PSİKOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) (TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | PSK 508 | ||||||||
Ders İsmi: | Travma ve Yas | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Fakülte Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GİZEM AKCAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, bireylerin yaşadıkları travmalar ve yas süreçlerini psikolojik, biyolojik ve sosyo-kültürel açılardan anlamayı amaçlar. Travma ve yasın etkileri, bunun terapötik süreçlerle nasıl ele alınabileceği ve travma sonrası iyileşme yolları üzerine derinlemesine incelemeler yapılacaktır. |
Dersin İçeriği: | • Travma Nedir? • Travma ile İlişkili Bozukluklar • TSSB Habercisi Ağır Stres Tepkileri • TSSB Habercisi Ağır Stres Tepkilerine Haberci Olabilecek Olaylar İle İlgili Faktörler • İkincil travma • Travmanın Kalıcı Etkileri • Kuşaklararası Travma ve Unsurları • Ölüm- Ölümle ilgili kişisel duygularımız, yas süreci • Stresin Etkilerini Azaltmak ve Uyumu Arttırmak • Travmalarla Baş etmenin Yolları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Travma nedir? Yas nedir? Travma ve yasın psikolojik süreçleri Travma ve yasın tarihsel ve kültürel bağlamda değişimi | |
2) | Travma Teorileri ve Modelleri Travma psikolojisi teorileri: Psikoanalitik, bilişsel-davranışsal, insan hakları yaklaşımı Çeşitli travma modelleri: Sosyal destek, | |
3) | Yas Süreci ve Aşamaları Elisabeth Kübler-Ross’un yas aşamaları modeli Yasın bireysel farklılıklarla ilişkisi Yasın kültürel ve toplumsal etkileri | |
4) | Travma ve BeyinTravmanın beyin üzerindeki etkileri: Beynin travma sonrası yanıtları PTSD (Post Travmatik Stres Bozukluğu) ve beyin fonksiyonları Sinirbilimsel bakış açısıyla travma ve iyileşme | |
5) | Travmatik Deneyimlerin Bireydeki Etkileri Travmanın ruhsal ve bedensel etkileri Anksiyete, depresyon, dissosiasyon, kimlik ve ilişki sorunları Travmatik bellek ve travmatik hatıralar | |
6) | Yas ve Kaybın Psikolojik Etkileri Yasın bilişsel ve duygusal boyutları Kaybın bireysel ve toplumsal etkileri Yas sürecinde psikolojik müdahaleler | |
7) | Travma Sonrası İyileşme ve Dayanıklılık Travma sonrası iyileşme süreçleri Dayanıklılığın teorisi ve uygulama stratejileri Travma sonrası büyüme ve anlam oluşturma | |
8) | Travma Terapileri ve Müdahale Yöntemleri Travma odaklı terapi yaklaşımları: EMDR, BDT, Şema Terapisi Kriz müdahalesi ve travma terapisi Yas ve travma süreçlerinde terapötik müdahaleler | |
8) | Travma Terapileri ve Müdahale Yöntemleri Travma odaklı terapi yaklaşımları: EMDR, BDT, Şema Terapisi Kriz müdahalesi ve travma terapisi Yas ve travma süreçlerinde terapötik müdahaleler | |
9) | Çocuklar ve Travma Çocuklarda travmanın etkileri Yas süreci çocuklar için nasıl işler? Çocuklar için uygun travma terapileri ve müdahale yöntemleri | |
10) | Travma ve Yasın Toplumsal Bağlamı Toplumsal travmalar ve kitlesel yas süreçleri Doğal felaketler, savaşlar ve terörün toplumsal etkileri Toplumsal travma sonrası toplumsal iyileşme ve dayanışma | |
11) | Yas ve Travma ile İlgili Etik Sorunlar Yas sürecinde etik yaklaşımlar Travma terapisi uygulamalarında etik ve güvenlik sorunları Terapistin rolü ve sınırlamaları | |
12) | Kültürel ve Dini Perspektifler Yas ve travmanın kültürel boyutları Farklı kültürlerde yas ritüelleri ve inançlar Dini pratiklerin travma sonrası iyileşme üzerindeki etkisi | |
13) | Yüksek Lisans Araştırma Projeleri ve Vaka Çalışmaları Öğrencilerin grup halinde araştırma projeleri geliştirmesi Vaka çalışmaları üzerinden travma ve yasın uygulanabilir analizleri Travma ve yasın profesyonel uygulamalarda yer aldığı durumlar | |
14) | Final Değerlendirme ve Genel Geri Bildirim Dersin genel değerlendirmesi Öğrencilerin yazılı projelerinin ve vaka çalışmaları sunumlarının yapılması Travma ve yasın tedavi süreçlerine genel bakış |
Ders Notları / Kitaplar: | Kübler-Ross, E. (1969). On Death and Dying • Van der Kolk, B. (2014). The Body Keeps the Score • Herman, J. (1997). Trauma and Recovery • Shapiro, F. (2017). Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) • Neimeyer, R. (2001). Meaning Reconstruction & the Experience of Loss |
Diğer Kaynaklar: | Kübler-Ross, E. (1969). On Death and Dying • Van der Kolk, B. (2014). The Body Keeps the Score • Herman, J. (1997). Trauma and Recovery • Shapiro, F. (2017). Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) • Neimeyer, R. (2001). Meaning Reconstruction & the Experience of Loss |
Ders Öğrenme Kazanımları |
---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |