PSİKOLOJİ PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK 205
Ders İsmi: Bilişsel Psikoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi CANSU SELİN YURTSEVEN
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin bilişsel psikolojinin temel kavramlarını, teorilerini ve araştırma yöntemlerini anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler, algı, dikkat, bellek, problem çözme, karar verme ve dil gibi bilişsel süreçlerin nasıl işlediğini keşfedecek ve bu süreçlerin insan davranışını ve zihinsel işleyişi nasıl şekillendirdiğini öğreneceklerdir. Ders, bilişsel psikolojinin hem tarihsel gelişimini hem de güncel araştırma bulgularını ele alarak öğrencilerin eleştirel düşünme ve analiz becerilerini geliştirmeyi hedefler.
Dersin İçeriği: Ders; beyin ve biliş, duyum ve algı, dikkat, bellek, bilginin görsel temsili, dil, yürütücü işlevler, düşünme, problem çözme, akıl yürütme, yaratıcılık, karar verme, duygu ve biliş gibi içerikleri kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilişsel psikolojinin temel kavramlarını, teorilerini ve yaklaşımlarını açıklayabilecektir.
2) Bilişsel süreçlerin (algı, dikkat, bellek, problem çözme, karar verme ve dil) işleyiş mekanizmalarını tanımlayabilecektir.
3) Bilişsel psikoloji alanında kullanılan araştırma yöntemlerini ve bu yöntemlerin güçlü ve zayıf yönlerini tartışabilecektir.
4) İnsan bilişsel işlevlerinin nörobilimsel temellerini ve beyindeki bilişsel süreçlerin nasıl çalıştığını açıklayabilecektir.
5) Bilişsel psikoloji alanındaki güncel araştırma bulgularını takip edebilecek ve bu bulguları yorumlayabilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bilişsel süreçler ve bu süreçlerle ilgili teorik yaklaşımlar arasında bağlantılar kurabilecektir.
2) Farklı bilişsel süreçleri ve bu süreçlerin birbirleriyle olan ilişkilerini analiz edebilecektir.
3) Bilişsel psikoloji alanında literatür taraması yaparak mevcut bilgiyi değerlendirebilecek ve bilimsel makale yazabilecektir.
4) Bilişsel işlevlerle ilgili deney tasarımları geliştirebilecek ve bu deneylerden elde edilen verileri yorumlayabilecektir.
5) Güncel bilişsel araştırmaların sonuçlarını farklı bağlamlarda uygulayabilecek ve eleştirel bir perspektif geliştirebilecektir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Bilişsel süreçlerle ilgili multidisipliner bir anlayış geliştirerek, psikoloji dışındaki alanlarla iş birliği yapma yetkinliği kazanacaktır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Bilişsel psikoloji alanında akademik ve profesyonel gelişim için gereken bilgi ve becerileri kazanarak, bu alanda daha ileri düzeyde eğitim veya araştırmalara devam edebilecektir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bilişsel psikolojik değerlendirme araçlarını kullanarak bireylerin bilişsel işlevleri hakkında objektif sonuçlar çıkarabilecektir.
2) Bilişsel süreçlerle ilgili bilgiyi, klinik, eğitim veya iş dünyası gibi farklı alanlarda uygulamaya koyabilecektir.
3) Eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek, akademik ve profesyonel yaşamda karşılaşacağı bilişsel sorunlara yaratıcı çözümler üretebilecektir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilişsel Psikolojiye Giriş
2) Beyin ve Biliş
3) Duyum ve Algı
4) Dikkat
5) Bellek Araştırmalarına Giriş ve Çalışan Bellek
6) Uzun Süreli Bellek Sistemleri
7) Bellek Süreçleri: Kodlama, Geri Çağırma ve Unutma
8) Bilginin Sözel Temsili
9) Bilginin Görsel Temsili (İmgeleme)
10) Dil
11) Yürütücü İşlevler – Frontal Lob ve İşlevleri
12) Düşünme, Problem Çözme, Akıl Yürütme, Yaratıcılık
13) Karar Verme
14) Duygu ve Biliş

