FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR 202
Ders İsmi: Temel Egzersiz Yaklaşımları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 4 4 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HAZAL BERFİN YILMAZ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin Amacı Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında uygulanacak egzersizleri temel değerlendirme ve ölçme yöntemleri doğrultusunda hastayı değerlendirirek planlamak, egzersiz tedavisinin amaçlarını, egzersizin sınıflandırılması ve egzersiz programının planlanmasını öğrenmek, uygulanacak uygun egzersizleri ve programları geliştirmek, problem çözme ve egzersiz programını oluşturmaya ilişkin bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği: Dersin İçeriği Bu ders; tedavi hareketlerine giriş, egzersizin sınıflandırılması ve egzersiz programı planlama ve genel prensipleri, aktif egzersizler, pasif egzersizler, yardımlı ve diğer yöntemler,dirençli egzersizler, germe egzersizleri, gevşeme egzersizleri, postüral problemler ve tedavilerinde kullanılan egzersizler, skolyoz egzersizlerinde özel uygulamalar, spinal stabilizasyon, grup egzersizleri ve Tai Chi egzersizleri konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Egzersizi tanımlar, genel prensiplerini tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hastayı değerlendirmek ve program geliştirmek için gerekli yaklaşımları, egzersiz sınıflandırmasını, egzersizlerin amaçlarını ve etkilerini ilişkilendirir.
2) Temel egzersiz türlerini açıklar ve temel egzersiz programını doğru şekilde uygular.
3) Postüral bozukluklarda ortaya çıkan problemleri ve özelliklerini ilişkilendirir ve farklı postür bozukluklarında uygun egzersiz protokolünü planlar.
4) Bireysel veya grup halindeki hastalar ve sağlıklı kişiler ile uygulama deneyimini keşfeder.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tedavi hareketlerine giriş, egzersizin sınıflandırılması ve egzersiz programı planlama, Fonksiyonel Egzersizin Temel İlkeleri Motor kontrol nedir? Şart mıdır?
1) Tedavi hareketlerine giriş, değerlendirme ve program geliştirmek için yaklaşımlar
2) Normal eklem hareketi, pasif, aktif yardımlı ve aktif NEH Kuvvet eğitimleri: Kuvvet, güç ve endurans eğitim stratejileri ve ilerlemeleri
2) Egzersizlerin sınıflandırılması ve egzersiz programı hazırlama
3) Normal eklem hareketi, pasif, aktif yardımlı ve aktif NEH İzometrik, konsantrik ve egzentrik eğitim
3) Normal eklem hareketi
4) Dirençli egzersizler, el ile uygulanan dirençli egzersizler, mekanik dirençli egzersizler Squat,dead-lift ve lunge: Eğitim stratejileri
4) Dirençli egzersizler
5) Germe egzersizleri
5) Dirençli egzersizler, el ile uygulanan dirençli egzersizler, mekanik dirençli egzersizler Squat,dead-lift ve lunge: Eğitim stratejileri
6) Gevşeme egzersizleri
6) Postural problemler ve egzersiz örnekleri Fonksiyonel düzeltme stratejileri: Üst çeyrek, core, alt çeyrek
7) Postural problemler ve egzersiz örnekleri Fonksiyonel düzeltme stratejileri: Üst çeyrek, core, alt çeyrek
7) Postüral problemler ve tedavilerinde kullanılan egzersizler örnekleri
8) Normal eklem hareketini artırmak için germe egzersizleri, Düzeltici stratejiler
8) Skolyozda üç boyutlu tedavi yöntemi
9) Spinal stabilizasyon, Grup egzersizleri
9) Skolyoz rehabilitasyonunda egzersiz yaklaşımı Mobilite eğitimleri
10) Uygulama sınavı
10) Spinal Stabilizasyon ve Pilates Stabilite eğitimleri
11) Klinik uygulama
11) Gevşeme egzersizleri, Grup egzersizleri, YOGA, Tai Chi Chuan, Traksiyon Alt ekstremite fonksiyonel egzersizleri
12) Klinik uygulama
12) Üst ekstremite fonksiyonel egzersizleri
13) Segmental stabilizasyon egzersizleri
13) Klinik uygulama
14) Klinik uygulama
14) Genel pratik tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensipler ve Yöntemler, Saadet Otman.2014, Ankara
2. Lori thein Brady, Carrie M. Hall, Therapeutic Exercise moving toward function,2011, Lippincott williams&Wilkins
3. Therapeutic Exercise: Foundations and Techniques Seventh Edition by Carolyn Kisner PT MS (Author), Lynn Allen Colby PT MS (Author), John Borstad PT PhD (Author)
4. Ortopedik ve Genel Koşullarda Terapötik Egzersizler, Kapsamlı El Kitabı.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Fizyoterapi alanında kullanabileceği temel tıp ve sağlık bilimleri ile ilgili temel bilgiye ana hatlarıyla sahiptir.
