihi ve filozoflar hakkında bilgi edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Felsefi düşünüş, eleştirel düşünüş ve analaitik-sentetin düşünüş becerisi kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sorgulama, araştırma, şüphe duyma ve merak etme yetenekleri kazanır.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Felsefe Nedir? Sorusu üzerinde durma Önerilen ders kitabının giriş ve 1. Bölümünün okunması
2) Felsefi bilgi ve diğer bilgi türlerini açıklama Ders kitabının 1. Bölümünün okunması
3) Bilgi problemini ele alma Ders kitabının 2. Bölümünün okunması, Martı öyküsünün okunması, Platon’un menon diyaloğunun okunması
4) Bilginin imkanı konusunu açıklama Ders kitabının 2. Bölümünün okunması, Platon’un Devlet diyaloğunun okunması
5) Bilgi nasıl elde edildiği, doğruluğu ve sınırları problemini açıklama Ders kitabının 2. Bölümünün okunması, Filozof metinlerinin okunması
6) Bilim kavramını felsefeyle açıklama ve sorgulama Ders kitabının 3. Bölümünün okunması, Bilim insanlarının hayatlarının araştırılması
7) Bilim kuramlarını açıklama Ders kitabının 3. Bölümünün okunması, Çağımızın bilim anlayışalarının araştırılması
8) Ara Sınav
9) Varlık sorusunu ve kavramlarını açıklaması Ders kitabının 4. Bölümünün okunması, Doğa filozoflarının araştırılması
10) Sanata felsefece bakma ve açıklama Ders kitabının ilgili bölümünün okunması, Sanat eseri hakkında bilgi edinilmesi
11) Ahlak konusunu ele alma ve açıklama Ders kitabının ilgili bölümünün okunması, Etik ikilemleri hakkında araştırma yapılması
12) Siyaset felsefesini açıklama Ders kitabının ilgili bölümünün okunması
13) Günümüz problemlerine felsefece bakma ve açıklama Günümüz problemlerini araştırma
14) Günümüz problemlerine felsefece bakma ve açıklama Günümüz problemlerini araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Çüçen, Kadir (2023) Felsefeye Giriş, Bursa: Sentez Yayıncılık.
Dinçer, Kurtuluş (2019) Kısace Felsefe, Ankara: Pharmakon.
Heimsoeth, Heinz (2007) Felsefenin Temel Disiplinleri, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Çotuksöken, Betül (1994) Felsefi Söylem Nedir?, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Ferry, Luc (2008) Gençler İçin Batı Felsefesi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Russell, Bertrand (1994) Felsefe Sorunları, İstanbul: Kabalcı Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Psikoloji alanındaki temel eğilimler, teorik yaklaşımlar ve bakış açıları içindeki temel varsayımları bilir, yaklaşımlar arasında karşılaştırmalar yapar, benzerlikleri ve farklılıkları belirler.
2) Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, kökenlerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle olan ilişkilerini bilir.
3) Psikoloji alanında, güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki farklı kuramsal yaklaşımlara yönelik bilgiye sahiptir.
4) Psikoloji biliminin alt alanlarını, her bir alt alanın çalışma konusunu ve kullandığı spesifik yöntemleri bilir.
5) Psikolojinin temel uygulama alanlarını bilir.
6) Psikolojinin zihinsel ve davranışsal süreçleri nasıl ele aldığını, bilimsel yöntemi nasıl ve hangi ölçme-değerlendirme araçlarıyla kullandığını bilir.
7) Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilir, savunur; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya döker.
8) Psikoloji alanında bir araştırmayı gerek bireysel gerek ekip olarak yürütebilme becerisine sahiptir.
9) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşımı benimseyerek araştırma sorusu ve hipotezlere dönüştürebilir ve bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilir.
10) Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilir.
11) Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilir; psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilir.
12) Psikoloji ile ilgili konularda yapılan çalışmalara yönelik görüşlerini, çözüm önerilerini veri temelli olarak uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahiptir.
13) Bilgiye erişim ve bilgiyi yayma için gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yeteneğine sahiptir.
14) Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplumsal fayda üreten çalışmalarda rol alır.
15) Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
16) Psikoloji alanında araştırma konusu belirleme, hipotez üretme, veri toplama, uygun analiz yöntemlerini kullanma ve raporlama becerilerine sahiptir.
17) Araştırma sonuçlarını bilimsel yazım formatına uygun olarak raporlama becerisine sahiptir.
18) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisi ve becerisine sahiptir.
19) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyoekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışına sahiptir.
20) Psikoloji alanındaki alan bilgilerini takip edebilecek ve meslektaşlarıyla etkili bir şekilde iletişim kurabilecek düzeyde C1 düzeyinde İngilizce bilgisine sahiptirler.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji alanındaki temel eğilimler, teorik yaklaşımlar ve bakış açıları içindeki temel varsayımları bilir, yaklaşımlar arasında karşılaştırmalar yapar, benzerlikleri ve farklılıkları belirler. 2
2) Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, kökenlerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle olan ilişkilerini bilir. 2
3) Psikoloji alanında, güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki farklı kuramsal yaklaşımlara yönelik bilgiye sahiptir. 3
4) Psikoloji biliminin alt alanlarını, her bir alt alanın çalışma konusunu ve kullandığı spesifik yöntemleri bilir. 3
5) Psikolojinin temel uygulama alanlarını bilir. 3
6) Psikolojinin zihinsel ve davranışsal süreçleri nasıl ele aldığını, bilimsel yöntemi nasıl ve hangi ölçme-değerlendirme araçlarıyla kullandığını bilir. 2
7) Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilir, savunur; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya döker. 3
8) Psikoloji alanında bir araştırmayı gerek bireysel gerek ekip olarak yürütebilme becerisine sahiptir. 2
9) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşımı benimseyerek araştırma sorusu ve hipotezlere dönüştürebilir ve bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilir. 2
10) Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilir. 5
11) Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilir; psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilir. 5
12) Psikoloji ile ilgili konularda yapılan çalışmalara yönelik görüşlerini, çözüm önerilerini veri temelli olarak uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahiptir. 5
13) Bilgiye erişim ve bilgiyi yayma için gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yeteneğine sahiptir. 5
14) Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplumsal fayda üreten çalışmalarda rol alır. 5
15) Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir. 5
16) Psikoloji alanında araştırma konusu belirleme, hipotez üretme, veri toplama, uygun analiz yöntemlerini kullanma ve raporlama becerilerine sahiptir. 3
17) Araştırma sonuçlarını bilimsel yazım formatına uygun olarak raporlama becerisine sahiptir. 3
18) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisi ve becerisine sahiptir. 2
19) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyoekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışına sahiptir.
20) Psikoloji alanındaki alan bilgilerini takip edebilecek ve meslektaşlarıyla etkili bir şekilde iletişim kurabilecek düzeyde C1 düzeyinde İngilizce bilgisine sahiptirler.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 154