ÇOCUK GELİŞİMİ PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGB 102
Ders İsmi: Gelişim Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ELİF SEZGİN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ELİF SEZGİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gelişim psikolojisi hakkında ileri düzeyde bilgi kazandırmak.
Dersin İçeriği: Konu alanına tarihsel bakış, gelişim teorileri, araştırma yöntemlerinin yanında bebeklikten yetişkinliğe doğru her evresindeki biyolojik, bilişsel, sosyal ve kişilik gelişimi incelenecektir., döllenme ile başlayan bebeğin yaşamını ergenliğe kadar inceleyecektir.. Bu derste çocuk gelişimi hakkında farklı kuramlar sunularak bu kuramlar karşılaştırılacak, çocuğun fiziksel, duygusal, bilimsel ve sosyal gelişimi incelenecek ve bu değişkenlere etki eden etmenlerden bahsedilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çocukluk boyunca gelişim evrelerinde meydana gelen fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal değişimleri açıklar
2) Her gelişim alanına özgü değişimleri açıklar
3) Normal ve normal dışı gelişimi ayırt edebilecek özellikleri açıklar,
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Gelişimin doğasını ve içeriğini tartışır.
2) Gelişimsel sapmalarında alınması gereken önlemleri tartışır.
3) Çocukluk boyunca gelişim evrelerinde meydana gelen fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal değişimleri tartışır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Gelişim Psikolojisinin Temelleri · Gelişim psikolojisine giriş · Gelişim tanımı, tarihsel perspektif · Temel kavramlar: doğuştan gelen ve öğrenilmiş özellikler
2) Gelişim Teorileri · Piaget’nin Bilişsel Gelişim Teorisi · Erikson’un Psiko-sosyal Gelişim Aşamaları · Vygotsky’nin Sosyal Gelişim Teorisi · Freud ve Cinsel gelişim teorisi-yapısal Kişilik
3) Fiziksel Gelişim · Fiziksel gelişim dönemleri: doğumdan ergenliğe · Motor becerilerin gelişimi · Genetik ve çevresel etmenler
4) Bilişsel Gelişim · Bilişsel Gelişim kuram ve kuramcıları · Albert Bandura · David Ausubel ve Anlamlı Öğrenme · Howard Gardner : Çoklu zekâ kuramı
5) Bilişsel Gelişim · David Ausubel ve Anlamlı Öğrenme · Howard Gardner : Çoklu zekâ kuramı
6) Duygusal ve Sosyal Gelişim · Duygusal gelişim ve bağlanma teorisi · Sosyal gelişim ve oyun araçları · Aile dinamikleri ve sosyal çevre
7) Erken Çocukluk Dönemi · Erken çocuklukta öğrenme ve gelişim · Pedagojik yaklaşımlar: Montessori, Reggio Emilia · Güncel akademik makaleler ve araştırmalar
8) Ara Sınav
9) Okul Çağı Gelişimi · Okul çağı çocuklarının bilişsel ve sosyal gelişimi · Eğitim sisteminin etkileri · Disleksi (Öğrenme güçlüğü) ve Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) üzerine yapılan çalışmalar
10) Ergenlik Dönemi · Biyolojik değişimler ve psikolojik etkileri · Kimlik gelişimi ve ergenlik sorunları · Medya ve sosyal medyanın etkisi
11) Yetişkinlik Dönemi · Erken yetişkinlik: gelişimsel görevler · Orta yaş dönemi ve yaşam tatmini · Güncel araştırmalarla yaşam evrelerinin analizi
12) Yaşlılık Dönemi · Fiziksel ve bilişsel değişimler · Sosyal etkileşimlerin önemi · Yaşlılıkta psiko-sosyal destek sistemleri
13) Kültürel ve Çevresel Etkiler · Kültürlerarası gelişim psikolojisi · Aile yapıları ve çocuk gelişimi · Sosyoekonomik durumun etkisi
14) Araştırma Yöntemleri ve Etik · Gelişim psikolojisinde kullanılan araştırma yöntemleri · Etik sorunlar ve araştırma süreci · Güncel etik protokoller ve uygulamalar · Gelecekteki araştırma alanları
14) Genel Değerlendirme ve Tartışma · Dönem boyunca tartışılan konuların gözden geçirilmesi ve güncel makalelerin analizi · Öğrenci sunumları ve grup tartışmaları · Gelecekteki araştırma alanları ve potansiyel projeler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. WASTA, ROSS, M. HAITH., M.,MILLER, S., (1992);CHILD PSYCHOLOGY.
2. BERK, E.L. (1994) ;CHILD DEVELOPMENT, 3TH ED.
3. GELİŞİM PSİKOLOJİSİ NOBEL YAYINEVİ

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir.
2) Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder.
3) 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.
10) Risk ve koruyucu faktörlerin sosyoekonomik durum, aile dinamikleri ve erken çocukluk deneyimleri gibi gelişimsel sonuçlar üzerindeki etkisini değerlendirir.
11) Genetik, çevre ve kültürün rolleri de dahil olmak üzere insan gelişiminin şekillenmesinde doğa ve yetiştirme arasındaki etkileşimi analiz etmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir.
2) Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder.
3) 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.
10) Risk ve koruyucu faktörlerin sosyoekonomik durum, aile dinamikleri ve erken çocukluk deneyimleri gibi gelişimsel sonuçlar üzerindeki etkisini değerlendirir.
11) Genetik, çevre ve kültürün rolleri de dahil olmak üzere insan gelişiminin şekillenmesinde doğa ve yetiştirme arasındaki etkileşimi analiz etmek.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 1 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 143