Dersin Amacı: |
Tipografinin tarihi, temel terimleri, temel yazı karakterleri ve anatomileri konularında bilgiler vermek. Uygulamalı projeler ışığında tipografik tasarım kriterlerini öğretmek. Tasarım kalitelerini, tasarımın temel ilkelerini kavramak. Grafik tasarım teknikleri ve yaratıcı becerileri geliştirmek. |
Dersin İçeriği: |
Sanat eğitiminin temel ilke, kavram ve yöntemlerini kazandırılır. Öğrencinin yaratıcı gücünü kullanarak gözlem, izlenim ve duygularını sanat yoluyla ifade edebilme yeteneği geliştirilir. Görsel algılamada belirliliği sağlayan ilkeler ve bunun yanında nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim, biçim, sekil, mekan, ölçü, oran, aralık, doku, renk, hareket, ışık, gölge gibi temel tasarım ögelerinin tanıtımı ve görsel üzerindeki etkisi öğretilir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tipografinin tanımı, işlevi ve grafik tasarım çalışmalarındaki önemi hakkında genel bilgilendirme |
|
1) |
Latin Kaligrafik yazı ile kısa bir cümlenin yazılması. |
|
1) |
Latin Kaligrafik yazı ile kısa bir cümlenin yazılması. |
|
2) |
Tipografinin ve kaligrafinin grafik tasarım uygulamalarında doğru ve etkili kullanımına ilişkin görsellerin incelenmesi ve uygulanması |
|
3) |
Deneysel tipografide dikkat çekici, ilgi uyandırıcı uygulamaların yapım aşamaları ve kelime kavram ve özellikleri |
|
4) |
Yazı karakterlerinin uygun satır aralığında yazılması ve harf aralık çalışmalarının yapılması |
|
5) |
Majiskül ve miniskül yazıların metin içerisindeki etkilerinin değerlendirilmesi |
|
6) |
Renk nedir? Rengin psikolojik etkileri, tasarımda rengin önemi. Örneklerle anlatılması / Tasarım prensipleri ve sanatın öğeleri? Örneklerle tanımlamaları |
|
7) |
Afiş tasarımında kullanılan tipografik yazı karakterlerinin rengi, ölçüsü, ağırlığı ve stillerin özellikleri |
|
8) |
ARA SINAV |
1. Harflerle tasarım / James Craig – William Bevington, Grafik tasarım / Alan Weil,
2. Çağdaş tipografinin temelleri / Namık Kemal Sarıkavak 1. Modern sanat ve yeni tipografi (Emre Becer)
3. Çağdaş Tipografinin Temelleri (Namık KemalSarıkavak)
4. An A-Z of Type Designers (Neil Macmillan)
5. 90th Century Type (Lewis Blackwell)
6. Typograpy 28 (The Annual of the Type Directors Club)
7. Typo (Friedrich Friedl - Nicolaus Ott - BernardStein)
8. Grafik tasarım dergileri, Tipografi ile ilgili tez çalışmaları
|
9) |
Serifli ve serifsiz, kaligrafik yazılar ve bu sınıfa giren font örneklerinin tanıtılması |
|
10) |
Yazı karakterinin konusuna ve kullanım amacına uygun olarak tasarlanma şartları ve özellikleri. |
|
11) |
Harflerin geometrisi, temel harf ölçüleri ve biçimleniş oranlarının örneklerle anlatımı, temel harf ve rakkamlardaki oranlar ve ağırlık değişimi analizi |
|
12) |
Kelimeler ve paragrafların incelenmesi, Büyük ve küçük harflerle oluşturulan satırlar, sayfa ve kenar boşluklarının ayarlanması. |
|
13) |
Latin Kaligrafik yazı ile kısa bir cümlenin yazılması. |
|
14) |
Latin Kaligrafik yazı ile özlü bir sözün blok şeklinde tasarlanması düzenlemelerinin yapılması. |
1. Harflerle tasarım / James Craig – William Bevington, Grafik tasarım / Alan Weil,
2. Çağdaş tipografinin temelleri / Namık Kemal Sarıkavak 1. Modern sanat ve yeni tipografi (Emre Becer)
3. Çağdaş Tipografinin Temelleri (Namık KemalSarıkavak)
4. An A-Z of Type Designers (Neil Macmillan)
5. 90th Century Type (Lewis Blackwell)
6. Typograpy 28 (The Annual of the Type Directors Club)
7. Typo (Friedrich Friedl - Nicolaus Ott - BernardStein)
8. Grafik tasarım dergileri, Tipografi ile ilgili tez çalışmaları
|
15) |
Genel Tekrar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Tasarım ve iletişim alanında mesleki bilgileri temel düzeyde bilir. |
3 |
2) |
Alanında edindiği uygulamalı bilgileri tasarım uygulamaları konusunda gerekli olan modern teknik ve araçları tanır, çözümlerde kullanır. |
5 |
3) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
3 |
4) |
Tasarım alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
2 |
5) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
2 |
6) |
Tasarım alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
2 |
7) |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir. |
2 |
8) |
Tasarım alanın gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme kavramını özümser. |
3 |
9) |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. |
3 |
10) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje, tasarım ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
2 |
11) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
2 |