BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MUDU 108
Ders İsmi: Problem Çözme ve İnovasyon
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ALİ EKREM ÖZKUL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere problem çözme süreçlerini ve yaratıcı düşünme becerilerini kazandırmaktır. Öğrenciler, problemleri tanımlama, semptomları problemlerden ayırt etme ve farklı kriterlere göre sınıflandırma konusunda derinlemesine bilgi sahibi olacaklardır. Ayrıca, problem çözme sürecindeki adımları sistematik bir şekilde takip ederek, çeşitli yöntemlerle yaratıcı ve analitik çözümler geliştireceklerdir. Öğrenciler, gerçek hayattan vaka çalışmalarıyla problem çözme tekniklerini uygulamalı olarak öğrenip, sorunlara yenilikçi ve sürdürülebilir çözümler üreteceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, problem çözme kavramının temelini, problemlerin farklı kriterlere göre sınıflandırılmasını ve problem çözme süreçlerinin adım adım nasıl uygulanacağını ele alır. Öğrencilere, deneme-yanılma gibi basit tekniklerden başlayarak, analitik ve sofistike çözüm yöntemlerine kadar çeşitli problem çözme teknikleri tanıtılır. Ayrıca, yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeye odaklanarak, gerçek hayatta karşılaşılan problemlere uygulanabilir çözüm yolları üretmeleri hedeflenir. Ders, vaka çalışmaları ve grup projeleriyle öğrencilere pratik yapma fırsatı sunar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Problemleri tanımlama ve semptomlardan ayırt etme becerisi kazanma
2) Problemleri farklı kategorilere ayırma ve uygun çözüm stratejileri geliştirme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Farklı problem çözme yaklaşım ve tekniklerini tanıma ve uygulayabilme.
2) Problem çözme metodolojilerini adım adım uygulayabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Yaratıcı ve analitik düşünme teknikleriyle çözüm üretme.
2) Çözümleri ve kararları paydaşlara etkili bir şekilde iletme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Gerçek hayattaki problemler için yenilikçi ve alternatif çözümler geliştirme becerisi kazanma.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Dersin Tanıtımı ve Öğrencilerin Alan ve İlgileri
2) Problem Kavramı ve Önemi
3) Problem Çözme Metodolojisi ve Aşamaları
4) Problem Analizi ve Veri Toplama
5) Problem Çözme Teknikleri I
6) Problem Çözme Teknikleri II
7) Ara Sınavı
8) Karar Verme ve Problem Çözme
9) Problem Çözme Uygulaması: Vaka Çalışmaları I
10) Problem Çözme Uygulaması: Vaka Çalışmaları II
11) Ölçme ve Değerlendirme: Çözümlerin Etkinliği
12) Dijital ve Bilişsel Araçlarla Problem Çözme
13) Uygulamada Problem Çözme ve Karar Verme
14) Final Proje Sunumları ve Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Adair John, Karar Verme ve Problem Çözme, PEGEM Akademi Yayıncılık, 2017, ISBN:: 9786053185604
Adair John, Decision Making and Problem Solving, Pegem , Kogan Page, 2022, ISBN 978-0749498856
https://www.academia.edu/32425070/Karar_Verme_ve_Problem_%C3%87%C3%B6zme

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

7

6

Program Kazanımları
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 5 1 5
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 91