HEMŞİRELİK PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 303
Ders İsmi: Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
5 8 9 11
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ŞEYMA ERKUŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği dersi normal insan davranışlarını, davranışlarda normalden sapma durumlarını, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temel felsefe, kavram, işlev ve sürecini, bu alanda kazanılan bilgi beceri ve tutumların birey, aile ve toplumun ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruh sağlığı bozulan bireyi iyileştirme ve rehabilitasyonda etkin bir biçimde kullanımını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders; ruhsal sağlık ve ruhsal bozukluk, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğine giriş, tedavi edici ortam, ruhsal bozukluklarda genel belirtiler ve temel kavramlar, ruhsal durum değerlendirmesi, ruhsal hastalıklara neden olan etmenler, kriz ve krize müdahale, anksiyete bozuklukları ve hemşirelik bakımı, somatoform bozukluklar ve hemşirelik bakımı, dissosiyatif bozukluklar ve hemşirelik bakımı, obsesif kompülsif bozukluk ve ilişkili bozukluklar ve hemşirelik bakımı, stres ve travma ile ilişkili bozukluklar ve hemşirelik bakımı, depresyon bozuklukları ve hemşirelik bakımı, bipolar ve ilişkili bozukluklar ve hemşirelik bakımı, şizofreni ve şizofreni ile ilişkili bozukluklar ve hemşirelik bakımı, madde ile ilişkili bozukluklar ve hemşirelik bakımı, davranışsal bağımlılıklar ve hemşirelik bakımı, psikiyatride hasta hakları, etik ve yasal konular, ruh sağlığı ve hastalıklarında hemşirelik süreci, vaka analizi, nörobilişsel bozukluklar ve hemşirelik bakımı, beslenme ve yeme bozuklukları ve hemşirelik bakımı, uyku bozuklukları ve hemşirelik bakımı, psikoseksüel bozukluklar ve hemşirelik bakımı, kişilik bozuklukları ve hemşirelik bakımı, nörogelişimsel bozukluklar ve hemşirelik bakımı, dışa atım bozuklukları ve hemşirelik bakımı, yıkıcı bozukluklar, dürtü denetimi, davranım bozuklukları ve hemşirelik bakımı, ruhsal bozukluklarda tedavi yöntemleri, toplum ruh sağlığı hizmetleri, toplum ruh sağlığı hemşireliği, kadın ruh sağlığı ve hemşirelik bakımı, yaşlı ruh sağlığı ve hemşirelik bakımı, fiziksel hastalıklarda ruhsal problemler, konsültasyon ve liyezon psikiyatri hemşireliğini içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İnsan ve ruh sağlığı kavramını, ruh sağlığını etkileyen faktörleri, insanın normal ve normal dışı davranış örüntülerini ve davranışların anlamlarına yönelik temel kavramları tanımlar.
2) Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, işlevleri ve tarihsel gelişim sürecini açıklar.
3) Toplum ruh sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesinde ruh sağlığı ve psikiyatri hemşiresinin sorumluluklarını açıklar.
4) Konsültasyon ve liyezon psikiyatri hemşireliğinin tanımı, işlevleri, çalışma alanları, rol ve sorumluluklarını açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ruhsal bozukluğu olan bireylere sistematik ve bütüncül bir yaklaşım ile hemşirelik bakımını uygular.
2) Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşiresinin sahip olması gereken temel beceriler doğrultusunda hemşirelik bakımını gerçekleştirir.
3) Hemşirelik bakımını uygularken bireyin haklarına ve etik ilkelere uygun tavır sergiler.
4) Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri kendi yaşantısında kullanmaya istekli olur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde hemşirelik süreci standartlarını açıklar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ruhsal bozukluğu olan bireylere yönelik olumlu tutum geliştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Dersin Tanımı ve Önemi Ruhsal Sağlık ve Ruhsal Bozukluk Ruhsal Sağlık ve Ruhsal Bozukluk Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine Giriş Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine Giriş Tedavi Edici Ortam Tedavi Edici Ortam Ruhsal Bozukluklarda Genel Belirtiler ve Temel Kavramlar Ruhsal Bozukluklarda Genel Belirtiler ve Temel Kavramlar Tedavi Edici Ortam (Sınıf İçi Uygulama) Tedavi Edici Ortam (Sınıf İçi Uygulama)
2) Ruhsal Durum Değerlendirmesi Ruhsal Durum Değerlendirmesi Ruhsal Durum Değerlendirmesi Ruhsal Hastalıklara Neden Olan Etmenler Ruhsal Hastalıklara Neden Olan Etmenler Kriz ve Krize Müdahale Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı (Vaka Çalışması) Anksiyete Bozuklukları (Sınıf İçi Uygulama) Anksiyete Bozuklukları (Sınıf İçi Uygulama)
3) Somatoform Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Somatoform Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Dissosiyatif Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Dissosiyatif Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Dissosiyatif Bozukluklar (Sınıf İçi Uygulama) Dissosiyatif Bozukluklar (Sınıf İçi Uygulama) Obsesif Kompülsif Bozukluk ve İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Obsesif Kompülsif Bozukluk ve İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Stres ve Travma ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Uzmanıyla Buluşma: Ruhsal Bozukluklarda Stigma Stres ve Travma ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı (Vaka Çalışması)
4) Depresyon Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Depresyon Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Bipolar ve İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Bipolar ve İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Bipolar ve İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı (Vaka Çalışması) Şizofreni ve Şizofreni ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Şizofreni ve Şizofreni ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Şizofreni ve Şizofreni ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Şizofreni ve Şizofreni ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı (Vaka Çalışması) Şizofreni ve Şizofreni ile İlişkili Bozukluklar (Sınıf İçi Uygulama) Şizofreni ve Şizofreni ile İlişkili Bozukluklar (Sınıf İçi Uygulama)
