HEMŞİRELİK PROGRAMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM 103 | ||||||||
Ders İsmi: | Fizyoloji I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. ŞEYMA ERKUŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilere vücut sistemleri ve bu sistemlerin hücresel ve sistemik düzeyde kontrolünün nasıl olduğunun anlatılması ve öğrencilerin insan vücudunun yapı ve işleyişi ile ilgili öğrendikleri bilgileri, diğer bilimleri öğrenme aşamasında temel oluşturmak adına kullanabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Fizyolojiye giriş, fizyolojik kontrol sistemleri, vücut sıvı bileşimi ve özellikleri, hücre zarı ve organeller, hücre zarlarından geçiş, biyoelektrik potansiyeller, kemik doku fizyolojisi, düz kas fizyolojisi, eritrosit fizyolojisi, lökosit fizyolojisi, trombosit fizyolojisi ve pıhtılaşma mekanizmaları, kan grupları ve transfüzyon reaksiyonları, koroner dolaşım, arteriyel basıncın düzenlenmesi, şok solunum mekaniği, akciğer hacim ve kapasiteleri, akciğerlerde ventilasyon-perfüzyon ilişkileri, oksijen ve karbondioksitin taşınması, uç koşullarda solunum fizyolojisi, solunumun düzenlenmesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fizyolojiye Giriş ve Homeostazis | |
2) | Hücre, Hücre Zarından Maddelerin Taşınması | |
3) | Sıvı Hareketleri | |
4) | Kan ve İmmün Sistem | |
5) | Dokular ve Uyarılabilir Dokular | |
6) | Kas-İskelet Sistemi Fizyolojisi | |
7) | Kas-İskelet Sistemi Fizyolojisi | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Kalp ve Dolaşım Sistemi Fizyolojisi | |
10) | Kalp ve Dolaşım Sistemi Fizyolojisi | |
11) | Solunum Sistemi Fizyolojisi | |
12) | Solunum Sistemi Fizyolojisi | |
13) | Gastrointestinal Sistem Fizyolojisi | |
14) | Gastrointestinal Sistem Fizyolojisi |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Ziylan Z., (2019). Özet Fizyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri 2. Gelir, E., Koz, M., Ersöz, G., (2021). Fizyoloji Ders Kitabı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. 3. Köylü, H., (2020). Temel Fizyoloji. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Ağar, E., (2021). İnsan Fizyolojisi. İstanbul: Tıp Kitabevleri 5. Sevil Güler, Hülya Bulut, Mevlüde Karadağ, Fizyopatoloji İnanılmaz Kolay, Ankara Nobel Tıp, 2022 6. Bir Bakışta Patofizyoloji Hemşireler İçin, Fatma Töre, İstanbul Tıp Kitabevleri 7. Ethem Gelir, Gülfem Ersöz, Mitat Koz, Fizyoloji Ders Kitabi, Nobel Akademik Yayincilik, 2016 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
2 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | |||||||||
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. | |||||||||
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. | |||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |||||||||
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | |||||||||
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | |||||||||
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | |||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |||||||||
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. | |||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 5 |
2) | Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. | 4 |
3) | Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. | 3 |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
5) | Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | 2 |
6) | Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | 4 |
7) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 5 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
9) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. | 3 |
10) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür | 2 |
Anlatım | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 120 |