PSİKOLOJİ PROGRAMI (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOC 101
Ders İsmi: Sosyolojiye Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KÜBRA ÖZKAN DEMİR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, sosyoloji disiplinine bir giriş niteliğinde tasarlanmıştır ve psikoloji öğrencilerini, gelecekteki psikolojik araştırmalarında sosyolojik düşünmenin olası katkılarını göz önünde bulundurmaya davet eder. Sosyoloji disiplininin temel taşları olarak kabul edilen üç önemli düşünür — Émile Durkheim, Max Weber ve Karl Marx — tanıtılacak ve öğrencilerden bu sosyologlar tarafından geliştirilen temel kavramları karşılaştırmalı bir şekilde değerlendirmeleri beklenecektir.

Son yirmi yılın en çok atıf alan sosyoloğu olan Pierre Bourdieu de bu giriş dersinde ele alınacaktır. Bourdieu’nün sosyolojik kuramı, Marx’ın materyalizmi ile Weber’in idealizmi arasında bir orta yol olarak tartışılacaktır. Öğrencilere, Bourdieu’nün kavramsal araç kutusunu, kendi seçtikleri temalar üzerine yapacakları araştırmalarda nasıl kullanabilecekleri gösterilecektir. Ders kapsamında, sosyoloji ve psikoloji arasındaki yaklaşım farklarını tanıma üzerinde durulacaktır. Öğrencilerden, herhangi bir meseleyi ele alış biçimlerinde hangi disiplinden ne tür düşünme biçimlerini ödünç aldıklarını sorgulamaları ve bu konuda düşünmeleri beklenecektir. Bu dersin amacı, psikoloji öğrencilerini sosyolojik düşünceyle tanıştırmak ve onları eleştirel ve karşılaştırmalı
Dersin İçeriği: Bu derste, sosyoloji disiplininin neden ortaya çıktığı ve psikolojiden ayrı bir bölüm olarak nasıl varlık kazandığı sorgulanacaktır. Sosyolojik düşünme biçiminin kullanım alanları ve sıradan vatandaşlar tarafından kullanılması ya da kullanılmamasının politik sonuçları ele alınacaktır. Durkheim tarafından geliştirilen temel kavramlar (mekanik ve organik dayanışma, anomi ve anomik intihar), Marx’ın kavramları (emeğin değer teorisi, yabancılaşma, sınıf çatışması), Weber’in kavramları (karizmatik otorite, modern toplumda bürokrasinin rolü ve din ile kapitalizm arasındaki ilişki) ve Bourdieu’nün kavramları (habitus, eğilim/dispozisyon, sermaye türleri, alan) öğrencilere tanıtılacaktır.Ayrıca, öğrenciler sosyolojik düşünceyle eleştirel bir biçimde ilişki kurmaya teşvik edilecek ve Nicholas Rose ile Bruno Latour’un okumaları aracılığıyla bu düşünce tarzının günümüzdeki geçerliliğini sorgulamaları beklenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, toplumu bireyden öte bir yapı olarak anladıklarını göstereceklerdir.
2) Öğrenciler, bazı temel sosyolojik kavramları anlayacak ve farklı sosyolojik yaklaşımları eleştirel bir biçimde karşılaştırmayı öğreneceklerdir.
3) Öğrenciler, sosyolojide kullanılan farklı kuramsal kavramları, bunların uygulama alanlarını ve sınırlılıklarını öğreneceklerdir.
4) Öğrenciler, sosyolojik etkenlerin bireylerin yaşam öyküleri, düşünme biçimleri ve toplumsal eylemleri üzerindeki etkilerini inceleyeceklerdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler, sosyolojik düşüncede kullanılan kavramları eleştirel bir şekilde değerlendireceklerdir.
2) Öğrenciler, sosyolojideki temel kuramsal çerçeveleri tanıyacak ve ilgili terminolojiyi doğru şekilde kullanacaklardır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler, sosyolojik kavramların günlük hayatta nasıl uygulandığına dair örnekleri tanıyacaklardır.
2) Öğrenciler, derste ele alınan sosyolojik alanlara hem kuramsal kavramları hem de pratik yaklaşımları uygulayacaklardır.
3) Öğrenciler, bilimsel kanıtlarla desteklenen sonuçları eleştirel bir şekilde analiz edecek ve bilimsel olmayan bilgi edinme yollarına dayanan sonuçlardan ayırt edeceklerdir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Disiplinin Tanıtımı: Sosyolojik Düşüncenin Ortaya Çıkışı, Tarihi ve Kullanım Alanları
2) Sosyolojide Büyük Kuramlar
3) Durkheim ve Mekanik ile Organik Dayanışma Arasındaki Fark
4) Durkheim ve Anomi
5) Weber'in idealizmi
6) Weber ve Kapitalizmin Ruhu
7) Marx ve Tarihsel Materyalizm
8) Bourdieu ve Kapitalizmin Biçimleri
9) Kapitalizmin Biçimleri ve Literatürden Örnekler
10) Nicholas Rose ve Sosyalın Ölümü
11) Bruno Latour ve Sosyalın Yeniden Kurulması
12) Bruno Latour ve toplumsalın yeniden bir araya getirilmesi
13) Öğrencilerin Araştırmalarının Sunumlarını Yapması
14) Öğrencilerin araştırma temaları üzerine sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: C.W. Mills. (1959) The Sociological Imagination. Oxford University Press, New York
Durkheim, E. (1938). The rules of sociological method (8th ed.).
Weber, M. (2001). The protestant ethic and the spirit of capitalism. Routledge.
Engels, F., & Marx, K. (2015). The communist manifesto. Penguin Classics.
Bourdieu, P. (1983). The Forms of Capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241-258).
Rose, N. (1996). The death of the social? Re-figuring the territory of government. Economy and Society, 25(3), 327–356. https://doi.org/10.1080/03085149600000018
Latour, B. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. New York: Oxford University Press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Psikoloji alanındaki temel eğilimler, teorik yaklaşımlar ve bakış açıları içindeki temel varsayımları bilir, yaklaşımlar arasında karşılaştırmalar yapar, benzerlikleri ve farklılıkları belirler.
2) Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, kökenlerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle olan ilişkilerini bilir.
3) Psikoloji alanında, güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki farklı kuramsal yaklaşımlara yönelik bilgiye sahiptir.
4) Psikoloji biliminin alt alanlarını, her bir alt alanın çalışma konusunu ve kullandığı spesifik yöntemleri bilir.
5) Psikolojinin temel uygulama alanlarını bilir.
6) Psikolojinin zihinsel ve davranışsal süreçleri nasıl ele aldığını, bilimsel yöntemi nasıl ve hangi ölçme-değerlendirme araçlarıyla kullandığını bilir.
7) Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilir, savunur; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya döker.
8) Psikoloji alanında bir araştırmayı gerek bireysel gerek ekip olarak yürütebilme becerisine sahiptir.
9) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşımı benimseyerek araştırma sorusu ve hipotezlere dönüştürebilir ve bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilir.
10) Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilir.
11) Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilir; psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilir.
12) Psikoloji ile ilgili konularda yapılan çalışmalara yönelik görüşlerini, çözüm önerilerini veri temelli olarak uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahiptir.
13) Bilgiye erişim ve bilgiyi yayma için gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yeteneğine sahiptir.
14) Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplumsal fayda üreten çalışmalarda rol alır.
15) Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
16) Psikoloji alanında araştırma konusu belirleme, hipotez üretme, veri toplama, uygun analiz yöntemlerini kullanma ve raporlama becerilerine sahiptir.
17) Araştırma sonuçlarını bilimsel yazım formatına uygun olarak raporlama becerisine sahiptir.
18) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisi ve becerisine sahiptir.
19) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyoekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışına sahiptir.
20) Psikoloji alanındaki alan bilgilerini takip edebilecek ve meslektaşlarıyla etkili bir şekilde iletişim kurabilecek düzeyde C1 düzeyinde İngilizce bilgisine sahiptirler.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji alanındaki temel eğilimler, teorik yaklaşımlar ve bakış açıları içindeki temel varsayımları bilir, yaklaşımlar arasında karşılaştırmalar yapar, benzerlikleri ve farklılıkları belirler.
2) Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, kökenlerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle olan ilişkilerini bilir.
3) Psikoloji alanında, güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki farklı kuramsal yaklaşımlara yönelik bilgiye sahiptir.
4) Psikoloji biliminin alt alanlarını, her bir alt alanın çalışma konusunu ve kullandığı spesifik yöntemleri bilir.
5) Psikolojinin temel uygulama alanlarını bilir.
6) Psikolojinin zihinsel ve davranışsal süreçleri nasıl ele aldığını, bilimsel yöntemi nasıl ve hangi ölçme-değerlendirme araçlarıyla kullandığını bilir.
7) Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilir, savunur; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya döker.
8) Psikoloji alanında bir araştırmayı gerek bireysel gerek ekip olarak yürütebilme becerisine sahiptir.
9) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşımı benimseyerek araştırma sorusu ve hipotezlere dönüştürebilir ve bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilir.
10) Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilir.
11) Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilir; psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilir.
12) Psikoloji ile ilgili konularda yapılan çalışmalara yönelik görüşlerini, çözüm önerilerini veri temelli olarak uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahiptir.
13) Bilgiye erişim ve bilgiyi yayma için gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yeteneğine sahiptir.
14) Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplumsal fayda üreten çalışmalarda rol alır.
15) Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
16) Psikoloji alanında araştırma konusu belirleme, hipotez üretme, veri toplama, uygun analiz yöntemlerini kullanma ve raporlama becerilerine sahiptir.
17) Araştırma sonuçlarını bilimsel yazım formatına uygun olarak raporlama becerisine sahiptir.
18) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisi ve becerisine sahiptir.
19) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyoekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışına sahiptir.
20) Psikoloji alanındaki alan bilgilerini takip edebilecek ve meslektaşlarıyla etkili bir şekilde iletişim kurabilecek düzeyde C1 düzeyinde İngilizce bilgisine sahiptirler.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 7 % 10
Ödev 7 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 1 40 40
Ödevler 4 1 4
Küçük Sınavlar 5 2 10
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 162