BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EEM 451 | ||||||||
Ders İsmi: | Kontrol Sistem Tasarımı | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Fakülte Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi KENAN BÜYÜKATAK | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, kontrol sistemlerinin tasarlanmasını öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Kök-yer eğrileri, Kök-yer eğrilerinin bilgisayar destekli çizimi, Zaman tanım bölgesinde denetleyici tasarımı, Kök-yer eğrileri ile PI, PD ve PID denetleyici tasarımı, PID parametrelerinin ayarlama metotları, Tasarlanan denetleyicilerin gerçeklenmesi, Frekans tanım bölgesinde analiz, Bode ve nyquist diyagramları ve bu diyagramların çizim teknikleri, Matlab altında bode ve nyquist diyagramlarının çizilmesi, Faz payı ve kazanç payı tanımları, Frekans tanım bölgesinde sentez. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kök-yer eğrileri | |
2) | Kök-yer eğrilerinin bilgisayar destekli çizimi | |
3) | Zaman tanım bölgesinde denetleyici tasarımı | |
4) | Kök-yer eğrileri ile PI denetleyici tasarımı | |
5) | Kök-yer eğrileri ile PD denetleyici tasarımı | |
6) | Kök-yer eğrileri ile PID denetleyici tasarımı | |
7) | PID parametrelerinin ayarlama metotları | |
8) | Arasınav | |
9) | Tasarlanan denetleyicilerin gerçeklenmesi | |
10) | Frekans tanım bölgesinde analiz | |
11) | Bode ve nyquist diyagramları ve bu diyagramların çizim teknikleri | |
12) | Matlab altında bode ve nyquist diyagramlarının çizilmesi | |
13) | Faz payı ve kazanç payı tanımları | |
14) | Frekans tanım bölgesinde sentez |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Automatic Control Systems, 10th edition, B. C. Kuo, John Wiley&Sons, NJ, 2017 Control System Design, G. C. Goodwin, S. F. Graebe ve M. E. Salgado, Prentice Hall, 2001 Control Systems Engineering, Norman S. Nise, John Wiley & Sons, New York, 2000 MATLAB ve SIMULINK'le modelleme/kontrol II, Bingül, Zafer, Birsen Yayınevi, 2005 Otomatik kontrol : sistem dinamiği ve denetim sistemleri , İbrahim Yüksel, Dora Basım Yayın Dağıtım, 2016 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
8 |
5 |
6 |
7 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||||||
1) Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır. | |||||||||
1) Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler. | |||||||||
1) Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||
2) Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir. | |||||||||
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |||||||||
2) Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir | |||||||||
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. | |||||||||
3) Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir. | |||||||||
4) Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
1) | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışır. | |
1) | Sürekli mesleki gelişimin gerekliliği bilinci ile bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
1) | Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
2) | Bilişim uygulamalarının bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerinin bilincindedir ve girişimcilik, yenilikçilik konuları hakkında farkındalığa sahiptir. | |
2) | Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini saptar, tanımlar ve modeller; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
2) | Bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerinin tanımlarını ve ilk çözümlerini elde etmek amacı ile etkileşimli deneysel ortamlar tasarlar, uygular ve bu ortamları değerlendirir | |
3) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile bilişim uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. | |
3) | Bilgisayar tabanlı sistemlerde yaşam çevriminin tüm aşamalarını gerçekleştirir. | |
4) | Hesaplama, matematik ve kuramsal bilgisayar bilimleri bilgileri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini, bilişim ve/ya bilgisayar bilimleri problemlerinin çözümleri için seçer ve kullanır. |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Küçük Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 |