HEMŞİRELİK PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 206
Ders İsmi: Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MİRAY AKKUŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilere enfeksiyon hastalıkları, enfeksiyonun önlenmesi, tedavisi, hemşirelik bakımı ve enfeksiyondan korunma yolları hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; epidemiyolojiye ilişkin temel kavramlar, bulaşıcı hastalıklarının nedenleri, enfeksiyon hastalıkları, korunma ve bağışıklama, kardiyovasküler hastalıklar, kanser epidemiyolojisi, kan yolu, solunum, sindirim, deri, mukoza yolu ile bulaşan hastalıklar ve hemşirelik bakımları, hastane enfeksiyonları ve hastane enfeksiyonlarından korunmada çalışanların sorumluluğu konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Epidemiyoloji ve enfeksiyonun temel kavramlarını açıklayabilir.
2) Sık görülen enfeksiyon hastalıklarını ve bu hastalıklardan korunma önlemlerini bilir.
3) Enfeksiyon kontrol komitesinin üyelerini, enfeksiyon kontrol hemşiresinin görevlerini, yetki ve sorumluluklarını anlatabilir.
4) İzolasyon önlemlerini ve bu konuda hemşirenin görevlerini anlatabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Solunum yolu ile bulaşan enfeksiyonlarda izolasyon önlemlerini uygulayabilir.
2) Sindirim yolu ile bulaşan enfeksiyonlarda hemşirelik sorumluluklarını bilir ve izolasyon önlemlerini uygulayabilir.
3) Deri ve mukoza ile bulaşan enfeksiyonlarda hemşirelik sorumluluklarını bilir ve korunma yollarını uygulayabilir.
4) Kan yolu ile bulaşan enfeksiyonlarda hemşirelik sorumluklarını bilir ve uygulayabilir.
5) Cinsel yol ile bulaşan enfeksiyonlarda hemşirelik sorumluklarını bilir ve uygulayabilir.
6) Güncel bulaşıcı hastalıklardan (SARS-Covid-KKKA-Kuş Gribi-Domuz Gribi) korunma önlemlerini açıklayabilir ve uygulayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Hastane enfeksiyonlarını, özel enfeksiyonları ve enfeksiyondan korunma önlemlerini bilir ve önemini kavrar.
2) Enfeksiyon etkenlerinin genel özelliklerini, enfeksiyon oluşumunu, enfeksiyonun klinik özelliklerini ve tanılama yöntemlerini ayırt edebilir.
3) Enfeksiyonlardan korunmada bağışıklama yollarını açıklayabilir ve önemini benimser.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtılması, epidemiyolojiye giriş, kavram ve tanımlar
2) Enfeksiyon etkenlerinin genel özellikleri ve enfeksiyon oluşumu, enfeksiyon klinik özellikleri, tanılama yöntemleri
3) Enfeksiyonlardan korunmada bağışıklama
4) Hastane enfeksiyonları ve korunma önlemleri I
5) Hastane enfeksiyonları ve korunma önlemleri II
6) Enfeksiyon kontrolü, enfeksiyon kontrol komitesi, enfeksiyon kontrol hemşiresinin görev, yetki ve sorumlulukları
7) İzolasyon ve izolasyon önlemleri, kişisel koruyucu ekipmanlar
8) Ara Sınav
9) Solunum yolu ile bulaşan enfeksiyonlar ve hemşirelik bakımları
10) Sindirim yolu ile bulaşan enfeksiyonlar ve hemşirelik bakımları
11) Cinsel yol ile bulaşan enfeksiyonlar ve hemşirelik bakımları
12) Deri ve mukoza ile bulaşan enfeksiyonlar ve hemşirelik bakımları
13) Kan ve diğer yollar ile bulaşan enfeksiyonlar ve hemşirelik bakımları
14) Güncel bulaşıcı hastalıklar ve hemşirelik bakımları (SARS-Covid-KKKA-Kuş Gribi-Domuz Gribi)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Görak G., Savaşer, S. ve Yıldız S. (2021). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara.
2. Ercan Şahin N. (2023). Bulaşıcı Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı, Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara.
3. Öğretim Elemanı Ders Notları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

5

2

6

7

8

9

10

11

12

13

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir.
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır.
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 5
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. 5
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. 4
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 4
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. 4
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 4
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 5
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. 5
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 116