HEMŞİRELİK PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 356
Ders İsmi: Aile Planlaması
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MİRAY AKKUŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere; cinsel sağlık ve üreme sağlığı sorunlarını anlayabilmelerini, aile planlamasının aile ve toplum sağlığı yönünden önemini , kontraseptif yöntemleri sıralayabilmelerini ve aile planlamasını hizmetlerinde hemşirenin rolünü açıklayabilmelerini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Cinsel Sağlık Ve Üreme Sağlığına Giriş, Cinsel Sağlık Sorunları, Üreme Sağlığı Sorunları, İncinebilir Gruplarda Cinsel Sağlık, Olağanüstü Durumlarda Üreme Sağlığı, En Sık Görülen Üreme Sistemi Enfeksiyonları ve CYBE, Aile Planlamasına Giriş, Tanımı, Önemi Dünyada ve Türkiye’de Aile Planlaması Çalışmaları, Aile Planlamasında Başvuran Kişinin Değerlendirilmesi, Aile Planlaması Danışmanlığı, Hormonal Yöntemler, Rahim içi araçlar, Bariyer Yöntemler, Cerrahi Yöntemler, Doğal Aile planlaması Yöntemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Türkiye'de ve Dünyada cinsel sağlık ve üreme sağlığı sorunlarını açıklayabilir.
2) Aile planlamasının amaçlarını ve önemi açıklayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Cinsel sağlık ve üreme sağlığı sorunlarına uygun hemşirelik bakımını planlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yaşam dönemlerine özgü cinsel sağlık ve üreme sağlığı sorunlarını sıralayabilir.
2) Kontraseptif yöntemleri sıralayabilir.
3) Aile planlamasında danışmanlığın önemini ve ilkelerini açıklayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanımı, Cinsel Sağlık Ve Üreme Sağlığına Giriş
2) Cinsel Sağlık Sorunları
3) Üreme Sağlığı Sorunları
4) İncinebilir Gruplarda Cinsel Sağlık
5) Olağanüstü Durumlarda Üreme Sağlığı
6) En Sık Görülen Üreme Sistemi Enfeksiyonları ve Cinsel Yolla Buluşan Enfeksiyonlar
7) Aile Planlamasına Giriş, Tanımı, Önemi Dünyada ve Türkiye’de Aile Planlaması Çalışmaları
8) Ara Sınav
9) Aile Planlamasında Başvuran Kişinin Değerlendirilmesi
10) Aile Planlaması Danışmanlığı – Danışmanlık İletişim Örneği
11) Hormonal Yöntemler
12) Rahim içi araçlar
13) Bariyer Yöntemler
14) Cerrahi Yöntemler
15) Doğal Aile planlaması Yöntemleri - Dersin Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Taşkın L. (2023). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği (14. Baskı). Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi.
2. Omaç Sönmze M, Turan Z (2021), Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara
3. Aile Planlaması Yöntemi Uygulama Rehberi. https://uremesagligi.org/wp-content/uploads/2019/03/aile-planlamasi-yontemi-uygulama-rehberi.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

5

6

3

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir.
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır.
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 5
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. 4
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. 4
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 4
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. 3
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 5
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 3
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. 2
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 24 24
Final 1 36 36
Toplam İş Yükü 126