BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: LEE 501
Ders İsmi: Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 9
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ADNAN ABDULVAHİTOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; bilim, bilimsel yöntem ve bilimsel araştırma kavramlarının önemi ile bunlara olan ihtiyacın öğrenciler tarafından kavranmasını sağlamaktır. Ayrıca öğrencilere interaktif bir öğrenme modeli uygulayarak, araştırma konusunun seçiminden araştırma raporunun yazılmasına kadar olan bilimsel araştırma sürecinin her safhasının nasıl uygulanacağı hususunda temel akademik yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, bilimsel yöntem, bilim felsefesi, yöntembilim, yöntem, bilimsel araştırma süreci, bilimsel araştırmalarda etik, Mudanya Üniversitesi Tez Yazım Kılavuzu ve APA-6 bilimsel eser yazma kuralları ele alınmaktadır. Genel teorik bilgiler verildikten sonra öğrenciler inceledikleri birer makale ve tezde yaptıkları tespitleri sınıfta tartışmaktadır. Ayrıca hazırladıkları birer araştırma önerisi ve makale sınıfta sunulmakta, içerik, yöntem, yazım kuralları, intihal raporu ve etik kurallar çerçevesinde değerlendirilmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1 Türkçe dilinde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapma becerisi 2 Bilimsel Yöntem, bilim felsefesi, yöntembilim (metodoloji) ve yöntem (metot) vb temel kavramlar hakkında bilgi; bilimsel eser hazırlanmasında uyulması gereken kurallar ile etik değerler ile bunların hukuksal sonuçlarında farkındalık
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1 Bilimsel araştırma yönteminin aşamalarını uygulama için gereken yöntemleri uygulama, veri toplama araçlarını seçme, uyarlama ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanabilme becerisi 2 Araştırma tasarımı yapma, araştırma konusu seçme ve araştırma problemi oluşturma becerisi, 3 Araştırma konusu ile ilgili olarak disiplin içi ve disiplinler arası çalışma ve diğer birimler ile işbirliği yapma becerisi, 4 Bireysel çalışma yapma, veri tabanlarını kullanma, veri toplama ve analiz etme becerisi, 5 Yapılan çalışmalarının sonuçlarını rapor halinde sunma, fikirlerini paylaşma, hazırlanmış raporları inceleme, toplantı vb ortamlarda etkili sunum yapma becerisi 6 İletişim dilini akıcı kullanarak işbirliği kurma ve takım oluşturma, araştırma alanı ile ilgili küresel kaynaklara ulaşabilme, ulusal ve uluslararası veri tabanlarını kullanma ve izleme becerisi 7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme ve bu süreçlerde etik değerlere uyma becerisi 8 Araştırma raporu, makale ve tez yazma becerisi kazanarak meslek hayatında da proje hazırlama ve yönetme, güncel gelişmeleri takip ederek yenilikçi olma, alanında araştırma yapma ve küresel gelişmeleri takip etme becerisi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) 1 Mühendislik alanlarında, araştırma, yöntem, bilim ve etik konularında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimlerini karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme ve sonuçlarını rapor olarak ortaya koyabilme. 2 Karmaşık mühendislik problemlerini teşhis etme ve tanımlama; problemleri tanımlama ve modelleme, çözüm adımlarını oluşturma, çözüme ilişkin verileri toplama ve analiz etme. 3 Etkili ve bilimsel sunum yapma: probleme ilişkin çözüm önerilerini iletişim teknolojileri kullanarak sunabilme ve hedef kitleyi etkileyerek istediği mesajı verebilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) 1 Gerçek hayat problemlerini hiyerarşik bir yapıda analiz etme, tanımlama, çözüm yollarını araştırma ve iyileştirme çalışmaları yapma; 2 Karmaşık mühendislik sorunlarını çağdaş yaklaşımlar çerçevesinde ele alma, konuya ilişkin ulusal ve uluslararası literatürde araştırma yapma, veri toplama, analiz etme ve sonuçları yorumlama, 3 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincini mühendislik uygulamalarında kullanma ve bu konuda standartlar oluşturma.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Alanının ile ilgili konularda ileri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mühendislik problemlerini ele alma, çözüm bulma. matematiksel modeller oluşturma ve bilgisayar programlarını kullanma.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Edindiği araştırma, veri toplama, derleme, analiz yapma ve elde ettiği sonuçları kimseye ihtiyaç duymadan yorumlayıp sunabilme becerisi ile kazandığı özgüven sayesinde ortaya çıkan sorunlarda sorumluluk alma ve inisiyatifi ele alama

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Temel Kavramlar, Bilimsel Yöntem, Bilim Felsefesi, Yöntembilim (Metodoloji) ve Yöntem (Metot)
1) Dersin tanıtımı, Temel Kavramlar, Bilimsel Yöntem, Bilim Felsefesi, Yöntembilim (Metodoloji) ve Yöntem (Metot)
2) Bilimsel Araştırma Süreci ve Bilimsel Araştırmalarda Etik
3) Bilimsel Araştırma Süreci 1. Aşama (Neyin Araştırılacağına Karar Verilmesi) Adım 1: Araştırma Konusuna Karar Verilmesi -Literatür Taraması -Araştırma Probleminin Oluşturulması -Değişkenlerin Belirlenmesi - Hipotez Oluşturma
4) Bilimsel Araştırma Süreci 2. Aşama (Araştırmanın Planlanması) Adım 1: Araştırmanın Tasarımı
5) Adım 2: Veri Toplama Yöntemleri -Veri Toplama Yönteminin Seçimi -Geçerlik ve Güvenilirlik Adım 3: Örneklem Seçimi
6) Adım 4: Araştırma Önerisinin Yazımı
7) Öğrenciler Tarafından Hazırlanan Araştırma Önerilerinin Sunumu ve Değerlendirilmesi
8) Öğrenciler Tarafından Hazırlanan Araştırma Önerilerinin Sunumu ve Değerlendirilmesi
9) Bilimsel Araştırma Süreci 3. Aşama (Araştırmanın Yürütülmesi) Adım 1: Verilerin Toplanması Adım 2: Verilerin İşlenmesi ve Sunumu
10) Adım 3: Araştırma Raporunun Yazılması
11) Mudanya Üniversitesi Tez Yazım Kılavuzu
12) Makale Yazımı APA-6 Kuralları
13) Öğrenciler Tarafından İncelenen Makale Sunumları ve Değerlendirilmesi
14) Öğrenciler Tarafından İncelenen Tez Sunumları ve Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Büyüköztürk, Şener vd. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2021.
Robson, Colin. Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırması, (Çev. Şakir Çınkır, Nihan Demirkasımoğlu), Anı Yayıncılık, 2015.
Day, A.Day, Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? (Çev.Gülay Aşkar Altay), TÜBİTAK Yayınları, Ankara, 2005.
Diğer Kaynaklar: Popper, Karl R. Bilimsel Araştırmanın Mantığı, (Çev. İlknur Akan ve İbrahim Turan) Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2018.
Demirel, İ. Hakkı, B. Erol ve C. Saraç, Akademik Yazım İhlalleri, TÜBİTAK Ulakbim, Ankara, 2011.
APA-6 kuralları
Mudanya Üniversitesi Tez Yazım Klavuzu

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Planlama, analiz, tasarım ve yapılandırma aşamalarını içeren bilgi sistemleri geliştirilmesinde kapsamlı bilgi sahibi olma, ilgili geliştirme yöntemleri ve modelleme araçlarını tanıma.
2) Bilgisayar mühendisliği alanında ileri uygulamaları gerçekleştirecek düzeyde kapsamlı bilgi sahibi olma.
3) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, değerlendirme ve uygulama, farklı disiplinlerden bilgiyi entegre etme.
4) Farklı alanlarda bilimsel yöntemlerle bilgiyi keşfetme, sonuç çıkarma, paylaşma ve uygulama; farklı disiplinlere ait bilgileri ilişkilendirme.
5) Bilgi teknolojileri alanıyla ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
6) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
7) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.
8) Bilgisayar Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
9) Bilgisayar Mühendiliği alanındaki güncel çalışmalardan haberdar olma, gelişmeleri sürekli takip etme, gerektiğinde bunları inceleme ve adlandırma.
10) Türkçe ve İngilizce olarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma.
11) Çalışmalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme.
12) Bilgi Teknolojileri ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
13) Bilgisayar Mühendiliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Planlama, analiz, tasarım ve yapılandırma aşamalarını içeren bilgi sistemleri geliştirilmesinde kapsamlı bilgi sahibi olma, ilgili geliştirme yöntemleri ve modelleme araçlarını tanıma. 5
2) Bilgisayar mühendisliği alanında ileri uygulamaları gerçekleştirecek düzeyde kapsamlı bilgi sahibi olma. 4
3) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, değerlendirme ve uygulama, farklı disiplinlerden bilgiyi entegre etme. 4
4) Farklı alanlarda bilimsel yöntemlerle bilgiyi keşfetme, sonuç çıkarma, paylaşma ve uygulama; farklı disiplinlere ait bilgileri ilişkilendirme. 5
5) Bilgi teknolojileri alanıyla ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 5
6) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 5
7) Bilgi ve İletişim Teknolojileri alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 5
8) Bilgisayar Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 5
9) Bilgisayar Mühendiliği alanındaki güncel çalışmalardan haberdar olma, gelişmeleri sürekli takip etme, gerektiğinde bunları inceleme ve adlandırma. 5
10) Türkçe ve İngilizce olarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma. 5
11) Çalışmalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. 5
12) Bilgi Teknolojileri ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 5
13) Bilgisayar Mühendiliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Proje Hazırlama
Seminer
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Bireysel Proje
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 2 30 60
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 258