ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | END 375 | ||||||||
Ders İsmi: | Karar Analizi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Fakülte Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ADNAN ABDULVAHİTOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilere karşılaştıkları karar problemlerini tanımlama, karara etki eden kriterleri tespit etme, karar seçeneklerini ortaya koyma ve analiz etme, karar verme sürecini modelleme ve çözüme ulaşma, risk ve belirsizlik ortamında karar verme, böylece mühendislik alanında karşılaşabilecekleri karar problemleri ile başa çıkma yetkinliğini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Karar teorileri, karar probleminin yapısı, karar probleminin elemanları, karar verme ortamlarının incelenmesi, risk altında karar verme, karar analizinin temelleri, karar problemlerinin tanımlanmasında kullanılan teknikler, karar ağaçları ve etkileşim diyagramları, olasılıklı karar modelleri, duyarlılık analizinin yapılması, fayda teorisinin kullanımı, karar vermede tercih teorisi, çok faktörlü karar verme yaklaşımları dersin temel konularını oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, karar verme ve karar analizi ile ilgili temel kavramlar, Karar probleminin yapısı Karar probleminin elemanlar | |
2) | Karar teorileri - Beklenen değer teorisi - Beklenen fayda teorisi - Beklenti teorisi - Tatmin teorisi | |
3) | Karar problemleri ile karara etki eden faktörlerin tespitinde ve tanımlanmasında kullanılan teknikler - Uzman görüşü alınması - Nominal grup tekniği - Özelliklerin sıralanması tekniği, - Ters çevirme tekniği, - DAADİ modeli, - SQUID modeli - Sürat Teknesi modeli - Herbert Simon yöntemi - Altı Şapka Düşünce tekniği - Delphi tekniği..vb | |
4) | Karar problemlerinin modellenmesinde kullanılan araçlar - Etki diyagramları - Karar matrisleri - Karar ağaçları | |
5) | Belirsizlik altında (olasılıksız) karar verme yöntemleri - Maksimaks karar verme yöntemi - Maksimin karar verme yöntemi - Minimaks pişmanlık karar verme yöntemi - Hurwicz (Gerçekçilik) karar verme yöntemi - Dengelenmiş iyimserlik-kötümserlik karar verme yöntemi - Eş olasılık karar verme yöntemi | |
6) | Belirsizlik altında (olasılıksız) karar verme yöntemleri - Maksimaks karar verme yöntemi - Maksimin karar verme yöntemi - Minimaks pişmanlık karar verme yöntemi - Hurwicz (Gerçekçilik) karar verme yöntemi - Dengelenmiş iyimserlik-kötümserlik karar verme yöntemi - Eş olasılık karar verme yöntemi | |
7) | Risk ortamında karar verme - Tercih analizi - Risk ve belirsizlik - Riskin sınıflandırılması - Riske karşı tutumlar - Risk ve riskin ölçütü - Fayda fonksiyonu - Risk tolerans fonksiyonu - Fayda fonksiyonunun belirlenmesi | |
8) | Ara sınav | |
9) | Çok faktörlü karar verme yaklaşımları - Çok faktörlü karar problemleri - Ağırlıklandırma için kullanılan yöntemler - Sıralama için kullanılan yöntemler - Hem ağırlıklandırma hem de sıralama için kullanılan yöntemler - Normalizasyon ve Normalizasyon Teknikleri | |
10) | Çok faktörlü karar verme yaklaşımları - Çok faktörlü karar problemleri - Ağırlıklandırma için kullanılan yöntemler - Sıralama için kullanılan yöntemler - Hem ağırlıklandırma hem de sıralama için kullanılan yöntemler - Normalizasyon ve Normalizasyon Teknikleri | |
11) | Analitik Hiyerarşi (AHP) Metodu | |
12) | Analitik Hiyerarşi (AHP) Metodu | |
13) | Karmaşık Oransal Değerlendirme (COPRAS) Yöntemi | |
14) | İdeal Çözüme Benzerliğe Göre Tercih Sıralaması (TOPSIS) Yöntemi |
Ders Notları / Kitaplar: | Dersin tanıtımı, karar verme ve karar analizi ile ilgili temel kavramlar, Karar probleminin yapısı Karar probleminin elemanlar Karar teorileri - Beklenen değer teorisi - Beklenen fayda teorisi - Beklenti teorisi - Tatmin teorisi Karar problemleri ile karara etki eden faktörlerin tespitinde ve tanımlanmasında kullanılan teknikler - Uzman görüşü alınması - Nominal grup tekniği - Özelliklerin sıralanması tekniği, - Ters çevirme tekniği, - DAADİ modeli, - SQUID modeli - Sürat Teknesi modeli - Herbert Simon yöntemi - Altı Şapka Düşünce tekniği - Delphi tekniği..vb Karar problemlerinin modellenmesinde kullanılan araçlar - Etki diyagramları - Karar matrisleri - Karar ağaçları Belirsizlik altında (olasılıksız) karar verme yöntemleri - Maksimaks karar verme yöntemi - Maksimin karar verme yöntemi - Minimaks pişmanlık karar verme yöntemi - Hurwicz (Gerçekçilik) karar verme yöntemi - Dengelenmiş iyimserlik-kötümserlik karar verme yöntemi - Eş olasılık karar verme yöntemi Risk ortamında karar verme - Tercih analizi - Risk ve belirsizlik - Riskin sınıflandırılması - Riske karşı tutumlar - Risk ve riskin ölçütü - Fayda fonksiyonu - Risk tolerans fonksiyonu - Fayda fonksiyonunun belirlenmesi Ara Sınav Çok faktörlü karar verme yaklaşımları - Çok faktörlü karar problemleri - Ağırlıklandırma için kullanılan yöntemler - Sıralama için kullanılan yöntemler - Hem ağırlıklandırma hem de sıralama için kullanılan yöntemler - Normalizasyon ve Normalizasyon Teknikleri Analitik Hiyerarşi (AHP) Yöntemi Karmaşık Oransal Değerlendirme (COPRAS) Yöntemi Duyarlılık analizi Dersin genel değerlendirmesi ---------------------- Introduction to the course, basic concepts of decision making and decision analysis. Structure of the decision problem Elements of the decision problem Decision theories - Expected value theory - Expected utility theory - Expectation theory - Satisfaction theory. Techniques used in identifying and identifying decision problems and factors affecting the decision; - Obtaining expert opinion - Nominal group technique - Feature ranking technique, - Inversion technique, - DAADİ model, - SQUID model, - Speedboat model, - Herbert Simon method - Six Thinking Hats technique - Delphi technique Tools used in modeling decision problems; - Influence diagrams - Decision matrices - Decision trees Decision making methods (improbability) under uncertainty; - Maximax decision making method - Maximin decision making method - Minimax regret decision making method - Hurwicz (Realism) decision making method - Balanced optimism-pessimism decision making method - Equiprobability decision making method Decision making in a risk environment - Preference analysis - Risk and uncertainty - Classification of risk - Attitudes towards risk - Risk and risk criteria - Benefit function - Risk tolerance function - Determination of benefit function Midterm Exam Multi-factor decision making approaches - Multi-factor decision problems - Methods used for weighting - Methods used for ranking - Methods used for both weighting and ranking - Normalization and Normalization Techniques Analytical Hierarchy (AHP) Method Complex Proportional Assessment (COPRAS) Method Sensitivity analysis Overall evaluation of the course |
Diğer Kaynaklar: | Sayısal Karar Verme Yöntemleri; Ramazan Aktaş, Beta-2019. Çok Kriterli Karar Analizi; Ahmet Aytekin, Nobel-2023 Karar Verme Yöntemleri, Kaan Yaralıoğlu, Detay-2010 Karar Analizi ve Karar Verme Yaklaşımları, İhsan Kaya, Seçkin-2022 İşletmelerde Karar Verme Teknikleri, Hasan Durucasu, Anadolu Üniversitesi-2016 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve mühendislik ile ilgili yeterli teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olarak bu bilgileri mühendislik problemlerinin çözümünde uygulama becerisi | ||||||||||
2) Endüstri mühendisliği problemlerinin incelenmesi için kaynak araştırması yapma, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisi | ||||||||||
3) Endüstri mühendisliği problemlerinin tespiti, tanımlanması, formüle edilmesi ve çözülmesi için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||||||
4) Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar altında, gerekli ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||||||
5) Disiplin içi ve disiplinler arası hem bireysel hem de takım içi çalışma becerisi | ||||||||||
6) Bilgi teknolojilerini ve mühendislik uygulamaları için gerekli diğer modern teknikleri etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmenin bilincine vararak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri takip etme ve kendini sürekli geliştirme becerisi | ||||||||||
8) Türkçe ve İngilizce yazılı, sözlü ve görsel iletişim kanallarını kullanarak etkin iletişim kurma becerisi | ||||||||||
9) Yönetim bilgi ve becerisi | ||||||||||
10) Mesleki sorumlulukların ve etik ilkelerinin benimsenmesi | ||||||||||
11) Endüstri mühendisliği uygulamalarının toplumsal ve evrensel boyutlarda çevre, ekonomi, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkilerinin kavranması |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve mühendislik ile ilgili yeterli teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olarak bu bilgileri mühendislik problemlerinin çözümünde uygulama becerisi | |
2) | Endüstri mühendisliği problemlerinin incelenmesi için kaynak araştırması yapma, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisi | |
3) | Endüstri mühendisliği problemlerinin tespiti, tanımlanması, formüle edilmesi ve çözülmesi için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
4) | Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar altında, gerekli ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
5) | Disiplin içi ve disiplinler arası hem bireysel hem de takım içi çalışma becerisi | |
6) | Bilgi teknolojilerini ve mühendislik uygulamaları için gerekli diğer modern teknikleri etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
7) | Yaşam boyu öğrenmenin bilincine vararak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri takip etme ve kendini sürekli geliştirme becerisi | |
8) | Türkçe ve İngilizce yazılı, sözlü ve görsel iletişim kanallarını kullanarak etkin iletişim kurma becerisi | |
9) | Yönetim bilgi ve becerisi | |
10) | Mesleki sorumlulukların ve etik ilkelerinin benimsenmesi | |
11) | Endüstri mühendisliği uygulamalarının toplumsal ve evrensel boyutlarda çevre, ekonomi, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkilerinin kavranması |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Kanaat Notu | 1 | % 5 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 139 |