BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FZK 122
Ders İsmi: Fizik II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HACER DAŞGIN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Elektrik ve manyetizmanın temel kavram ve ilkelerini öğrenciye açık bir şekilde vermektir.
Dersin İçeriği: Elektrik Yükü, Coulomb Yasası, Elektriksel Kuvvet, Elektrik Alan, Elektrik Akısı ve Gauss Yasası, Elektrik Potansiyeli, Kondansatörler, Elektrik Akımı ve Direnç, Kirchhoff Yasaları, Doğru Akım Devre Çözümlemeleri, Ölçü Aletleri, RC Devreleri, Mıknatıs ve Manyetik Alan, Manyetik Kuvvet, Hall Olayı, Amper Yasası, Biot-Savart Yasası, Maxwell Yer Değiştirme Akımı, Manyetik İndüksiyon, Faraday İndüksiyon Yasası, Manyetik Enerji, Zamanla Değişen Manyetik Alanlar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Elektrik yükü ve Coulomb yasasını öğrenir. Problem çözümlerinde kullanabilir. Elektrik alanı, yükün elektrik alan içinde hareketi ve elektrik çift kutbu hakkında bilgi sahibi olur. İlgili uygulamaları yapar.
2) Gauss yasasını ve uygulamalarını öğrenir. Elektrik potansiyelini ve uygulama alanlarını öğrenir ve bunları problem çözmede kullanır.
3) Kondansatör ve dielektrik maddelerin özelliklerini öğrenir ve bunları problem çözmede kullanır.
4) Madde içinde oluşan elektrik akımını ve özelliklerini, direnç özdirenç, iletkenlik ve güç kavramlarını öğrenerek ilgili uygulama problem çözümlerinde kullanır.
5) Doğru akım devrelerini ve Kirchhoff yasalarını öğrenir. Devre çözümlemesini yapar.
6) Manyetik alan, mıknatıslanma ve etkilerini öğrenerek, manyetik alan ile ilgili uygulamaları anlar problemleri çözer.
7) Amper, Biot-Savart yasalarını ve Maxwell yer değiştirme akımını öğrenir. İlgili uygulama ve problemleri çözer.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Elektrik yükü ve korunumu, yüklü maddelerin özellikleri, Coulomb yasası, elektriksel kuvvet.
2) Elektrik alanı, yükün elektrik alanı içinde hareketi, elektriksel çift kutup.
3) Elektrik akısı ve Gauss yasası.
4) Elektrik potansiyeli, eşpotansiyel, yük dağılımlarının potansiyeli.
5) Sığa, kondansatördeki ve elektrik alandaki enerji, paralel ve seri bağlı kondansatörler, dielektrik maddeler, dielektriğin makroskopik tanımı.
6) Elektrik akımı, direnç, özdirenç, iletkenlik ve güç.
7) Kirchhoff yasaları, doğru akım devre çözümlemeleri, ölçü aletleri, RC devreleri. Kısım I
8) Kirchhoff yasaları, doğru akım devre çözümlemeleri, ölçü aletleri, RC devreleri. Kısım II
9) Arasınav + ders tekrarı
10) Mıknatıs ve manyetik alan, elektrik yüküne etkiyen manyetik kuvvet,
11) Akıma ve akım halkasına etkiyen manyetik kuvvet, Hall olayı
12) Amper yasası, Biot-Savart yasası,
13) Maxwell yer değiştirme akımı, manyetik indüksiyon, Faraday indüksiyon yasası, manyetik enerji, zamanla değişen manyetik alanlar.
14) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Raymond A. Serway, John W. (1995), Fen ve Mühendislik için Fizik 2, Palme Yayıncılık.
2. Hugh D. Young, Roger A. Freedman, (2007), Üniversite Fiziği, Cilt II, Pearson Education Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: 1. Raymond A. Serway, John W. (1995), Fen ve Mühendislik için Fizik 2, Palme Yayıncılık.
2. Hugh D. Young, Roger A. Freedman, (2007), Üniversite Fiziği, Cilt II, Pearson Education Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Gözlem
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 14 % 0
Laboratuar 4 % 20
Uygulama 5 % 15
Ödev 4 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 80
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 20
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 4 2 8
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 4 4 16
Ara Sınavlar 1 20 20
Rapor Teslimi 4 5 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 168