BESLENME VE DİYETETİK PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES 106
Ders İsmi: Genel Kimya II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. TUĞBA TUNA
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kimyanın temel kavramları, yasaları ve uygulamaları konularında sistemli ve kapsamlı olarak bilgiler vermek, kimya konusunda düşünme ve soru çözme yeteneklerini geliştirmek, kimya alanı ile diğer bilim alanları arasındaki ilişkileri ortaya koymak ve kimya alanının genel uygarlık sistemindeki yapısının özelliklerini göstermek.
Dersin İçeriği: Kimyasal dengenin ilkeleri, asitler ve bazlar, organik kimyaya giriş, organik reaksiyonlar ve fonksiyonel gruplar, alkoller, eterler, aldehitler ve ketonlar, karboksilik asitler, esterler, aminler ve amidleri öğrenmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tersinir tepkimeler, heterojen denge, denge sabitleri, Le Chatelier kuralı, dengeye etki eden faktörleri açıklar.
2) Asit-baz tanımları (Arrhenius, Bronsted-Lowry ve Lewis tanımları), asitler ve bazlarda kuvvet, nötralleşmeyi açıklar.
3) Sistem ve değişkenleri, termodinamiğin sıfırıncı, birinci, ikinci ve üçüncü yasaları, tepkime iç enerjisi, entalpisi, entropi, serbest enerji, Hess yasasını açıklar.
4) Organik bileşiklerin yapılarını molekül orbital teorisine göre açıklar.
5) Organik bileşikleri içerdikleri temel fonksiyonlu gruba göre sınıflandırır.
6) Organik bileşikleri uluslararası kabul gören kurallara göre adlandırır.
7) Organik kimyadaki izomeri türlerini açıklar. Organik bileşiklerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini açıklar.
8) Bir organik bileşiğin aromatik olabilmesi için sahip olması gereken özellikleri açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kimyasal Denge
2) Kimyasal Denge
3) Asitler ve Bazlar
4) Asitler ve Bazlar
5) Asitler ve Bazlar
6) Kimyasal Termodinamik
7) Kimyasal Termodinamik
8) Ara Sınav
9) Kimyasal Termodinamik
10) Elektronegatiflik, kimyasal bağlanma, dipol moment.
11) Organik Kimya
12) Yapı izomerisi, organik bileşiklerinin sistematik adlandırması, alkanlar
13) Alkenlerin fiziksel ve kimyasal özellikleri, elde edilişleri ve reaksiyonları
14) Aromatiklik, aromatik bileşiklerin genel özellikleri ve temel reaksiyonları
15) Organik halojen bileşiklerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri, elde ediliş yöntemleri, verdikleri reaksiyonlar, sulu çözelti tepkimeleri ve iyon dengeleri
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. GENEL KIMYA (CHANG) RAYMOND CHANG PALME YAYINEVI
2. TEMEL ÜNIVERSITE KIMYASI, PROF. DR. ENDER ERDIK, PROF. DR. YÜKSEL SARIKAYA
3. MUDANYA ÜNİVERSİTESİ E-KAYNAKLAR
4. ÖĞRETİM ELEMANI DERS NOTLARI
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel, sağlık ve sosyal bilimlere ait bilgileri meslek yaşamı boyunca etkin bir şekilde kullanır.
2) Sahip olduğu bilgi birikimini, toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini artırmak amacıyla kullanır.
3) Beslenme ve diyetetik alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri yakından takip eder.
4) Alanında kendini geliştirmek için doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmayı, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanmayı bilir.
5) Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
6) Mesleki görev, hak ve sorumluluklarına uygun olarak yasal çerçevede etik ilkelere uygun davranır.
7) Mesleki bilgi ve becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde toplumun değerlerine ve kültürüne uygun şekilde uygular.
8) Kalite yönetim süreçlerine uyumlu bir şekilde hareket eder.
9) Alanıyla ilgili uygun yöntemlerle deneyler, projeler ve araştırmalar yapar.
10) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyo-kültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını göz önünde bulundurarak, interdisipliner bir yaklaşım ile bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, takip eder ve değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel, sağlık ve sosyal bilimlere ait bilgileri meslek yaşamı boyunca etkin bir şekilde kullanır. 3
2) Sahip olduğu bilgi birikimini, toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini artırmak amacıyla kullanır. 3
3) Beslenme ve diyetetik alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri yakından takip eder. 1
4) Alanında kendini geliştirmek için doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmayı, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanmayı bilir. 2
5) Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 3
6) Mesleki görev, hak ve sorumluluklarına uygun olarak yasal çerçevede etik ilkelere uygun davranır. 2
7) Mesleki bilgi ve becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde toplumun değerlerine ve kültürüne uygun şekilde uygular. 3
8) Kalite yönetim süreçlerine uyumlu bir şekilde hareket eder. 5
9) Alanıyla ilgili uygun yöntemlerle deneyler, projeler ve araştırmalar yapar. 4
10) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyo-kültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını göz önünde bulundurarak, interdisipliner bir yaklaşım ile bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, takip eder ve değerlendirir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Laboratuvar
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 18 18
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 150