HEMŞİRELİK PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 304
Ders İsmi: Halk Sağlığı Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
5 8 9 11
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ŞEYMA ERKUŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Halk Sağlığı Hemşireliği Dersi, birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığın bozulduğu durumlarda bütüncül yaklaşımla bireyin gereksinimlerini karşılamaya yönelik bilgi ve uygulamaları kapsar. Bu dersin amacı birey, aile ve toplumun sağlığını koruma-geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarına ilişkin gerekli bilgi, beceri ve tutum sergileyen hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: Halk Sağlığı ve Hemşireliği Temel Kavramları, Halk Sağlığı Hemşireliği Temel Uygulamaları, OMAHA Hemşirelik Bilgi Sistemi, OMAHA Sistemi: Kod ve Kavramları, Türkiye’de Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi, Temel Sağlık Hizmetleri, Halk Sağlığı Hemşiresi Görev Alanları, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Bilgiye Ulaşma, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Etkili Sunum Teknikleri, Topluma Ulaşma ve Toplumu Tanıma, Toplum Tanılama Program Planlama, Toplum Sağlığını Etkileyen Faktörler, Toplum Yaşam Alanları ve Sağlık, Windshield Gözlemi, Windshield Gözlemi, Ev Ziyaretleri ve Evde Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği, Doğum Öncesi ve Sonrası Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği, Ana Sağlığı, Çocuk Sağlığı, Okul Sağlığına Giriş, Okul Sağlığı Hemşireliği, Okulda Sağlığı Geliştirme, Sağlıklı ve Güvenli Okul Çevresi, Okulda Acil Durumlarda Yaklaşım (İlkyardım), Okulda Kriz Yönetimi (Olağanüstü Durumlar), Okul Çağı Çocuk Takibi, Okul Çağı Çocuk Takibi ve Taramaları, Ruh Sağlığının Önemi ve Türkiye’deki Durum, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Toplum Ruh Sağlığı ve Halk Sağlığı Hemşiresinin Uygulamadaki Rolü, Ulusal Ruh Sağlığı Eylem Planı, Sağlığın Geliştirilmesi, Sağlık Eğitimi ve Çeşitleri, Sağlıkta Eşitsizlikler, Çevre Sağlığı, Sağlık Kuruluşlarında Atık Yönetimi, İş Sağlığına Giriş, İş Sağlığı ve Güvenliği, İş Sağlığı Kanunu, Dünya’da ve Türkiye’de İş Sağlığı ve Güvenliği, Dünya’da ve Türkiye’de İş Sağlığı ve Güvenliği, Sağlık Kuruluşlarında Ergonomi, İş Sağlığı ve Güvenliğinde Risk Değerlendirme, Meslek Hastalıkları, Kültür ve Sağlık, Transkültürel Hemşirelik, Sağlık Turizmi ve Kültürel Yaklaşım, Göç ve Sağlık Hizmetlerine Kültürel Uyum, Epidemiyolojiye Giriş, Epidemiyolojinin Sağlık Bilimlerinde Kullanımı, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Sık Kullanılan Temel Epidemiyolojik Göstergeler, Epidemiyolojide Yöntem, Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi, Çevresel ve Mesleki Epidemiyoloji, Halk Sağlığı Hemşiresinin Fiziksel ve Sosyal Rehabilitasyondaki Rolü, Tamamlayıcı Sağlık Yaklaşımları, Tamamlayıcı Uygulamaların Toplumdaki Kullanımı ve Yeri, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Hemşirelik Süreci, Vaka Analizi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Halk sağlığı hemşireliğine yönelik temel kavramları, Dünyada ve Türkiye'deki sağlık politikalarını bilir.
