BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BMB 540
Ders İsmi: Yazılım Kalitesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 9
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ŞANVER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; yüksek lisans öğrencilerine yazılım kalitesi, kalite modelleri, standartlar ve yazılım geliştirme organizasyonlarında kullanılan yöntemler, yazılım kalite yönetim sistemleri hakkında bilgi vermektir. Ayrıca, kalite ölçüm yapılması ve sonuçların yazılım geliştirme süreçlerini iyileştirmek için kullanılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Yazılım geliştirme süreçleri ve metotları, yazılım kalitesi, yazılım süreç öncesi, sürecinde ve sonrasında SQA uygulanması, kalite ölçüm metotları, kalite yönetim süreçleri (SQA, doğrulama ve onaylama, incelemeler/denetimler vs.), konfigürasyon yönetimi, yazılım test ve test çeşitleri, IT sektöründe katılımcıların tecrübe ve pratikleri hakkında sunum ve tartışması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yazılım sistemlerinin geliştirilmesinde ve sürdürülmesinde kullanılan yazılım kalite güvencesi (SQA) aktivitelerini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Prosedürler, iş talimatları ve konfigürasyon yönetimi gibi yazılım kalite altyapı bileşenlerini karşılaştırmalı olarak öğrenir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Gözden geçirme, test ve test uygulamaları gibi yazılım kalite güvencesi elemanlarını ve yazılım yaşam döngüsü boyunca bunlara yönelik pratik kavramları bilir.
2) Kalite metrikleri, yazılım kalite maliyetleri gibi kalite yönetim bileşenleri ile kalite yönetim standartlarını bilir.
3) Yazılı kalitesi uygulama ve araçlarını tanır ve kullanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İzlence ve Yazılım Kalite Güvencesine Giriş Galin Bölüm 1
2) Yazılım Kalite faktörleri ve zorlukları Galin Bölüm 2-3
3) SQA bileşenleri ve proje-öncesi kalite bileşenleri Galin Bölüm 4-5-6
4) Yazılım Geliştirme sürecinde SQA bileşenleri: Doğrulama ve onaylama, incelemeler Galin Bölüm 7-8
5) Yazılım Geliştirme sürecinde SQA bileşenleri: Test ve test stratejileri Galin Bölüm 9-10
6) Yazılım Geliştirme sürecinde SQA bileşenleri: Test ve test stratejileri -devam Galin Bölüm 9-10
7) Yazılım Geliştirme sürecinde SQA bileşenleri: Programlar, JUnit, Mochito, CI/CD Galin Bölüm 13
8) Ara sınav Yazılım sonrası kalite bileşenleri: alt yapı bileşenleri Bölüm 14-15-16
9) Yazılım sonrası kalite bileşenleri: alt yapı bileşenleri -devam Bölüm 17-18-19
10) Yazılım kalitesi ölçümleri ve kalite yönetim maliyeti Galin Bölüm 21-22
11) Kalite Standartları: IEEE, ISO, CMMI Galin Bölüm 23-24
12) Yönetici ve diğer aktörler -Sunumlar Galin Bölüm 25-26
13) Sunumlar
14) Sunumlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Software Quality Assurance: From Theory to Implementation by Daniel Galin, Addison-Wesley, 2004, ISBN: 0201709457
2. Software quality engineering: testing, quality assurance, and quantifiable improvement, Tian, J., Wiley Pub., 2005
Diğer Kaynaklar: 3. Software Quality: Producing Practical, Consistent Software, by Ben-Menachem M, and Marliss G.S., Thompson Computer Press, 1997, ISBN: 1-85032-326-7.
4. Metrics and Models in Software Quality Engineering, Kan S.H., Addison-Wesley, 2002, ISBN: 0201729156.
5. Software Quality Management and ISO 9001, Jenner M. John-Wiley & Sons, 1995, ISBN: 0471118885
6. Software Metrics: A Rigorous and Practical Approach, N.Fenton and Shari Pfleeger, Thomson Computer Press, 1996, ISBN: 0-534-95425-1.
7. The Capability Maturity Model Report, M.C. Paulk et al., available at http://www.sei.cmu.edu/pub/documents/93.reports/
8. Software Engineering by Sommerville, Eight Edition, Addison Wesley 2007.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Kazanımları
1) Planlama, analiz, tasarım ve yapılandırma aşamalarını içeren bilgi sistemleri geliştirilmesinde kapsamlı bilgi sahibi olma, ilgili geliştirme yöntemleri ve modelleme araçlarını tanıma.
2) Bilgisayar mühendisliği alanında ileri uygulamaları gerçekleştirecek düzeyde kapsamlı bilgi sahibi olma.
3) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, değerlendirme ve uygulama, farklı disiplinlerden bilgiyi entegre etme.
4) Farklı alanlarda bilimsel yöntemlerle bilgiyi keşfetme, sonuç çıkarma, paylaşma ve uygulama; farklı disiplinlere ait bilgileri ilişkilendirme.
5) Bilgi teknolojileri alanıyla ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
6) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
7) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.
8) Bilgisayar Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
9) Bilgisayar Mühendiliği alanındaki güncel çalışmalardan haberdar olma, gelişmeleri sürekli takip etme, gerektiğinde bunları inceleme ve adlandırma.
10) Türkçe ve İngilizce olarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma.
11) Çalışmalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme.
12) Bilgi Teknolojileri ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
13) Bilgisayar Mühendiliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Planlama, analiz, tasarım ve yapılandırma aşamalarını içeren bilgi sistemleri geliştirilmesinde kapsamlı bilgi sahibi olma, ilgili geliştirme yöntemleri ve modelleme araçlarını tanıma.
2) Bilgisayar mühendisliği alanında ileri uygulamaları gerçekleştirecek düzeyde kapsamlı bilgi sahibi olma.
3) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, değerlendirme ve uygulama, farklı disiplinlerden bilgiyi entegre etme.
4) Farklı alanlarda bilimsel yöntemlerle bilgiyi keşfetme, sonuç çıkarma, paylaşma ve uygulama; farklı disiplinlere ait bilgileri ilişkilendirme.
5) Bilgi teknolojileri alanıyla ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
6) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
7) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.
8) Bilgisayar Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
9) Bilgisayar Mühendiliği alanındaki güncel çalışmalardan haberdar olma, gelişmeleri sürekli takip etme, gerektiğinde bunları inceleme ve adlandırma.
10) Türkçe ve İngilizce olarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma.
11) Çalışmalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme.
12) Bilgi Teknolojileri ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
13) Bilgisayar Mühendiliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Proje 1 85 85
Ödevler 3 10 30
Ara Sınavlar 1 18 18
Final 1 23 23
Toplam İş Yükü 192