PSİKOLOJİ PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK 308
Ders İsmi: Kişilik Kuramları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ECE EZER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Farklı kişilik kuramlarının tarihsel bağlamda tanıtılması. Bunların oluşumunda yer alan bilimsel, sosyal, biyolojik, kültürel ve tarihi etkilerin rolünü öğrenerek, öğrencilerin eleştirel yaklaşımlarını sağlamak.
Dersin İçeriği: Ders, kişilik tanımlayarak kişiliği ölçme yöntemlerinin tanıtılmasını sağlar. Ders kapsamında psikanalitik kuram, davranışçı kuram, sosyal öğrenme kuramı, insancıl kuram gibi temel kuramların kişilik tanımları incelenecektir. Tarihsel bağlamda incelenen kişilik kuramları karşılaştırmalı olarak verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kişiliğin tanımını yapabilir.
2) Temel kişilik kuramlarını tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kişiliğin tanımı ve farklı kuramların oluşumunda yer alan bilimsel, sosyal, biyolojik, kültürel ve tarihi etkilerin rolünü görüp bunları açıklama becerisi kazanabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kişiliğin gelişimini farklı kuramlar çerçevesinde açıklayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kişilik Tanımı ve Değerlendirilmesi Burger, J. M. (2006), s(19,69), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017), (s2-64)
2) Psikoanalitik Yaklaşım: S. Freud Burger, J. M. (2006)(s, 71-145),Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). (s, 66-101), Geçtan, E. (2008), (s13-118)
3) Neopsikanalitik Yaklaşım: C. Jung Burger, J. M. (2006), (s, 156-163), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). (s,104-147), Geçtan, E. (2008), (s157-203)
4) Neopsikanalitik Yaklaşım: K.Horney, E.Fromm Burger, J. M. (2006). (s,171-185), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). (s, 270-328), Geçtan, E. (2008), (s222-255)
5) Alfred Adler ve Bireysel Psikoloji Burger, J. M. (2006). (s,147,154),Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). (s, 150-188), Geçtan, E. (2008), (s, 118-155)
6) Yaşam Döngüsü Yaklaşımı: E.Erikson Burger, J. M. (2006). (s,163,168), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). (s, 192-230)
7) Kişilerarası İlişkiler: Sullivan Burger, J. M. (2006). (s,176,182), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017), (s, 232-270), Geçtan, E. (2008), (s255-285)
8) Ara sınav
9) Davranışçı Yaklaşım: F. Skinner, Watson Burger, J. M. (2006). (519-602), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017), (s, 354-382)
10) Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Burger, J. M. (2006). (519-602), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). (s, 382-410)
11) Bilişsel Yaklaşım: G. Kelly Burger, J. M. (2006). (605-677), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017), (s, 410-436)
12) İnsancıl Yaklaşım: A. Maslow, C. Rogers Burger, J. M. (2006). (415-507), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017), (s,436-485)
13) Ayırıcı Özellik Yaklaşımı: R.Cattel, G. Allport Burger, J. M. (2006). (s,233-338), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017), (s, 510-558)
14) Biyolojik Yaklaşım: Eysenck Burger, J. M. (2006). (s,341-415), Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017), (s, 558-580)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
Geçtan, E. (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Istanbul: Metis Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji alanındaki temel eğilimler, teorik yaklaşımlar ve bakış açıları içindeki temel varsayımları bilir, yaklaşımlar arasında karşılaştırmalar yapar, benzerlikleri ve farklılıkları belirler.
2) Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, kökenlerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle olan ilişkilerini bilir.
3) Psikoloji alanında, güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki farklı kuramsal yaklaşımlara yönelik bilgiye sahiptir.
4) Psikoloji biliminin alt alanlarını, her bir alt alanın çalışma konusunu ve kullandığı spesifik yöntemleri bilir.
5) Psikolojinin temel uygulama alanlarını bilir.
6) Psikolojinin zihinsel ve davranışsal süreçleri nasıl ele aldığını, bilimsel yöntemi nasıl ve hangi ölçme-değerlendirme araçlarıyla kullandığını bilir.
7) Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilir, savunur; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya döker.
8) Psikoloji alanında bir araştırmayı gerek bireysel gerek ekip olarak yürütebilme becerisine sahiptir.
9) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşımı benimseyerek araştırma sorusu ve hipotezlere dönüştürebilir ve bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilir.
10) Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilir.
11) Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilir; psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilir.
12) Psikoloji ile ilgili konularda yapılan çalışmalara yönelik görüşlerini, çözüm önerilerini veri temelli olarak uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahiptir.
13) Bilgiye erişim ve bilgiyi yayma için gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yeteneğine sahiptir.
14) Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplumsal fayda üreten çalışmalarda rol alır.
15) Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
16) Psikoloji alanında araştırma konusu belirleme, hipotez üretme, veri toplama, uygun analiz yöntemlerini kullanma ve raporlama becerilerine sahiptir.
17) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisi ve becerisine sahiptir.
18) Araştırma sonuçlarını bilimsel yazım formatına uygun olarak raporlama becerisine sahiptir.
19) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyoekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışına sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji alanındaki temel eğilimler, teorik yaklaşımlar ve bakış açıları içindeki temel varsayımları bilir, yaklaşımlar arasında karşılaştırmalar yapar, benzerlikleri ve farklılıkları belirler.
2) Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, kökenlerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle olan ilişkilerini bilir.
3) Psikoloji alanında, güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki farklı kuramsal yaklaşımlara yönelik bilgiye sahiptir.
4) Psikoloji biliminin alt alanlarını, her bir alt alanın çalışma konusunu ve kullandığı spesifik yöntemleri bilir.
5) Psikolojinin temel uygulama alanlarını bilir.
6) Psikolojinin zihinsel ve davranışsal süreçleri nasıl ele aldığını, bilimsel yöntemi nasıl ve hangi ölçme-değerlendirme araçlarıyla kullandığını bilir.
7) Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilir, savunur; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya döker.
8) Psikoloji alanında bir araştırmayı gerek bireysel gerek ekip olarak yürütebilme becerisine sahiptir.
9) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşımı benimseyerek araştırma sorusu ve hipotezlere dönüştürebilir ve bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilir.
10) Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilir.
11) Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilir; psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilir.
12) Psikoloji ile ilgili konularda yapılan çalışmalara yönelik görüşlerini, çözüm önerilerini veri temelli olarak uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahiptir.
13) Bilgiye erişim ve bilgiyi yayma için gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yeteneğine sahiptir.
14) Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplumsal fayda üreten çalışmalarda rol alır.
15) Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
16) Psikoloji alanında araştırma konusu belirleme, hipotez üretme, veri toplama, uygun analiz yöntemlerini kullanma ve raporlama becerilerine sahiptir.
17) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisi ve becerisine sahiptir.
18) Araştırma sonuçlarını bilimsel yazım formatına uygun olarak raporlama becerisine sahiptir.
19) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyoekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışına sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 154