ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | END 364 | ||||||||
Ders İsmi: | Risk Analizi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Fakülte Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ADNAN ABDULVAHİTOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; Öğrencilere Risk ve Kriz Yönetimi konusunda temel kavram, bilgi, metodoloji ve analitik teknikleri tanıtmak, söz konusu kavram ve bilgiler doğrultusunda risk değerlendirme, analiz yapma, yorum yapabilme, analiz sonuçlarına göre risk tedbirlerini planlama, krizi anlama/tanımlama, kriz durumlarında hareket tarzlarını belirleme, krizlere karşı nasıl davranılması gerektiğini kavrama ve krizlerle başa çıkma yetkinliği kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Risk ve kriz yönetiminin temel kavramları, esasları, risk algısı, risk değerlendirme süreci, davranışsal ve matematik boyutta çözüm yolları, kalitatif risk değerlendirme metotları, kantitatif risk değerlendirme metotları, iş dışındaki riskler, risk yöntemi ve iş etiği, farklı sektörlerde risk analizi, kriz durumlarında hareket tarzları, kriz nedenleri, kriz yönetim yaklaşımları, kriz yönetim araçlarının anlaşılması dersin temel konularını oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, risk ile ilgili temel kavramlar, - Risk, - Belirsizlik, - Tehlike, - Kaza, | |
2) | Risk yönetimine giriş - Risk algısı - Risk algısını etkileyen faktörler - Riskten kaçınma - Tehlikelerin tespit ve sorunların çözümünde kullanılan yöntemler | |
3) | Risk analizi - Risk analizinin amaçları - Risk analizinde dikkat edilmesi gereken hususlar - Risk analizinin aşamaları | |
4) | Risk Değerlendirmesi - Risk değerlendirmesinin aşamaları - Risk değerlendirmesinin amaçları - Risk değerlendirmesi yapmanın nedenleri - Davranışsal ve Matematik Boyutta Çözüm Yolları | |
5) | Kalitatif Risk Değerlendirme Metotları - L Tipi 5x5 Matris Analizi - Ön Tehlike Analizi - İş Güvenliği Analizi - Olursa Ne Olur Analizi | |
6) | Kalitatif Risk Değerlendirme Metotları - X Tipi Matris Analizi - Tehlike ve İşletilebilirlik Analizi - Hata Ağacı Analizi - Olay Ağacı Analizi | |
7) | Kalitatif Risk Değerlendirme Metotları - Hata Türleri ve Etkileri Analizi - Neden Sonuç Analizi - Birincil Risk Analizi - Güvenlik Denetimi - Fine Kinney Metodu | |
8) | Ara Sınav ve Ders Tekrarı | |
9) | Kantitatif Risk Değerlendirmede Kullanılan Temel Teknikler -Dağılma Ölçüleri - Değişim Aralığı - Aritmetik Ortalama - Beklenen Değer - Ortalama Mutlak Sapma - Standart Sapma - Varyans | |
10) | Kantitatif Risk Değerlendirme Metotları - Monte Carlo Simülasyonu - Markov Analizi - Bayes Ağları | |
11) | Risk Yönetimi - Risk analizi ile risk değerlendirmesi arasındaki fark - Risk kontrolü - Risk yönetiminin faydaları ve önemi - Risk yönetiminin safhaları - Risk kültürü - Kurumsal risk yönetimi - Risk yönetimi sorumluluğu - Farklı sektörlerde risk yönetimi, - Risk yönetiminde raporlar, kayıtlar ve yükümlülükle | |
12) | Kriz yönetimi - Kriz - Krizin Özellikleri - Krizin Nedenleri - Krizin Şiddeti - Kriz Türleri | |
13) | Kriz yönetimi - Kriz süreci - Kriz yönetimi - Kurumların kriz yönetiminde hareket tarzları - Kriz yönetim araçları | |
14) | Kriz Yönetiminde Yararlanılacak Yönetsel Araç ve Teknikler - Planlama/Stratejik Planlama - Güç Alanı Analizi - SWOT Analizi - Arama Konferansı - Benchmarking |
Ders Notları / Kitaplar: | İş Sağlığı ve Güvenliğinde Risk Analizi; Mehmet Yazıcı, Beta-2019. Risk Değerlendirmesi ve Metodolojisi; Yusuf Sait Türkkan, İstanbul Üniversitesi-2015. Kriz Yönetimi; Aylin Pira, Çisil Sohodol, İletişim Yayınları, 2004. |
Diğer Kaynaklar: | Kriz Yönetimi Kavramı; Melih Keskin, KDY, 2020. Krizler ve Kriz Yönetimi Temel Yaklaşımlar, Aktörler, Örnek Olaylar; Ertan Efegil, Mehmet Seyfettin Erol, Barış Kitap Basım Yayın, 2012. 30 Soruda Risk Yönetimi ve Jandarma, Adnan Abdulvahitoğlu JSGA Yayınevi, 2023. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve mühendislik ile ilgili yeterli teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olarak bu bilgileri mühendislik problemlerinin çözümünde uygulama becerisi | ||||||||||
2) Endüstri mühendisliği problemlerinin incelenmesi için kaynak araştırması yapma, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisi | ||||||||||
3) Endüstri mühendisliği problemlerinin tespiti, tanımlanması, formüle edilmesi ve çözülmesi için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||||||
4) Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar altında, gerekli ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||||||
5) Disiplin içi ve disiplinler arası hem bireysel hem de takım içi çalışma becerisi | ||||||||||
6) Bilgi teknolojilerini ve mühendislik uygulamaları için gerekli diğer modern teknikleri etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmenin bilincine vararak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri takip etme ve kendini sürekli geliştirme becerisi | ||||||||||
8) Türkçe ve İngilizce yazılı, sözlü ve görsel iletişim kanallarını kullanarak etkin iletişim kurma becerisi | ||||||||||
9) Yönetim bilgi ve becerisi | ||||||||||
10) Mesleki sorumlulukların ve etik ilkelerinin benimsenmesi | ||||||||||
11) Endüstri mühendisliği uygulamalarının toplumsal ve evrensel boyutlarda çevre, ekonomi, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkilerinin kavranması |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve mühendislik ile ilgili yeterli teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olarak bu bilgileri mühendislik problemlerinin çözümünde uygulama becerisi | |
2) | Endüstri mühendisliği problemlerinin incelenmesi için kaynak araştırması yapma, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisi | |
3) | Endüstri mühendisliği problemlerinin tespiti, tanımlanması, formüle edilmesi ve çözülmesi için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
4) | Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar altında, gerekli ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
5) | Disiplin içi ve disiplinler arası hem bireysel hem de takım içi çalışma becerisi | |
6) | Bilgi teknolojilerini ve mühendislik uygulamaları için gerekli diğer modern teknikleri etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
7) | Yaşam boyu öğrenmenin bilincine vararak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri takip etme ve kendini sürekli geliştirme becerisi | |
8) | Türkçe ve İngilizce yazılı, sözlü ve görsel iletişim kanallarını kullanarak etkin iletişim kurma becerisi | |
9) | Yönetim bilgi ve becerisi | |
10) | Mesleki sorumlulukların ve etik ilkelerinin benimsenmesi | |
11) | Endüstri mühendisliği uygulamalarının toplumsal ve evrensel boyutlarda çevre, ekonomi, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkilerinin kavranması |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Küçük Sınavlar | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 138 |