5) Madde ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Madde ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Madde ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Davranışsal Bağımlılıklar ve Hemşirelik Bakımı Madde ile İlişkili Bozukluklar (Sınıf İçi Uygulama) Madde ile İlişkili Bozukluklar (Sınıf İçi Uygulama) Nörobilişsel Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Nörobilişsel Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Nörobilişsel Bozukluklar (Sınıf İçi Uygulama) Nörobilişsel Bozukluklar (Sınıf İçi Uygulama)
6) Beslenme ve Yeme Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Beslenme ve Yeme Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Uyku Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Uyku Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı (Vaka Çalışması) Beslenme ve Yeme Bozuklukları (Sınıf İçi Uygulama) Beslenme ve Yeme Bozuklukları (Sınıf İçi Uygulama) Uzmanıyla Buluşma: Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Uzmanıyla Buluşma: Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Uzmanıyla Buluşma: Konsültasyon ve Liyezon Psikiyatri Hemşireliği Uzmanıyla Buluşma: Konsültasyon ve Liyezon Psikiyatri Hemşireliği
7) Nörogelişimsel Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Dışa Atım Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi, Davranım Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Uzmanıyla Buluşma: Otizm Spektrum Bozukluğu Tanısı Olan Çocuğun Bakım Vereni Olmak Nörogelişimsel Bozukluklar (Sınıf İçi Uygulama) Nörogelişimsel Bozukluklar (Sınıf İçi Uygulama) Psikoseksüel Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Psikoseksüel Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Ruhsal Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri Ruhsal Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri Acil Psikiyatri Hemşireliği
8) Ara Sınav Tartışma Oturumu Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği Uzmanıyla Buluşma: Toplum Ruh Sağlığı Hemşiresi Olmak: Roller, Sorumluluklar ve Deneyimler Kadın Ruh Sağlığı ve Hemşirelik Bakımı Yaşlı Ruh Sağlığı ve Hemşirelik Bakımı Psikiyatride Hasta Hakları, Etik ve Yasal Konular Ruh Sağlığı ve Hastalıklarında Hemşirelik Süreci Ruh Sağlığı ve Hastalıklarında Hemşirelik Süreci Vaka Analizi Uzmanıyla Buluşma: Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Öğrencilerinin Güçlendirilmesi: Dayanıklılık Kliniğe Hazırlık Konuşması
9) Klinik Uygulama Klinik Uygulama
10) Klinik Uygulama Klinik Uygulama
11) Klinik Uygulama Klinik Uygulama
12) Klinik Uygulama Klinik Uygulama
13) Klinik Uygulama Klinik Uygulama
14) Klinik Uygulama Klinik Uygulama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Baysan Arabacı, L. (2022). Ruh Sağlığı ve Hastalıklarında Temel Hemşirelik Bakımı. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
2. Akgün Çıtak, E. ve Hiçdurmaz, D. (2020). Psikiyatri Hemşireliği Akıl Notları. Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri.
3. Baysan Arabacı, L. (2023). Olgularla Psikiyatri Hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
4. Townsend (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri. Çevirenler: Tangül Özcan C. ve Gürhan N., Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi.
5. Çam O. ve Engin E. (2021). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
6. Öztürk, O. ve Uluşahin, A. (2023). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
7. Örsel, S. ve Türkçapar, M. H. (2022). Psikiyatrik Rehabilitasyonda Psikoterapiler ve Psikososyal Uygulamalar. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
8. Örsel, S. (2023). Psikiyatrik Rehabilitasyonda Toplum Temelli Uygulamalar. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
9. Ünsal, G., Avcı, D. ve Duran, S. (2023). Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği El Kitabı. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
10. Uzun, S. Ediz, Ç. ve Özmaya, E. (2023). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Vaka Yönetimi. Ankara: İksad Yayınevi.
11. Köroğlu, E. (2022). DSM - 5 - TR Tanı Ölçütleri Başvuru El Kitabı. Boylam Psikiyatri. Ankara: Esenkal Yayıncılık.
12. Wright, K. M. and Mckeown, M. (2024). Essentials of Mental Health Nursing. California: SAGE Publications.
13. Fosbre, C. D. (2022). Varcarolis’ Essentials of Psychiatric Mental Health Nursing (5th Edition). Hollanda: Elsevier.
14. Foster, K., Marks, P. and Hurley, J. Mental Health in Nursing (6th Edition). Hollanda: Elsevier.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

8

9

3

4

5

6

7

10

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir.
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır.
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 5
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. 4
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. 5
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 5
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. 3
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 5
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. 3
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Problem Çözme
Rapor Yazma
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi
Akran Değerlendirmesi
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 5 70
Uygulama 8 4 32
Derse Özgü Staj 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 331