HEMŞİRELİK PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 103
Ders İsmi: Fizyoloji I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ŞEYMA ERKUŞ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere vücut sistemleri ve bu sistemlerin hücresel ve sistemik düzeyde kontrolünün nasıl olduğunun anlatılması ve öğrencilerin insan vücudunun yapı ve işleyişi ile ilgili öğrendikleri bilgileri, diğer bilimleri öğrenme aşamasında temel oluşturmak adına kullanabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Fizyolojiye giriş, fizyolojik kontrol sistemleri, vücut sıvı bileşimi ve özellikleri, hücre zarı ve organeller, hücre zarlarından geçiş, biyoelektrik potansiyeller, kemik doku fizyolojisi, düz kas fizyolojisi, eritrosit fizyolojisi, lökosit fizyolojisi, trombosit fizyolojisi ve pıhtılaşma mekanizmaları, kan grupları ve transfüzyon reaksiyonları, koroner dolaşım, arteriyel basıncın düzenlenmesi, şok solunum mekaniği, akciğer hacim ve kapasiteleri, akciğerlerde ventilasyon-perfüzyon ilişkileri, oksijen ve karbondioksitin taşınması, uç koşullarda solunum fizyolojisi, solunumun düzenlenmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklayabilir.
2) Hücre membranının yapısını ve görevlerini tanımlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklayabilir
2) Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, homeostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını tanımlayabilir.
3) Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklayabilir.
4) Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbondioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri açıklayabilir.
5) Sindirim sistemi organlarını, fizyolojisini bilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyolojiye Giriş ve Homeostazis
2) Hücre, Hücre Zarından Maddelerin Taşınması
3) Sıvı Hareketleri
4) Kan ve İmmün Sistem
5) Dokular ve Uyarılabilir Dokular
6) Kas-İskelet Sistemi Fizyolojisi
7) Kas-İskelet Sistemi Fizyolojisi
8) Ara Sınav
9) Kalp ve Dolaşım Sistemi Fizyolojisi
10) Kalp ve Dolaşım Sistemi Fizyolojisi
11) Solunum Sistemi Fizyolojisi
12) Solunum Sistemi Fizyolojisi
13) Gastrointestinal Sistem Fizyolojisi
14) Gastrointestinal Sistem Fizyolojisi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Ziylan Z., (2019). Özet Fizyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri
2. Gelir, E., Koz, M., Ersöz, G., (2021). Fizyoloji Ders Kitabı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
3. Köylü, H., (2020). Temel Fizyoloji. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
4. Ağar, E., (2021). İnsan Fizyolojisi. İstanbul: Tıp Kitabevleri
5. Sevil Güler, Hülya Bulut, Mevlüde Karadağ, Fizyopatoloji İnanılmaz Kolay, Ankara Nobel Tıp, 2022
6. Bir Bakışta Patofizyoloji Hemşireler İçin, Fatma Töre, İstanbul Tıp Kitabevleri
7. Ethem Gelir, Gülfem Ersöz, Mitat Koz, Fizyoloji Ders Kitabi, Nobel Akademik Yayincilik, 2016

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir.
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır.
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 5
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. 4
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. 3
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 2
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. 2
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 4
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 5
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 3
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. 3
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 120