HEMŞİRELİK PROGRAMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM 304 | ||||||||
Ders İsmi: | Halk Sağlığı Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. ŞEYMA ERKUŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Halk Sağlığı Hemşireliği Dersi, birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığın bozulduğu durumlarda bütüncül yaklaşımla bireyin gereksinimlerini karşılamaya yönelik bilgi ve uygulamaları kapsar. Bu dersin amacı birey, aile ve toplumun sağlığını koruma-geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarına ilişkin gerekli bilgi, beceri ve tutum sergileyen hemşireler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Halk Sağlığı ve Hemşireliği Temel Kavramları, Halk Sağlığı Hemşireliği Temel Uygulamaları, OMAHA Hemşirelik Bilgi Sistemi, OMAHA Sistemi: Kod ve Kavramları, Türkiye’de Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi, Temel Sağlık Hizmetleri, Halk Sağlığı Hemşiresi Görev Alanları, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Bilgiye Ulaşma, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Etkili Sunum Teknikleri, Topluma Ulaşma ve Toplumu Tanıma, Toplum Tanılama Program Planlama, Toplum Sağlığını Etkileyen Faktörler, Toplum Yaşam Alanları ve Sağlık, Windshield Gözlemi, Windshield Gözlemi, Ev Ziyaretleri ve Evde Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği, Doğum Öncesi ve Sonrası Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği, Ana Sağlığı, Çocuk Sağlığı, Okul Sağlığına Giriş, Okul Sağlığı Hemşireliği, Okulda Sağlığı Geliştirme, Sağlıklı ve Güvenli Okul Çevresi, Okulda Acil Durumlarda Yaklaşım (İlkyardım), Okulda Kriz Yönetimi (Olağanüstü Durumlar), Okul Çağı Çocuk Takibi, Okul Çağı Çocuk Takibi ve Taramaları, Ruh Sağlığının Önemi ve Türkiye’deki Durum, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Toplum Ruh Sağlığı ve Halk Sağlığı Hemşiresinin Uygulamadaki Rolü, Ulusal Ruh Sağlığı Eylem Planı, Sağlığın Geliştirilmesi, Sağlık Eğitimi ve Çeşitleri, Sağlıkta Eşitsizlikler, Çevre Sağlığı, Sağlık Kuruluşlarında Atık Yönetimi, İş Sağlığına Giriş, İş Sağlığı ve Güvenliği, İş Sağlığı Kanunu, Dünya’da ve Türkiye’de İş Sağlığı ve Güvenliği, Dünya’da ve Türkiye’de İş Sağlığı ve Güvenliği, Sağlık Kuruluşlarında Ergonomi, İş Sağlığı ve Güvenliğinde Risk Değerlendirme, Meslek Hastalıkları, Kültür ve Sağlık, Transkültürel Hemşirelik, Sağlık Turizmi ve Kültürel Yaklaşım, Göç ve Sağlık Hizmetlerine Kültürel Uyum, Epidemiyolojiye Giriş, Epidemiyolojinin Sağlık Bilimlerinde Kullanımı, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Sık Kullanılan Temel Epidemiyolojik Göstergeler, Epidemiyolojide Yöntem, Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi, Çevresel ve Mesleki Epidemiyoloji, Halk Sağlığı Hemşiresinin Fiziksel ve Sosyal Rehabilitasyondaki Rolü, Tamamlayıcı Sağlık Yaklaşımları, Tamamlayıcı Uygulamaların Toplumdaki Kullanımı ve Yeri, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Hemşirelik Süreci, Vaka Analizi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, Giriş, Dersin Tanıtımı ve Önemi, Halk Sağlığı ve Hemşireliği Temel Kavramları Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tarihsel Gelişimi, Halk Sağlığı Hemşireliği Temel Uygulamaları, OMAHA Hemşirelik Bilgi Sistemi, OMAHA Sistemi: Kod ve Kavramları | |
2) | Türkiye’de Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi, Temel Sağlık Hizmetleri, Halk Sağlığı Hemşiresi Görev Alanları, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Bilgiye Ulaşma, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Etkili Sunum Teknikleri | |
3) | Topluma Ulaşma ve Toplumu Tanıma, Toplum Tanılama Program Planlama, Toplum Sağlığını Etkileyen Faktörler, Toplum Yaşam Alanları ve Sağlık, Windshield Gözlemi, Windshield Gözlemi (Uygulamalı Çalışma) | |