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bakırtaş, T. (2017). Bilişsel Psikoloji (E. Bruce Goldstein). Nobel Akademik Yayıncılık.
Kafadar, H.(2023). Bilişsel Psikoloji, Bilişin Davranışsal ve Fizyolojik Temeli. Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Bakırtaş, T. (2017). Bilişsel Psikoloji (E. Bruce Goldstein). Nobel Akademik Yayıncılık.
Kafadar, H.(2023). Bilişsel Psikoloji, Bilişin Davranışsal ve Fizyolojik Temeli. Nobel Akademik Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

15

14

Program Kazanımları
1) Psikoloji alanındaki temel eğilimler, teorik yaklaşımlar ve bakış açıları içindeki temel varsayımları bilir, yaklaşımlar arasında karşılaştırmalar yapar, benzerlikleri ve farklılıkları belirler.
2) Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, kökenlerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle olan ilişkilerini bilir.
3) Psikoloji alanında, güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki farklı kuramsal yaklaşımlara yönelik bilgiye sahiptir.
4) Psikoloji biliminin alt alanlarını, her bir alt alanın çalışma konusunu ve kullandığı spesifik yöntemleri bilir.
5) Psikolojinin temel uygulama alanlarını bilir.
6) Psikolojinin zihinsel ve davranışsal süreçleri nasıl ele aldığını, bilimsel yöntemi nasıl ve hangi ölçme-değerlendirme araçlarıyla kullandığını bilir.
7) Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilir, savunur; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya döker.
8) Psikoloji alanında bir araştırmayı gerek bireysel gerek ekip olarak yürütebilme becerisine sahiptir.
9) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşımı benimseyerek araştırma sorusu ve hipotezlere dönüştürebilir ve bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilir.
10) Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilir.
11) Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilir; psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilir.
12) Psikoloji ile ilgili konularda yapılan çalışmalara yönelik görüşlerini, çözüm önerilerini veri temelli olarak uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahiptir.
13) Bilgiye erişim ve bilgiyi yayma için gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yeteneğine sahiptir.
14) Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplumsal fayda üreten çalışmalarda rol alır.
15) Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
16) Psikoloji alanında araştırma konusu belirleme, hipotez üretme, veri toplama, uygun analiz yöntemlerini kullanma ve raporlama becerilerine sahiptir.
17) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisi ve becerisine sahiptir.
18) Araştırma sonuçlarını bilimsel yazım formatına uygun olarak raporlama becerisine sahiptir.
19) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyoekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışına sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji alanındaki temel eğilimler, teorik yaklaşımlar ve bakış açıları içindeki temel varsayımları bilir, yaklaşımlar arasında karşılaştırmalar yapar, benzerlikleri ve farklılıkları belirler.
2) Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, kökenlerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle olan ilişkilerini bilir.
3) Psikoloji alanında, güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki farklı kuramsal yaklaşımlara yönelik bilgiye sahiptir.
4) Psikoloji biliminin alt alanlarını, her bir alt alanın çalışma konusunu ve kullandığı spesifik yöntemleri bilir.
5) Psikolojinin temel uygulama alanlarını bilir.
6) Psikolojinin zihinsel ve davranışsal süreçleri nasıl ele aldığını, bilimsel yöntemi nasıl ve hangi ölçme-değerlendirme araçlarıyla kullandığını bilir.
7) Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilir, savunur; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya döker.
8) Psikoloji alanında bir araştırmayı gerek bireysel gerek ekip olarak yürütebilme becerisine sahiptir.
9) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşımı benimseyerek araştırma sorusu ve hipotezlere dönüştürebilir ve bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilir.
10) Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilir.
11) Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilir; psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilir.
12) Psikoloji ile ilgili konularda yapılan çalışmalara yönelik görüşlerini, çözüm önerilerini veri temelli olarak uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahiptir.
13) Bilgiye erişim ve bilgiyi yayma için gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yeteneğine sahiptir.
14) Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplumsal fayda üreten çalışmalarda rol alır.
15) Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
16) Psikoloji alanında araştırma konusu belirleme, hipotez üretme, veri toplama, uygun analiz yöntemlerini kullanma ve raporlama becerilerine sahiptir.
17) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisi ve becerisine sahiptir.
18) Araştırma sonuçlarını bilimsel yazım formatına uygun olarak raporlama becerisine sahiptir.
19) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyoekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışına sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 150