BESLENME VE DİYETETİK PROGRAMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MUDU 142 | ||||||||
Ders İsmi: | Yaşam için Sağlıklı Beslenme | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN ÖZDURAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilere sağlığın temeli olan sağlıklı beslenmeye yönelik bilgi ve uygulamalar bilgi ve beceriler kazandırılır. |
Dersin İçeriği: | Bireylere yeterli ve dengeli beslenme, özel durumlarda beslenme, gıda güvenliği, satın alma, depolama, hazırlama, pişirme ve ev dışında sağlıklı besin seçme becerisi kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders tanıtımı ve işleyiş hakkında bilgi | |
2) | Beslenme ve Sağlık | |
3) | Karbonhidrat | |
4) | Protein | |
5) | Yağ | |
6) | Suda Eriyen Vitaminler | |
7) | Yağda Eriyen Vitaminler | |
8) | Mikro Mineraller | |
9) | Makro Mineraller | |
10) | Besinler, Besin Grupları | |
11) | Besinler, Besin Grupları | |
13) | Özel gruplarda beslenme | |
13) | Özel gruplarda beslenme | |
14) | Özel gruplarda beslenme |
Ders Notları / Kitaplar: | 1-Baysal, A. (2011) Beslenme (13.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 2- Essentials of Human Nutrition, Jim Mann, Stewart Truswell, Oxford University Press, USA; 3 edition (June 14, 2007) 3- Türkiye’ye Özgü Beslenme Rehberi (TÜBER). (2015). T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü ve Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Ankara. 4- TÜRKİYE BESLENME VE SAĞLIK ARAŞTIRMASI (TBSA). (2019). T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Ankara. 5- A. Smolin L., Grosvenor M. B., Gurfinkel D.(2020) Beslenme Bilim ve Uygulamaları, Palme Yayıncılık 6- Spark, A. (2007). Nutrition in public health: principles, policies, and practice. CRC Press. 7- Köksal G, Gökmen (2016) H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi 8-Samur G. Pediatrik Beslenmenin Esasları, Nobel Yayınevi,2016: p.15-23 9- Merdol, T.K.(2008) Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Beslenmesi. |
Diğer Kaynaklar: | 1-Baysal, A. (2011) Beslenme (13.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 2- Essentials of Human Nutrition, Jim Mann, Stewart Truswell, Oxford University Press, USA; 3 edition (June 14, 2007) 3- Türkiye’ye Özgü Beslenme Rehberi (TÜBER). (2015). T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü ve Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Ankara. 4- TÜRKİYE BESLENME VE SAĞLIK ARAŞTIRMASI (TBSA). (2019). T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Ankara. 5- A. Smolin L., Grosvenor M. B., Gurfinkel D.(2020) Beslenme Bilim ve Uygulamaları, Palme Yayıncılık 6- Spark, A. (2007). Nutrition in public health: principles, policies, and practice. CRC Press. 7- Köksal G, Gökmen (2016) H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi 8-Samur G. Pediatrik Beslenmenin Esasları, Nobel Yayınevi,2016: p.15-23 9- Merdol, T.K.(2008) Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Beslenmesi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel, sağlık ve sosyal bilimlere ait bilgileri meslek yaşamı boyunca etkin bir şekilde kullanır. | |||||||||
2) Sahip olduğu bilgi birikimini, toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini artırmak amacıyla kullanır. | |||||||||
3) Beslenme ve diyetetik alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri yakından takip eder. | |||||||||
4) Alanında kendini geliştirmek için doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmayı, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanmayı bilir. | |||||||||
5) Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | |||||||||
6) Mesleki görev, hak ve sorumluluklarına uygun olarak yasal çerçevede etik ilkelere uygun davranır. | |||||||||
7) Mesleki bilgi ve becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde toplumun değerlerine ve kültürüne uygun şekilde uygular. | |||||||||
8) Kalite yönetim süreçlerine uyumlu bir şekilde hareket eder. | |||||||||
9) Alanıyla ilgili uygun yöntemlerle deneyler, projeler ve araştırmalar yapar. | |||||||||
10) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyo-kültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını göz önünde bulundurarak, interdisipliner bir yaklaşım ile bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, takip eder ve değerlendirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel, sağlık ve sosyal bilimlere ait bilgileri meslek yaşamı boyunca etkin bir şekilde kullanır. | |
2) | Sahip olduğu bilgi birikimini, toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini artırmak amacıyla kullanır. | |
3) | Beslenme ve diyetetik alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri yakından takip eder. | |
4) | Alanında kendini geliştirmek için doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmayı, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanmayı bilir. | |
5) | Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | |
6) | Mesleki görev, hak ve sorumluluklarına uygun olarak yasal çerçevede etik ilkelere uygun davranır. | |
7) | Mesleki bilgi ve becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde toplumun değerlerine ve kültürüne uygun şekilde uygular. | |
8) | Kalite yönetim süreçlerine uyumlu bir şekilde hareket eder. | |
9) | Alanıyla ilgili uygun yöntemlerle deneyler, projeler ve araştırmalar yapar. | |
10) | Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyo-kültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını göz önünde bulundurarak, interdisipliner bir yaklaşım ile bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, takip eder ve değerlendirir. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 18 | 18 |
Final | 1 | 32 | 32 |
Toplam İş Yükü | 120 |