3) Fizyoterapi uygulamalarında kullanabileceği fizyoterapiye özgü etik, yeterli, güncel ve güvenilir değerlendirme, tedavi programı planlama, uygulama, tedaviyi sonlandırma ve programı değiştirme bilgisine sahiptir.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5) Fizyoterapi değerlendirme ve tedavi yöntemleri ile ilgili kazandığı bilgiyi ilişkilendirerek yorumlar, bireye özgü değerlendirme yöntemlerini uygular, fizyoterapi tanısını koyar, bireye özgü fizyoterapi programını planlar, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini uygular, gerektiği durumlarda tedaviyi sonlandırır veya programı değiştirir.
6) Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme ve meslek perspektifinde edindiği bilgileri sorgulama, değiştirme ve geliştirme becerisine sahip olma.
7) Fizyoterapi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünce ve soruna ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
8) Fizyoterapi ve sağlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin kullanıma yetkindir.
9) Fizyoterapi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
10) Fizyoterapi mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme, yeni fikirler geliştirme, mevcut uygulamaları eleştirel yaklaşımla değerlendirme ve mesleki ilgi alanına yönelme yetkinliğine sahiptir.
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
12) Fizyoterapi ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konularını bilir ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel ve klinik verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme yetkinliğine sahiptir.
14) Fizyoterapi uygulamalarında, disiplin içi, disiplinler arası ve disiplinler ötesi bağımsız ve etkin çalışabilme yetkinliğine sahiptir.
15) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel bir çalışmayı planlama, bağımsız olarak yürütme, elde ettiği verileri yorumlama ve çalışmayı bir çıktı ile sonlandırma yetkinliğine sahiptir.
16) Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
17) Fizyoterapist sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
2) Fizyoterapi alanında kullanabileceği temel tıp ve sağlık bilimleri ile ilgili temel bilgiye ana hatlarıyla sahiptir. 5
3) Fizyoterapi uygulamalarında kullanabileceği fizyoterapiye özgü etik, yeterli, güncel ve güvenilir değerlendirme, tedavi programı planlama, uygulama, tedaviyi sonlandırma ve programı değiştirme bilgisine sahiptir. 5
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
5) Fizyoterapi değerlendirme ve tedavi yöntemleri ile ilgili kazandığı bilgiyi ilişkilendirerek yorumlar, bireye özgü değerlendirme yöntemlerini uygular, fizyoterapi tanısını koyar, bireye özgü fizyoterapi programını planlar, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini uygular, gerektiği durumlarda tedaviyi sonlandırır veya programı değiştirir. 5
6) Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme ve meslek perspektifinde edindiği bilgileri sorgulama, değiştirme ve geliştirme becerisine sahip olma. 5
7) Fizyoterapi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünce ve soruna ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir. 5
8) Fizyoterapi ve sağlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin kullanıma yetkindir. 5
9) Fizyoterapi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 5
10) Fizyoterapi mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme, yeni fikirler geliştirme, mevcut uygulamaları eleştirel yaklaşımla değerlendirme ve mesleki ilgi alanına yönelme yetkinliğine sahiptir. 5
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. 5
12) Fizyoterapi ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konularını bilir ve uygulama yetkinliğine sahiptir. 5
13) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel ve klinik verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme yetkinliğine sahiptir. 5
14) Fizyoterapi uygulamalarında, disiplin içi, disiplinler arası ve disiplinler ötesi bağımsız ve etkin çalışabilme yetkinliğine sahiptir. 5
15) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel bir çalışmayı planlama, bağımsız olarak yürütme, elde ettiği verileri yorumlama ve çalışmayı bir çıktı ile sonlandırma yetkinliğine sahiptir. 5
16) Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 5
17) Fizyoterapist sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Küçük Sınavlar 1 5 5
Ara Sınavlar 1 14 14
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 135