4) | Aile Sağlığı Hemşireliği, Ev Ziyaretleri ve Evde Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği, Doğum Öncesi ve Sonrası Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği, Ana Sağlığı, Çocuk Sağlığı | |
5) | Okul Sağlığına Giriş, Okul Sağlığı Hemşireliği, Okulda Sağlığı Geliştirme, Sağlıklı ve Güvenli Okul Çevresi, Okulda Acil Durumlarda Yaklaşım (İlkyardım), Okulda Kriz Yönetimi (Olağanüstü Durumlar), Okul Çağı Çocuk Takibi, Okul Çağı Çocuk Takibi ve Taramaları, Okul Çağı Çocuk Eğitim Öncelikleri Belirleme (Sınıf içi Uygulama), Okul Çağı Çocuk Eğitimi (Sınıf İçi Uygulama), Özel Gereksinimli Çocuğa ve Mental Sorunlara Yaklaşım (Sınıf İçi Uygulama) | |
6) | Ruh Sağlığının Önemi ve Türkiye’deki Durum, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Toplum Ruh Sağlığı ve Halk Sağlığı Hemşiresinin Uygulamadaki Rolü, Ulusal Ruh Sağlığı Eylem Planı, Aktif Öğrenme Uygulaması (Grup Çalışması), Aktif Öğrenme Uygulaması (Demonstrasyon ve Rol Play) | |
7) | Sağlığın Geliştirilmesi, Sağlık Eğitimi ve Çeşitleri, Sağlık Eğitimi (Birey/Aile/Toplum), Sağlık Eğitimi (Çocuk/Yetişkin), Sağlıkta Eşitsizlikler, Aktif Öğrenme Uygulaması (Literatür Sunumu) | |
8) | ARA SINAV, ARA SINAV TARTIŞMA OTURUMU, Çevre Sağlığı, Sağlık Kuruluşlarında Atık Yönetimi, İş Sağlığına Giriş, İş Sağlığı ve Güvenliği, İş Sağlığı Kanunu, Dünya’da ve Türkiye’de İş Sağlığı ve Güvenliği, İş Sağlığı Hemşireliği, Sağlık Kuruluşlarında Ergonomi, İş Sağlığı ve Güvenliğinde Risk Değerlendirme, Meslek Hastalıkları | |
9) | Kültür ve Sağlık, Transkültürel Hemşirelik, Sağlık Turizmi ve Kültürel Yaklaşım, Göç ve Sağlık Hizmetlerine Kültürel Uyum, Epidemiyolojiye Giriş, Epidemiyolojinin Sağlık Bilimlerinde Kullanımı, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Sık Kullanılan Temel Epidemiyolojik Göstergeler, Epidemiyolojide Yöntem, Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi, Çevresel ve Mesleki Epidemiyoloji | |
10) | Halk Sağlığı Hemşiresinin Fiziksel ve Sosyal Rehabilitasyondaki Rolü, Halk Sağlığı Hemşiresinin Fiziksel ve Sosyal Rehabilitasyondaki Rolü, Tamamlayıcı Uygulamaların Toplumdaki Kullanımı ve Yeri, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Hemşirelik Süreci, OMAHA Veri Sistemi ile Öykü Alma (Sınıf içi Uygulama), Vaka Analizi, Kliniğe Hazırlık Konuşması, Klinikte Kullanılacak Formların Tanıtılması | |
11) | Klinik Uygulama | |
12) | Klinik Uygulama | |
13) | Klinik Uygulama | |
14) | Klinik Uygulama |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
2 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | |||||||||
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. | |||||||||
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. | |||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |||||||||
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | |||||||||
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | |||||||||
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | |||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |||||||||
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. | |||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 4 |
2) | Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. | 4 |
3) | Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. | 4 |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 5 |
5) | Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | 4 |
6) | Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | 5 |
7) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 4 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
9) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. | 4 |
10) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum | |
Örnek olay sunma | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |