BİLGİSAYAR PROGRAMCILIĞI PROGRAMI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MUDU 017
Ders İsmi: Bağımlılık Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KÜBRA ÖZKAN DEMİR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, bağımlılık yaratan davranışların etiyolojisi, gelişimi, sürdürülmesi ve tedavisi dahil olmak üzere
bağımlılığın psikolojik yönlerinin derinlemesine araştırılmasını sağlar. Öğrenciler, çeşitli psikolojik
bakış açılarından yola çıkarak bağımlılığın anlaşılmasına katkıda bulunan biyolojik, bilişsel, davranışsal
ve sosyo-kültürel faktörleri inceleyeceklerdir. Ayrıca bağımlılığın tedavisine yönelik kullanılan çeşitli
yaklaşımlara karşı bakış açısı kazanacaklardır
Dersin İçeriği: Bu derste bağımlılık türleri, bağımlılığa yol açan etkenler, bağımlılıkta aile yaklaşımı ve rehabilitasyon
süreci, bağımlılık alanında kullanılan psikolojik testler ve değerlendirmeleri ve görüşme teknikleri
konusunda bilgi verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bağımlılığın ruh sağlığı bozukluğu ile eş tanılama sürecini kavrar.
2) Bağımlılık türlerini tanımlama ve aralarında ayrım yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bağımlılığı önlemeye ve müdahale etmeye yönelik stratejileri açıklayabilir
2) Bağımlılığa neden olan psikolojik faktörleri analiz edebilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Bağımlılık Tanımları ve Türleri
3) Kimyasal bağımlılıklar
4) Kimyasal bağımlılıklar
5) Davranışsal bağımlılıkla
6) Davranışsal bağımlılıkla
7) Bağımlılıkta aile yaklaşımı
8) Ara Sınav
9) Bağımlılıkta Rehabilitasyon
10) Psikolojik testler ve değerlendirmeler
11) Psikolojik testler ve değerlendirmeler
12) Psikoterapotik görüşme teknikleri
13) Bağımlılıkta motivasyonel görüşme
14) Bağımlılıkta motivasyonel görüşme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Mücahit Öztürk, Kültegin Ögel, Cüneyt Evren, Rabia Bilici (2019). Bağımlılık: Tanı, Tedavi, Önleme. Yeşilay Yayınları.
Kültegin Ögel (2018). Bağımlı Aileleri için Rehber Kitap. Türkiye İş Bankası.
Kültegin Ögel (2022). Bağımlılık: İyileşmek için 66 İlke. Uçurtma Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

Program Kazanımları
1) Yazılım geliştirme: Güncel yazılım geliştirme araçlarını ve programlama dillerini kullanarak istekleri analiz etme, algoritma oluşturma, kodlama, test etme ve programı devreye alma becerisi.
2) Programlama dillerinde yeterlilik: Birden fazla programlama dilinin kullanım amacını kavrama, sözdizimini hatırlama, o dilleri kullanarak yazılım geliştirme.
3) Analiz ve problem çözme: Bilgisayar programı geliştirirken kullanıcı isterlerini ve ihtiyaçlarını anlama, onları kullanarak yazılımı tasarlama.
4) Programda saklanacak veri yapıları tasarlama. Veri tabanı yönetim sistemlerini kullanarak, verilerin depolanmasını, yönetilmesini ve işlenmesini sağlama.
5) Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi ile ilgili temel tanımları öğrenme. Kullanıcı dostu arayüz tasarlama. Kullanıcı deneyimini iyileştirmek için teknikler uygulama.
6) Ağ donanımları, ağ protokolleri ve ağ güvenliği konularında temel bilgiye sahip olarak, güvenli ağ sistemleri kurma ve yönetme.
7) Bilgisayar donanımı hakkında temel bilgiye sahip olma ve bunları uygulama.
8) İşletim sistemleri hakkında temel bilgiye sahip olma ve bunları uygulama.
9) Yapay zekanın temel kavramlarını anlama. Yapay zeka araçlarını etkin kullanma. Veri analizi ve makine öğrenmesi tekniklerini uygulama.
10) Yazılım geliştirme projelerinde ekip çalışması ve işbirliği yapabilme.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci kazanma. Bilgisayar programcılığı mesleğinin gerektirdiği etik kurallara uyarak çalışmalarını yürütme.
12) Teknolojideki yenilikleri takip ederek bilgi ve becerilerini sürekli güncelleme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yazılım geliştirme: Güncel yazılım geliştirme araçlarını ve programlama dillerini kullanarak istekleri analiz etme, algoritma oluşturma, kodlama, test etme ve programı devreye alma becerisi.
2) Programlama dillerinde yeterlilik: Birden fazla programlama dilinin kullanım amacını kavrama, sözdizimini hatırlama, o dilleri kullanarak yazılım geliştirme.
3) Analiz ve problem çözme: Bilgisayar programı geliştirirken kullanıcı isterlerini ve ihtiyaçlarını anlama, onları kullanarak yazılımı tasarlama.
4) Programda saklanacak veri yapıları tasarlama. Veri tabanı yönetim sistemlerini kullanarak, verilerin depolanmasını, yönetilmesini ve işlenmesini sağlama.
5) Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi ile ilgili temel tanımları öğrenme. Kullanıcı dostu arayüz tasarlama. Kullanıcı deneyimini iyileştirmek için teknikler uygulama.
6) Ağ donanımları, ağ protokolleri ve ağ güvenliği konularında temel bilgiye sahip olarak, güvenli ağ sistemleri kurma ve yönetme.
7) Bilgisayar donanımı hakkında temel bilgiye sahip olma ve bunları uygulama.
8) İşletim sistemleri hakkında temel bilgiye sahip olma ve bunları uygulama.
9) Yapay zekanın temel kavramlarını anlama. Yapay zeka araçlarını etkin kullanma. Veri analizi ve makine öğrenmesi tekniklerini uygulama.
10) Yazılım geliştirme projelerinde ekip çalışması ve işbirliği yapabilme.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci kazanma. Bilgisayar programcılığı mesleğinin gerektirdiği etik kurallara uyarak çalışmalarını yürütme.
12) Teknolojideki yenilikleri takip ederek bilgi ve becerilerini sürekli güncelleme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Küçük Sınavlar 2 10 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 18 18
Toplam İş Yükü 90