ÇOCUK GELİŞİMİ PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBF 202
Ders İsmi: Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MİRAY AKKUŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Araştırma Yöntemleri dersinin amacı, öğrencilerin hemşirelik mesleğinde bilimsel araştırma yapmanın önemini kavramalarını ve araştırma sonuçlarını hemşirelik bakımını iyileştirmek için kullanabilmelerini sağlamaktır. Bu ders ile öğrenciler araştırmaları analiz edebilme, araştırma süreci ve etik ilkeler doğrultusunda araştırmaya katılma, araştırma sürecine ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazanır.
Dersin İçeriği: Dersin tanıtımı, Bilim nedir, Araştırma nedir, Hemşirelikte araştırma önemi ve kullanımı, Literatür tarama, Bilgi kaynaklarına ulaşım, Kanıta dayalı hemşirelik, Araştırma sürecinin planlanması, Literatür tarama, Araştırmalarda etik konular, Araştırma makalesinin özeti, Giriş bölümü, Problemin tanımı ve önemi, Amaç, Hipotez ve Araştırma sorusu nasıl yazılmalıdır, Yöntem bölümünde hangi alt başlıklar yer alır, Araştırmanın türü, araştırma yapılma zamanı, Evren örneklem, Güç analizi, Veri türleri, Bağımlı bağımsız değişkenler nedir , Makale kritiği yapma - Ara Sınav, Veri toplama araçları, Veri toplama süreci, Araştırma tasarımları, Verilerin değerlendirilmesi ve analizi, Tanımlayıcı ve nitel araştırma tasarımları nelerdir, Deneysel ve yarı deneysel araştırma tasarımları nelerdir, Bulgular bölümünde bulguların sunulma şekilleri, Bulgu yazmanın özellikleri, Tartışma ve sonuç bölümünde neler yer alır, Kaynak yazım kuralları, Çıkar çatışması / teşekkür yazımı, Araştırmanın sunulması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hemşirelikte araştırmanın önemini kavrama
2) Araştırma sürecinin temel adımlarını sıralayabilme
3) Mesleki ve bilimsel bilgiye ulaşma yollarını kullanabilme
4) Farklı araştırma yöntemlerinin başlıca özelliklerini bilme
5) Araştırmalarda etik ilkeleri kavrama
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Araştırma makalesini temel ilkeler doğrultusunda kritik edebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Bilim nedir ? Araştırma nedir ? Hemşirelikte araştırma önemi ve kullanımı
2) Literatür tarama, Bilgi kaynakları ve bilgi kaynaklarına ulaşım.
3) Kanıta dayalı hemşirelik, Neler kanıttır ? Rehberlere nerelerden ulaşılır ?Uygulamaya nasıl aktarılır ?
4) Araştırma sürecinin planlanması- Literatür tarama, konuya karar verme sürecinden başlayarak kurum izinleri, etik kurul izni araştırmanın tasarlanması
5) Araştırmalarda etik ilkeleri kavrama
6) Araştırma makalesinin özetinde ne yer alır ? Giriş bölümü okuyucuya ne sunar ?Problemin tanımı ve önemi, Amaç, Hipotez ve Araştırma sorusu nasıl yazılmalıdır?
7) Yöntem 1. Yöntem bölümünde hangi bölümler hangi alt başlıklar yer alır ?Araştırmanın türü, araştırma yapılma zamanı, Güç analizi, Veri türleri, Bağımlı bağımsız değişkenler nedir ?
8) Ara Sınav
9) Yöntem 2. Veri toplama araçları, Veri toplama süreci, Etik izinler, Geçerli ve güvenilir ölçekler ? Veri toplama süreci
10) Yöntem 3. Araştırma tasarımları, Verilerin değerlendirilmesi ve analizi, Tanımlayıcı ve nitel araştırma tasarımları nelerdir ? Araştırma tasarımına Nasıl karar verilir ?
11) Yöntem 4. Deneysel ve yarı deneysel araştırma tasarımları nelerdir ? Nasıl karar verilir ?
12) Bulgular bölümünde bulguların sunulma şekilleri, Tablolar ve Grafik nasıl okunur ? Bulgu yazmanın özellikleri
13) Tartışma ve sonuç bölümünde neler yer alır ? Kaynak yazım kuralları, Çıkar çatışması / teşekkür yazımı, Araştırmanın sunulması.
14) Makale kritiği yapma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Erefe İ.Hemşirelikte Araştırma: İlke, Süreç ve Yöntemler.Odak Ofset,Ankara, 2002.
2.Polit DF., Beck CT., Hungler BP.Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Fifth Ed Lippincott, USA,2001.
3.Sümbüloglu K ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. Somgür Yayıncılık, Ankara, 2003.
4.Alpar R. Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Detay Yayıncılık, Ankara, 2010.
5. Wood GL, Haber J: Nursing Research, Methods And Critical Appraisal For Evidence-Bese Practice. Mosby Elseiver. 2006
6. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N. Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2014.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir.
2) Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder.
3) 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.
10) Risk ve koruyucu faktörlerin sosyoekonomik durum, aile dinamikleri ve erken çocukluk deneyimleri gibi gelişimsel sonuçlar üzerindeki etkisini değerlendirir.
11) Genetik, çevre ve kültürün rolleri de dahil olmak üzere insan gelişiminin şekillenmesinde doğa ve yetiştirme arasındaki etkileşimi analiz etmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir.
2) Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder.
3) 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.
10) Risk ve koruyucu faktörlerin sosyoekonomik durum, aile dinamikleri ve erken çocukluk deneyimleri gibi gelişimsel sonuçlar üzerindeki etkisini değerlendirir.
11) Genetik, çevre ve kültürün rolleri de dahil olmak üzere insan gelişiminin şekillenmesinde doğa ve yetiştirme arasındaki etkileşimi analiz etmek.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 24 24
Final 1 36 36
Toplam İş Yükü 126