AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI PROGRAMI | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | TRD 102 | ||||||||
Ders İsmi: | Türk Dili II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. HAKAN NAYMAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; Yükseköğrenimini tamamlamış olan her gence, ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; dil-düşünce bağlantısı açısından, yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak, Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek; öğretimde birleştirici ve bütünleştirici bir dili hâkim kılmak ve ana dili bilincine sahip gençler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu dersler; yazım ve noktalama kurallarını ve örneklerini, anlatım, üslup ve özelliklerini, anlatım biçimleri ve örneklerini, anlatım bozukluklarını ve örneklerini, paragraf, paragrafın yapısı, türleri, özellikleri ve paragrafta düşünceyi geliştirme yöntemlerini, kompozisyonla ilgili genel bilgileri, yazılı kompozisyon türlerini (Duygu ağırlıklı yazılar, olay ağırlıklı yazılar), yazılı kompozisyon türlerini (Düşünce ağırlıklı yazılar, inceleme yazıları, diğer yazılı anlatım türleri), sözlü kompozisyon türlerini (Tartışmaya dayalı sözlü anlatım türleri), sözlü kompozisyon türlerini (Görüşmeye dayalı sözlü anlatım türleri), Türk ve Dünya Edebiyatları’ndan ve düşünce tarihinden seçilmiş örnek metinlerden yararlanılarak öğrencinin doğru, güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesini ve bununla ilgili uygulamaları içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin amaç ve hedefleri, içeriği, yararlanılacak kaynaklar ve yarıyıl ders planının tanıtımı. Yazım kuralları ve örnekleri | |
2) | Noktalama işaretleri ve örnekleri | |
3) | Anlatım, üslup ve özellikleri | |
4) | Expression forms and examples | |
5) | Türkçede genel anlatım bozuklukları ve örnekleri | |
6) | Paragraf, paragrafın yapısı, türleri, özellikleri ve paragrafta düşünceyi geliştirme yöntemleri | |
7) | Kompozisyonla ilgili genel bilgiler | |
8) | Ara sınav | |
9) | Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması | |
10) | Yazılı kompozisyon türleri (Duygu ağırlıklı yazılar, olay ağırlıklı yazılar) | |
10) | Yazılı kompozisyon türleri (Duygu ağırlıklı yazılar, olay ağırlıklı yazılar) | |
11) | Types of written composition (Expressing opinion, review writings, other types of written expression) | |
12) | Sözlü kompozisyon türleri (Tartışmaya dayalı sözlü anlatım türleri) | |
13) | Sözlü kompozisyon türleri (Görüşmeye dayalı sözlü anlatım türleri) | |
14) | Türk ve Dünya Edebiyatları’ndan ve düşünce tarihinden seçilmiş örnek metinlerden yararlanılarak öğrencinin doğru, güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bununla ilgili uygulamalar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | AKYÜZ, Çiğdem (2010). Manas Destanı’nda Alp Kadın Tipi, Mukaddime Sayı: 1. ARICI, Ali Fuat (2004). Tür Özellikleri ve Tarihlerine Göre Türk ve Dünya Masalları, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi sayı:26, Erzurum. ATAY, Falih Rıfkı (2004). Çankaya, Pozitif Yay. İstanbul. BANG, W. ARAT, R. Rahmeti (1936). Oğuz Kağan Destanı, Burhaneddin Basımevi, İstanbul. BORATAV, Pertev Naili (1984). Köroğlu Destanı, Adam Yayıncılık, İstanbul. BOZ, Erdoğan (2005).Türk Dili I-II, Afyon Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Vakfı Yayınları, Afyonkarahisar. ÇAĞBAYIR, Yaşar (2007). Ötüken Türkçe Sözlük1-5, Ötüken Yayınları, İstanbul. ELÇİN, Şükrü (1963). Atların Doğuşları İle İlgili Efsaneler, Türk Folklor Araştırmaları, İstanbul. ELÇİN, Şükrü(1986). Halk Edebiyatına Giriş, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara ERGİN, Muharrem (2008). Dede Korkut Kitabı, 41. Baskı, Boğaziçi Yayınları, İstanbul. DİLÇİN,Cem (1995).Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. Güzel Yazılar Şiirler, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1997. KAPLAN,Mehmet(2001).Şiir Tahlilleri II, Dergah Yayınları, İstanbul. KAPLAN, Mehmet (2005). Oğuz Kağan-Oğuz Han Destanı, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 3, Tip Tahlilleri, Dergâh Yayınları, İstanbul, s.11-25. KARAALİOĞLU, Seyit Kemal(1983). Ansiklopedik Edebiyat Sözlüğü, İnkılap ve Aka Kitabevleri, İstanbul. KARAALİOĞLU(1995) Seyit Kemal, Sözlü/Yazılı Kompozisyon Konuşmak ve Yazmak Sanatı, İnkılâp Kitabevi,26. Baskı İstanbul. KAVCAR, Cahit, Ferhan OĞUZKAN, AKSOY (2004). Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yay. 5.Baskı, Ankara. KÖPRÜLÜ, M. Fuad (2002). Selçukîler Zamanında Anadolu’da Türk Medeniyeti, Milli Tetebbûlar Mecmuası, C.II, No:5, s.214. KÜÇÜK,Sebahattin, (1994).Bâkî Divanı, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. MADEN, Sedat (2008). Türk Edebiyatında Seyahatnameler ve Gezi Yazıları, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi Sayı 37 Erzurum. ÖGEL, Bahaeddin (1971). Türk Mitolojisi, Ankara. PİLANCI,Hülya (editör),(2006).Türk Dili, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1473, Açık Öğretim Fakültesi Yayını No: 786, Eskişehir. SARI,Mehmet( 2011).Türk Dili Ders Kitabı, Okutman Yayıncılık, Ankara. TEZEL, Naki (1997). Türk Masalları I-II, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara. TOLKİEN, J.R.R. (1999). Peri Masalları Üzerine (Çeviri: Serap Erincin), Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul. YARDIMCI, Mehmet (2007). Destanlar, Ürün Yayınları, Ankara. Öğretim Elemanı Ders Notları, Powerpoint Sunuları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Bilişim teknolojilerinin iş hayatındaki rolünü kavrar ve e-posta ileti takibi, hasta kayıt, randevu takibi ve stok takibi yapar. | ||||||||||||||
2) İnsan ağız-diş temel yapısını, fonksiyonunu, morfolojisini, fizyolojisini ve tıbbi terminolojiyi açıklar. | ||||||||||||||
3) Mikroorganizmaların yapısını ve ağız ve diş yapısındaki hastalıkların mikrobiyolojisini açıklar. | ||||||||||||||
4) Diş hekiminin dört elli çalışmasına olanak verecek şekilde hekimi asiste eder. | ||||||||||||||
5) Klinikte kullanılan araç ve gereçleri tanır ve bakımını sağlar. | ||||||||||||||
6) Dental tedaviler sırasında kullanılan malzemeleri hazırlar. | ||||||||||||||
7) Uygulamalarda kullanılan ilaçları bilir. İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamiğini tanımlar ve açıklar. | ||||||||||||||
8) Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | ||||||||||||||
9) Enfeksiyon hastalıkların önemini, enfeksiyon hastalıklarının önlenmesi ve kontrol altına alınmasını bilir. | ||||||||||||||
10) Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallar bilir. | ||||||||||||||
11) Tıp etiğini ve hukukunu mesleğinde kullanabilme ve uygulayabilme, çözüm üretebilme becerisi kazanır. | ||||||||||||||
12) Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır ve mesleki teknolojik gelişmeleri izler. | ||||||||||||||
13) Ağız, diş ve çene hastalıklarını bilir ve hastalıkları ayırt eder. | ||||||||||||||
14) Gerektiğinde hasta ve hekim arasında en uygun ve hızlı şekilde koordinasyonu iletişimi sağlar ve etik ilkeleri bilir. | ||||||||||||||
15) Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilişim teknolojilerinin iş hayatındaki rolünü kavrar ve e-posta ileti takibi, hasta kayıt, randevu takibi ve stok takibi yapar. | 3 |
2) | İnsan ağız-diş temel yapısını, fonksiyonunu, morfolojisini, fizyolojisini ve tıbbi terminolojiyi açıklar. | |
3) | Mikroorganizmaların yapısını ve ağız ve diş yapısındaki hastalıkların mikrobiyolojisini açıklar. | |
4) | Diş hekiminin dört elli çalışmasına olanak verecek şekilde hekimi asiste eder. | |
5) | Klinikte kullanılan araç ve gereçleri tanır ve bakımını sağlar. | |
6) | Dental tedaviler sırasında kullanılan malzemeleri hazırlar. | |
7) | Uygulamalarda kullanılan ilaçları bilir. İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamiğini tanımlar ve açıklar. | |
8) | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | |
9) | Enfeksiyon hastalıkların önemini, enfeksiyon hastalıklarının önlenmesi ve kontrol altına alınmasını bilir. | |
10) | Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallar bilir. | |
11) | Tıp etiğini ve hukukunu mesleğinde kullanabilme ve uygulayabilme, çözüm üretebilme becerisi kazanır. | |
12) | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır ve mesleki teknolojik gelişmeleri izler. | |
13) | Ağız, diş ve çene hastalıklarını bilir ve hastalıkları ayırt eder. | |
14) | Gerektiğinde hasta ve hekim arasında en uygun ve hızlı şekilde koordinasyonu iletişimi sağlar ve etik ilkeleri bilir. | |
15) | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 60 |