BESLENME VE DİYETETİK PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MUDU 142
Ders İsmi: Yaşam için Sağlıklı Beslenme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN ÖZDURAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilere sağlığın temeli olan sağlıklı beslenmeye yönelik bilgi ve uygulamalar bilgi ve beceriler kazandırılır.
Dersin İçeriği: Bireylere yeterli ve dengeli beslenme, özel durumlarda beslenme, gıda güvenliği, satın alma, depolama, hazırlama, pişirme ve ev dışında sağlıklı besin seçme becerisi kazandırmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlıklı beslenmeyi bilir.
2) Makro ve mikro besin ögelerinin yapı ve işlevlerini bilir.
3) Besin gruplarını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı ve işleyiş hakkında bilgi
2) Beslenme ve Sağlık
3) Karbonhidrat
4) Protein
5) Yağ
6) Suda Eriyen Vitaminler
7) Yağda Eriyen Vitaminler
8) Mikro Mineraller
9) Makro Mineraller
10) Besinler, Besin Grupları
11) Besinler, Besin Grupları
13) Özel gruplarda beslenme
13) Özel gruplarda beslenme
14) Özel gruplarda beslenme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Baysal, A. (2011) Beslenme (13.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık.
2- Essentials of Human Nutrition, Jim Mann, Stewart Truswell, Oxford University Press, USA; 3 edition (June 14, 2007)
3- Türkiye’ye Özgü Beslenme Rehberi (TÜBER). (2015). T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü ve Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Ankara.
4- TÜRKİYE BESLENME VE SAĞLIK ARAŞTIRMASI (TBSA). (2019). T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Ankara.
5- A. Smolin L.,  Grosvenor M. B., Gurfinkel D.(2020) Beslenme Bilim ve Uygulamaları, Palme Yayıncılık
6- Spark, A. (2007). Nutrition in public health: principles, policies, and practice. CRC Press.
7- Köksal G, Gökmen (2016) H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi
8-Samur G. Pediatrik Beslenmenin Esasları, Nobel Yayınevi,2016: p.15-23
9- Merdol, T.K.(2008) Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Beslenmesi.
Diğer Kaynaklar: 1-Baysal, A. (2011) Beslenme (13.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık.
2- Essentials of Human Nutrition, Jim Mann, Stewart Truswell, Oxford University Press, USA; 3 edition (June 14, 2007)
3- Türkiye’ye Özgü Beslenme Rehberi (TÜBER). (2015). T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü ve Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Ankara.
4- TÜRKİYE BESLENME VE SAĞLIK ARAŞTIRMASI (TBSA). (2019). T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Ankara.
5- A. Smolin L.,  Grosvenor M. B., Gurfinkel D.(2020) Beslenme Bilim ve Uygulamaları, Palme Yayıncılık
6- Spark, A. (2007). Nutrition in public health: principles, policies, and practice. CRC Press.
7- Köksal G, Gökmen (2016) H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi
8-Samur G. Pediatrik Beslenmenin Esasları, Nobel Yayınevi,2016: p.15-23
9- Merdol, T.K.(2008) Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Beslenmesi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel, sağlık ve sosyal bilimlere ait bilgileri meslek yaşamı boyunca etkin bir şekilde kullanır.
2) Sahip olduğu bilgi birikimini, toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini artırmak amacıyla kullanır.
3) Beslenme ve diyetetik alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri yakından takip eder.
4) Alanında kendini geliştirmek için doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmayı, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanmayı bilir.
5) Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
6) Mesleki görev, hak ve sorumluluklarına uygun olarak yasal çerçevede etik ilkelere uygun davranır.
7) Mesleki bilgi ve becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde toplumun değerlerine ve kültürüne uygun şekilde uygular.
8) Kalite yönetim süreçlerine uyumlu bir şekilde hareket eder.
9) Alanıyla ilgili uygun yöntemlerle deneyler, projeler ve araştırmalar yapar.
10) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyo-kültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını göz önünde bulundurarak, interdisipliner bir yaklaşım ile bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, takip eder ve değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel, sağlık ve sosyal bilimlere ait bilgileri meslek yaşamı boyunca etkin bir şekilde kullanır.
2) Sahip olduğu bilgi birikimini, toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini artırmak amacıyla kullanır.
3) Beslenme ve diyetetik alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri yakından takip eder.
4) Alanında kendini geliştirmek için doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmayı, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanmayı bilir.
5) Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
6) Mesleki görev, hak ve sorumluluklarına uygun olarak yasal çerçevede etik ilkelere uygun davranır.
7) Mesleki bilgi ve becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde toplumun değerlerine ve kültürüne uygun şekilde uygular.
8) Kalite yönetim süreçlerine uyumlu bir şekilde hareket eder.
9) Alanıyla ilgili uygun yöntemlerle deneyler, projeler ve araştırmalar yapar.
10) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyo-kültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını göz önünde bulundurarak, interdisipliner bir yaklaşım ile bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, takip eder ve değerlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 18 18
Final 1 32 32
Toplam İş Yükü 120