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesine yönelik temel kavramları bilir, uygulama sürecine katkıda bulunabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi ile ilgili kavramları bilir ve uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlık eğitimi yöntemlerini, bireyin gelişim dönemlerine göre gereksinim duydukları sağlık davranışlarını bilir ve girişimler uygular.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Risk grupların sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik sağlık davranışlarını bilir ve girişimler uygular.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Giriş, Dersin Tanıtımı ve Önemi, Halk Sağlığı ve Hemşireliği Temel Kavramları Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tarihsel Gelişimi, Halk Sağlığı Hemşireliği Temel Uygulamaları, OMAHA Hemşirelik Bilgi Sistemi, OMAHA Sistemi: Kod ve Kavramları
2) Türkiye’de Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi, Temel Sağlık Hizmetleri, Halk Sağlığı Hemşiresi Görev Alanları, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Bilgiye Ulaşma, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Etkili Sunum Teknikleri
3) Topluma Ulaşma ve Toplumu Tanıma, Toplum Tanılama Program Planlama, Toplum Sağlığını Etkileyen Faktörler, Toplum Yaşam Alanları ve Sağlık, Windshield Gözlemi, Windshield Gözlemi (Uygulamalı Çalışma)
4) Aile Sağlığı Hemşireliği, Ev Ziyaretleri ve Evde Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği, Doğum Öncesi ve Sonrası Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği, Ana Sağlığı, Çocuk Sağlığı
5) Okul Sağlığına Giriş, Okul Sağlığı Hemşireliği, Okulda Sağlığı Geliştirme, Sağlıklı ve Güvenli Okul Çevresi, Okulda Acil Durumlarda Yaklaşım (İlkyardım), Okulda Kriz Yönetimi (Olağanüstü Durumlar), Okul Çağı Çocuk Takibi, Okul Çağı Çocuk Takibi ve Taramaları, Okul Çağı Çocuk Eğitim Öncelikleri Belirleme (Sınıf içi Uygulama), Okul Çağı Çocuk Eğitimi (Sınıf İçi Uygulama), Özel Gereksinimli Çocuğa ve Mental Sorunlara Yaklaşım (Sınıf İçi Uygulama)
6) Ruh Sağlığının Önemi ve Türkiye’deki Durum, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Toplum Ruh Sağlığı ve Halk Sağlığı Hemşiresinin Uygulamadaki Rolü, Ulusal Ruh Sağlığı Eylem Planı, Aktif Öğrenme Uygulaması (Grup Çalışması), Aktif Öğrenme Uygulaması (Demonstrasyon ve Rol Play)
7) Sağlığın Geliştirilmesi, Sağlık Eğitimi ve Çeşitleri, Sağlık Eğitimi (Birey/Aile/Toplum), Sağlık Eğitimi (Çocuk/Yetişkin), Sağlıkta Eşitsizlikler, Aktif Öğrenme Uygulaması (Literatür Sunumu)
8) ARA SINAV, ARA SINAV TARTIŞMA OTURUMU, Çevre Sağlığı, Sağlık Kuruluşlarında Atık Yönetimi, İş Sağlığına Giriş, İş Sağlığı ve Güvenliği, İş Sağlığı Kanunu, Dünya’da ve Türkiye’de İş Sağlığı ve Güvenliği, İş Sağlığı Hemşireliği, Sağlık Kuruluşlarında Ergonomi, İş Sağlığı ve Güvenliğinde Risk Değerlendirme, Meslek Hastalıkları
9) Kültür ve Sağlık, Transkültürel Hemşirelik, Sağlık Turizmi ve Kültürel Yaklaşım, Göç ve Sağlık Hizmetlerine Kültürel Uyum, Epidemiyolojiye Giriş, Epidemiyolojinin Sağlık Bilimlerinde Kullanımı, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Sık Kullanılan Temel Epidemiyolojik Göstergeler, Epidemiyolojide Yöntem, Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi, Çevresel ve Mesleki Epidemiyoloji
10) Halk Sağlığı Hemşiresinin Fiziksel ve Sosyal Rehabilitasyondaki Rolü, Halk Sağlığı Hemşiresinin Fiziksel ve Sosyal Rehabilitasyondaki Rolü, Tamamlayıcı Uygulamaların Toplumdaki Kullanımı ve Yeri, Halk Sağlığı Hemşireliğinde Hemşirelik Süreci, OMAHA Veri Sistemi ile Öykü Alma (Sınıf içi Uygulama), Vaka Analizi, Kliniğe Hazırlık Konuşması, Klinikte Kullanılacak Formların Tanıtılması
11) Klinik Uygulama
12) Klinik Uygulama
13) Klinik Uygulama
14) Klinik Uygulama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir.
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır.
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 4
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. 4
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. 4
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 5
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. 4
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 5
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. 4
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %