PSİKOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK 508
Ders İsmi: Travma ve Yas
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GİZEM AKCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, bireylerin yaşadıkları travmalar ve yas süreçlerini psikolojik, biyolojik ve sosyo-kültürel açılardan anlamayı amaçlar. Travma ve yasın etkileri, bunun terapötik süreçlerle nasıl ele alınabileceği ve travma sonrası iyileşme yolları üzerine derinlemesine incelemeler yapılacaktır.
Dersin İçeriği: • Travma Nedir?
• Travma ile İlişkili Bozukluklar
• TSSB Habercisi Ağır Stres Tepkileri
• TSSB Habercisi Ağır Stres Tepkilerine Haberci Olabilecek Olaylar İle İlgili Faktörler
• İkincil travma
• Travmanın Kalıcı Etkileri
• Kuşaklararası Travma ve Unsurları
• Ölüm- Ölümle ilgili kişisel duygularımız, yas süreci
• Stresin Etkilerini Azaltmak ve Uyumu Arttırmak
• Travmalarla Baş etmenin Yolları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Travma nedir? Yas nedir? Travma ve yasın psikolojik süreçleri Travma ve yasın tarihsel ve kültürel bağlamda değişimi
2) Travma Teorileri ve Modelleri Travma psikolojisi teorileri: Psikoanalitik, bilişsel-davranışsal, insan hakları yaklaşımı Çeşitli travma modelleri: Sosyal destek,
3) Yas Süreci ve Aşamaları Elisabeth Kübler-Ross’un yas aşamaları modeli Yasın bireysel farklılıklarla ilişkisi Yasın kültürel ve toplumsal etkileri
4) Travma ve BeyinTravmanın beyin üzerindeki etkileri: Beynin travma sonrası yanıtları PTSD (Post Travmatik Stres Bozukluğu) ve beyin fonksiyonları Sinirbilimsel bakış açısıyla travma ve iyileşme
5) Travmatik Deneyimlerin Bireydeki Etkileri Travmanın ruhsal ve bedensel etkileri Anksiyete, depresyon, dissosiasyon, kimlik ve ilişki sorunları Travmatik bellek ve travmatik hatıralar
6) Yas ve Kaybın Psikolojik Etkileri Yasın bilişsel ve duygusal boyutları Kaybın bireysel ve toplumsal etkileri Yas sürecinde psikolojik müdahaleler
7) Travma Sonrası İyileşme ve Dayanıklılık Travma sonrası iyileşme süreçleri Dayanıklılığın teorisi ve uygulama stratejileri Travma sonrası büyüme ve anlam oluşturma
8) Travma Terapileri ve Müdahale Yöntemleri Travma odaklı terapi yaklaşımları: EMDR, BDT, Şema Terapisi Kriz müdahalesi ve travma terapisi Yas ve travma süreçlerinde terapötik müdahaleler
8) Travma Terapileri ve Müdahale Yöntemleri Travma odaklı terapi yaklaşımları: EMDR, BDT, Şema Terapisi Kriz müdahalesi ve travma terapisi Yas ve travma süreçlerinde terapötik müdahaleler
9) Çocuklar ve Travma Çocuklarda travmanın etkileri Yas süreci çocuklar için nasıl işler? Çocuklar için uygun travma terapileri ve müdahale yöntemleri
10) Travma ve Yasın Toplumsal Bağlamı Toplumsal travmalar ve kitlesel yas süreçleri Doğal felaketler, savaşlar ve terörün toplumsal etkileri Toplumsal travma sonrası toplumsal iyileşme ve dayanışma
11) Yas ve Travma ile İlgili Etik Sorunlar Yas sürecinde etik yaklaşımlar Travma terapisi uygulamalarında etik ve güvenlik sorunları Terapistin rolü ve sınırlamaları
12) Kültürel ve Dini Perspektifler Yas ve travmanın kültürel boyutları Farklı kültürlerde yas ritüelleri ve inançlar Dini pratiklerin travma sonrası iyileşme üzerindeki etkisi
13) Yüksek Lisans Araştırma Projeleri ve Vaka Çalışmaları Öğrencilerin grup halinde araştırma projeleri geliştirmesi Vaka çalışmaları üzerinden travma ve yasın uygulanabilir analizleri Travma ve yasın profesyonel uygulamalarda yer aldığı durumlar
14) Final Değerlendirme ve Genel Geri Bildirim Dersin genel değerlendirmesi Öğrencilerin yazılı projelerinin ve vaka çalışmaları sunumlarının yapılması Travma ve yasın tedavi süreçlerine genel bakış

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kübler-Ross, E. (1969). On Death and Dying
• Van der Kolk, B. (2014). The Body Keeps the Score
• Herman, J. (1997). Trauma and Recovery
• Shapiro, F. (2017). Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR)
• Neimeyer, R. (2001). Meaning Reconstruction & the Experience of Loss
Diğer Kaynaklar: Kübler-Ross, E. (1969). On Death and Dying
• Van der Kolk, B. (2014). The Body Keeps the Score
• Herman, J. (1997). Trauma and Recovery
• Shapiro, F. (2017). Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR)
• Neimeyer, R. (2001). Meaning Reconstruction & the Experience of Loss

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %