BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISG 202
Ders İsmi: İş Sağlığı ve Güvenliği II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ALİ İŞERİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, lisans öğrencilerine İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda temel bir anlayış sunar. Öğrenciler, işyeri tehlikelerini tanımayı, riskleri azaltmayı ve etkili güvenlik uygulamaları ve yasal uyum ile işçi refahını sağlamayı öğrenecekler. Dersin sonunda öğrenciler, daha güvenli çalışma ortamlarına katkıda bulunma ve hem çalışan refahını hem de kurumsal bütünlüğü koruma yeteneklerine sahip olacaklar.
Dersin İçeriği: Bu ders, İş Sağlığı ve Güvenliği'nin temel prensiplerini keşfetmenizi sağlar. Lisans öğrencileri için tasarlanan bu ders, tehlike tanımlama, risk değerlendirmesi, güvenlik yönetmelikleri ve işyeri refahının teşvik edilmesini kapsar. Uygulama örnekleri ve vaka çalışmaları ile öğrenciler, daha güvenli çalışma ortamları oluşturma, acil durum müdahalesi ve organizasyonlar içinde güvenlik kültürünü geliştirme konularında beceriler kazanacaklar. Dersin sonunda, öğrenciler endüstri standartlarına ve etik uygulamalara uygun şekilde işyeri güvenliğine katkıda bulunma konusunda donanımlı olacaklar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Risk Değerlendirmesi Yapma: Öğrenciler, sistematik risk değerlendirmeleri yapma becerisini kazanacaklar, potansiyel tehlikeleri değerlendirerek risk azaltma için uygun önlemleri belirleyebilecekler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Güvenlik Kültürünü Teşvik Etme: Öğrenciler, organizasyonlar içinde güvenlik kültürünü savunabilme ve katkı sağlayabilme yeteneğine sahip olacaklar, meslektaşlarını iş rutinlerine güvenlik uygulamalarını önceliklendirmeleri ve entegre etmeleri konusunda teşvik edebilecekler.
2) Acil Durum Protokolleri Geliştirme: Öğrenciler, etkisiz olaylarla karşılaşıldığında hızlı ve etkili eylemler sağlamak için etkili acil durum tepki planları oluşturma ve iletebilme yeteneğini geliştirecekler.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) İş Yerinde Tehlikeleri Tanıma: Öğrenciler, çeşitli iş ortamlarında potansiyel tehlikeleri tanımlayabilme ve bunların çalışan güvenliği üzerindeki etkilerini fark edebilme becerisine sahip olacaklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Güvenlik Yönetmeliklerini Uygulama: Öğrenciler, ilgili güvenlik yönetmeliklerini ve kurallarını anlama yeteneğini sergileyecekler ve bu bilgiyi iş güvenliğini sağlama ve teşvik etme amacıyla kullanacaklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Aşırı Sıcaklıklara Yönelik Riskler
2) Basınç Riskleri
3) Elektrik Riskleri
4) Elektrik Riskleri
5) Yangın Riskleri ve Can Güvenliği
6) Endüstriyel Hijyen ve Kapalı Alanlar
7) Endüstriyel Hijyen ve Kapalı Alanlar
8) Vize Sınavı
9) Radyasyon Riskleri
10) Radyasyon Riskleri
11) Gürültü ve Titreşim Riskleri
12) Gürültü ve Titreşim Riskleri
13) Risk Analizi/Önleme ve Güvenlik Yönetimi
14) Risk Analizi/Önleme ve Güvenlik Yönetimi
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Occupational Safety and Health for Technologists, Engineers, and Managers, Global Edition, 978-1292061993
Temel İş Sağlığı ve Güvenliği, 978-6254279003
İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş, 978-6254027420
Diğer Kaynaklar: Occupational Safety and Health for Technologists, Engineers, and Managers, Global Edition, 978-1292061993
Temel İş Sağlığı ve Güvenliği, 978-6254279003
İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş, 978-6254027420

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Grup Projesi
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Projeler 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 2 30
Proje 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 60