FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR 209
Ders İsmi: Kinezyoloji ve Biyomekani
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. SERVER ERDOĞMUŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, hareketi ve harekette rol oynayan kas, kemik, eklem, bağ ve tendonların yapısı ve mekaniğini açıklamak, günlük yaşamda bu dokulara binen streslerin kavranmasını sağlamak, dokuların streslere vereceği cevapları ayırt edebilmek, doku patolojilerinde görülen değişiklikleri listelemek ve özümsemek; denge, gravite merkezi, ağırlık taşıma kavramları ve biyomekanik prensiplerin hareket ile ilişkilerini yorumlamak, bunlara yönelik örnekler oluşturma ve sorgulamak; normal yürüyüş özelliklerini ve analizlerini açıklamak, patolojik yürüyüşte gözlenen değişiklikleri listelemek ve ayırt edebilme becerisini kazandırmak amaçlanmıştır
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; fizik tedavide kullanılacak olan temel bilgiler öğrenilecektir. Anatomik olarak eklemler ve hareketleri hakkında detaylı bilgi edinilecektir. Hareket analizi yapılabilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hareketi ve harekette rol oynayan kas, kemik, eklem, bağ ve tendonların yapısı ve mekaniğini tanımlar
2) Eklemlerin anatomi ve biyomekaniği hakkında bilgi sahibi olacaktır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Günlük yaşamda bu dokulara binen streslerin kavranmasını sağlar
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Dokuların streslere vereceği cevapları ayırt edebilir
2) Denge, gravite merkezi, ağırlık taşıma kavramları ve biyomekanik prensiplerin hareket ile ilişkilerini kavrar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Normal yürüyüş özelliklerini ve analizlerini açıklar
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Biyomekanik Ve Kinezyolojiye Giriş
2) Kuvvet Güç Endurans
3) Dokuların Biyomekanik Özellikleri - Kemik, Eklem Kartilajı
4) Dokuların Biyomekanik Özellikleri - Kas-Sinir
5) Omuz Ekleminin Anatomi Ve Biyomekaniği
6) Dirsek Ekleminin Anatomi Ve Biyomekaniği
7) El-El Bileği Ekleminin Anatomi Ve Biyomekaniği
8) Kalça Ekleminin Anatomi Ve Biyomekaniği
9) Diz Ekleminin Anatomi Ve Biyomekaniği
10) Ayak-Ayak Bileği Ekleminin Anatomi Ve Biyomekaniği
11) Omurganın Anatomi ve Biyomekaniği
12) Omurganın Anatomi ve Biyomekaniği
13) Denge ve Postür, EMG
14) Yürüme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Şener G, Erbahçeci F, Kinezyoloji Ve Biyomekanik. Hipokrat Kitabevi; 2016, Ankara
2. Arıncı K, Elhan A. Anatomi I, II. Güneş Kitabevi, Ankara, 2003.
3. Ayşe Karaduman, Öznur Tunca Yılmaz, Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon 3 Lü Set, Hipokrat Yayınevi, 1. Baskı, 2020
4. Cumhur Meserret, Netter Insan Anatomisi Atlası, Güneş Tıp Kitabevi, 7. Baskı, 2012
5. Yıldırım Mehmet, Sağlık Bilimlerinde Anatomi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2018
6. Öğretim Elemanı Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

6

5

Program Kazanımları
1) - Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Fizyoterapi alanında kullanabileceği temel tıp ve sağlık bilimleri ile ilgili temel bilgiye ana hatlarıyla sahiptir.
3) Fizyoterapi uygulamalarında kullanabileceği fizyoterapiye özgü etik, yeterli, güncel ve güvenilir değerlendirme, tedavi programı planlama, uygulama, tedaviyi sonlandırma ve programı değiştirme bilgisine sahiptir.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5) Fizyoterapi değerlendirme ve tedavi yöntemleri ile ilgili kazandığı bilgiyi ilişkilendirerek yorumlar, bireye özgü değerlendirme yöntemlerini uygular, fizyoterapi tanısını koyar, bireye özgü fizyoterapi programını planlar, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini uygular, gerektiği durumlarda tedaviyi sonlandırır veya programı değiştirir.
6) Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme ve meslek perspektifinde edindiği bilgileri sorgulama, değiştirme ve geliştirme becerisine sahip olma.
7) Fizyoterapi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünce ve soruna ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
8) Fizyoterapi ve sağlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin kullanıma yetkindir.
9) Fizyoterapi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
10) Fizyoterapi mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme, yeni fikirler geliştirme, mevcut uygulamaları eleştirel yaklaşımla değerlendirme ve mesleki ilgi alanına yönelme yetkinliğine sahiptir.
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
12) Fizyoterapi ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konularını bilir ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel ve klinik verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme yetkinliğine sahiptir.
14) Fizyoterapi uygulamalarında, disiplin içi, disiplinler arası ve disiplinler ötesi bağımsız ve etkin çalışabilme yetkinliğine sahiptir.
15) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel bir çalışmayı planlama, bağımsız olarak yürütme, elde ettiği verileri yorumlama ve çalışmayı bir çıktı ile sonlandırma yetkinliğine sahiptir.
16) Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
17) Fizyoterapist sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Fizyoterapi alanında kullanabileceği temel tıp ve sağlık bilimleri ile ilgili temel bilgiye ana hatlarıyla sahiptir.
3) Fizyoterapi uygulamalarında kullanabileceği fizyoterapiye özgü etik, yeterli, güncel ve güvenilir değerlendirme, tedavi programı planlama, uygulama, tedaviyi sonlandırma ve programı değiştirme bilgisine sahiptir.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5) Fizyoterapi değerlendirme ve tedavi yöntemleri ile ilgili kazandığı bilgiyi ilişkilendirerek yorumlar, bireye özgü değerlendirme yöntemlerini uygular, fizyoterapi tanısını koyar, bireye özgü fizyoterapi programını planlar, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini uygular, gerektiği durumlarda tedaviyi sonlandırır veya programı değiştirir.
6) Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme ve meslek perspektifinde edindiği bilgileri sorgulama, değiştirme ve geliştirme becerisine sahip olma.
7) Fizyoterapi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünce ve soruna ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
8) Fizyoterapi ve sağlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin kullanıma yetkindir.
9) Fizyoterapi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
10) Fizyoterapi mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme, yeni fikirler geliştirme, mevcut uygulamaları eleştirel yaklaşımla değerlendirme ve mesleki ilgi alanına yönelme yetkinliğine sahiptir.
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
12) Fizyoterapi ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konularını bilir ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel ve klinik verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme yetkinliğine sahiptir.
14) Fizyoterapi uygulamalarında, disiplin içi, disiplinler arası ve disiplinler ötesi bağımsız ve etkin çalışabilme yetkinliğine sahiptir.
15) Fizyoterapi ile ilgili bilimsel bir çalışmayı planlama, bağımsız olarak yürütme, elde ettiği verileri yorumlama ve çalışmayı bir çıktı ile sonlandırma yetkinliğine sahiptir.
16) Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
17) Fizyoterapist sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 117