PSİKOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK 555
Ders İsmi: Edebiyatta Psikoloji Okumaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. KAHRAMAN GÜLER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, edebiyat ve psikoloji disiplinlerini bir araya getirerek, bireylerin edebiyat eserleri aracılığıyla insan davranışlarını, duygularını ve düşüncelerini nasıl anlamlandırdığını incelemektir. Bu ders, edebi metinlerdeki psikolojik temaları analiz ederek öğrencilerin eleştirel düşünme ve disiplinlerarası bağlantılar kurma becerilerini geliştirmeyi hedefler.
Dersin İçeriği: Ders; edebiyat ve psikoloji arasındaki ilişkilerin tarihsel gelişimi, edebi eserlerde karakter analizi ve psikolojik temalar, Freud, Jung ve Lacan gibi önemli psikologların edebiyat eleştirisine etkileri, travma, bellek ve bilinçaltı gibi psikolojik kavramların edebiyata yansımaları, modern ve klasik edebiyat eserlerinde bireysel ve toplumsal çatışmaların incelenmesi, yaratıcı yazma ve edebiyat terapisi uygulamalarını kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Edebiyat eserleri üzerinden insan davranışlarını ve psikolojik temaları analiz eder.
2) Psikoloji ve edebiyat arasındaki ilişkiyi ve bu iki disiplinin birbirini nasıl etkilediğini açıklar.
3) Edebi eserlerde yer alan karakterlerin psikolojik yönlerini değerlendirir ve bu karakterlerin davranışlarını anlamlandırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Travma, bellek ve bilinçaltı gibi psikolojik kavramların edebiyatta nasıl yansıtıldığını açıklar ve tartışır.
2) Modern ve klasik edebiyat eserlerini psikolojik ve sosyokültürel bağlamda yorumlar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Freud, Jung ve Lacan gibi psikologların teorilerini edebi analizlere uygular.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Genel Kavramlar: Psikoloji ve edebiyat arasındaki ilişkinin tarihçesi; Disiplinler arası çalışmaların önemi.
2) Edebi Eserlerde İnsan Davranışları: İnsan davranışlarının edebiyat üzerinden yorumlanması.
3) Freud ve Psikanaliz: Edebiyatta Bilinçaltı Temsilleri: Freud’un psikanalitik teorisinin edebiyata yansımaları; Örnek eser: Dönüşüm (Franz Kafka).
4) Jung ve Arketipler: Mitolojiden Modern Edebiyata: Arketipler ve kolektif bilinçdışının edebi eserlerdeki temsilleri.
5) Karakter Analizi ve Psikolojik Derinlik: Edebi karakterlerin psikolojik özelliklerinin incelenmesi.
6) Travma ve Bellek: Edebiyat ve Psikolojik Yansımalar: Travma ve bellek temalarının edebiyattaki işlenişi; Örnek eser: Sefiller (Victor Hugo).
7) Bilinç Akışı Tekniği: Modern Psikolojik Yaklaşımlar: Bilinç akışı tekniğinin edebi ve psikolojik analizi; Makale incelemesi.
8) Arasınav
9) Toplumsal Çatışmaların Edebiyat Üzerindeki Etkisi: Sosyal psikoloji ve edebiyat ilişkisi; Örnek eser: Fareler ve İnsanlar (John Steinbeck).
10) Lacan ve Dilin Psikolojik Yönü: Lacan’ın dil teorisi ve edebiyat üzerindeki etkisi.
11) Lacan ve Dilin Psikolojik Yönü: Lacan’ın dil teorisi ve edebiyat üzerindeki etkisi.
12) Yaratıcı Yazma ve Psikolojik İfade: Yaratıcı yazma çalışmaları ve bireysel psikolojik ifadelerin keşfi; Uygulama: Öğrenci odaklı yaratıcı yazma atölyesi.
13) Edebiyat Terapisi: Okuma ve İyileşme: Biblioterapi kavramı ve psikolojideki yeri; Edebi eserlerin iyileştirici gücü üzerine tartışma.
14) Edebiyat ve Psikoloji Üzerine Güncel Araştırmalar: Edebiyat ve psikoloji alanındaki yeni yaklaşımlar ve çalışmalar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Freud, S. (2020). Psikanaliz ve Edebiyat: Freud'un Edebi Çalışmaları. İstanbul: Can Yayınları.
2. Jung, C. G. (2022). Arketipler ve Kolektif Bilinçdışı. İstanbul: Metis Yayınları.
3. Lacan, J. (2006). Ecrits: A Selection. London: W. W. Norton & Company.
4. Jung, C. G. (1964). Man and His Symbols. New York: Dell Publishing.
5. Öğretim Üyesi Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 100