BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EEM 451
Ders İsmi: Kontrol Sistem Tasarımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KENAN BÜYÜKATAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, kontrol sistemlerinin tasarlanmasını öğretmektir.
Dersin İçeriği: Kök-yer eğrileri, Kök-yer eğrilerinin bilgisayar destekli çizimi, Zaman tanım bölgesinde denetleyici tasarımı, Kök-yer eğrileri ile PI, PD ve PID denetleyici tasarımı, PID parametrelerinin ayarlama metotları, Tasarlanan denetleyicilerin gerçeklenmesi, Frekans tanım bölgesinde analiz, Bode ve nyquist diyagramları ve bu diyagramların çizim teknikleri, Matlab altında bode ve nyquist diyagramlarının çizilmesi, Faz payı ve kazanç payı tanımları, Frekans tanım bölgesinde sentez.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, Frekans tanım bölgesinde analizini öğrenecektir.
2) Öğrenciler, Faz payı ve kazanç payı tanımlarını öğrenecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler, Kök-yer eğrilerinin bilgisayar destekli çizimini öğrenecektir.
2) Öğrenciler, Zaman tanım bölgesinde denetleyici tasarımını öğrenecektir.
3) Öğrenciler, Kök-yer eğrileri ile PI, PD, PID denetleyici tasarımını öğrenecektir.
4) Öğrenciler, PID parametrelerinin ayarlama metotlarını öğrenecektir.
5) Öğrenciler, Frekans tanım bölgesinde sentezi öğrenecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler, Tasarlanan denetleyicilerin gerçeklenmesini öğrenecektir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kök-yer eğrileri
2) Kök-yer eğrilerinin bilgisayar destekli çizimi
3) Zaman tanım bölgesinde denetleyici tasarımı
4) Kök-yer eğrileri ile PI denetleyici tasarımı
5) Kök-yer eğrileri ile PD denetleyici tasarımı
6) Kök-yer eğrileri ile PID denetleyici tasarımı
7) PID parametrelerinin ayarlama metotları
8) Arasınav
9) Tasarlanan denetleyicilerin gerçeklenmesi
10) Frekans tanım bölgesinde analiz
11) Bode ve nyquist diyagramları ve bu diyagramların çizim teknikleri
12) Matlab altında bode ve nyquist diyagramlarının çizilmesi
13) Faz payı ve kazanç payı tanımları
14) Frekans tanım bölgesinde sentez

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Automatic Control Systems, 10th edition, B. C. Kuo, John Wiley&Sons, NJ, 2017
Control System Design, G. C. Goodwin, S. F. Graebe ve M. E. Salgado, Prentice Hall, 2001
Control Systems Engineering, Norman S. Nise, John Wiley & Sons, New York, 2000
MATLAB ve SIMULINK'le modelleme/kontrol II, Bingül, Zafer, Birsen Yayınevi, 2005
Otomatik kontrol : sistem dinamiği ve denetim sistemleri , İbrahim Yüksel, Dora Basım Yayın Dağıtım, 2016

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

8

5

6

7

Program Kazanımları
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır.
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler.
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir.
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Problem Çözme
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Küçük Sınavlar 1 12 12
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 150