Dersin Amacı: |
Araştırma Yöntemleri dersinin amacı, öğrencilerin hemşirelik mesleğinde bilimsel araştırma yapmanın önemini kavramalarını ve araştırma sonuçlarını hemşirelik bakımını iyileştirmek için kullanabilmelerini sağlamaktır. Bu ders ile öğrenciler araştırmaları analiz edebilme, araştırma süreci ve etik ilkeler doğrultusunda araştırmaya katılma, araştırma sürecine ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazanır. |
Dersin İçeriği: |
Dersin tanıtımı, Bilim nedir, Araştırma nedir, Hemşirelikte araştırma önemi ve kullanımı, Literatür tarama, Bilgi kaynaklarına ulaşım, Kanıta dayalı hemşirelik, Araştırma sürecinin planlanması, Literatür tarama, Araştırmalarda etik konular, Araştırma makalesinin özeti, Giriş bölümü, Problemin tanımı ve önemi, Amaç, Hipotez ve Araştırma sorusu nasıl yazılmalıdır, Yöntem bölümünde hangi alt başlıklar yer alır, Araştırmanın türü, araştırma yapılma zamanı, Evren örneklem, Güç analizi, Veri türleri, Bağımlı bağımsız değişkenler nedir , Makale kritiği yapma - Ara Sınav, Veri toplama araçları, Veri toplama süreci, Araştırma tasarımları, Verilerin değerlendirilmesi ve analizi, Tanımlayıcı ve nitel araştırma tasarımları nelerdir, Deneysel ve yarı deneysel araştırma tasarımları nelerdir, Bulgular bölümünde bulguların sunulma şekilleri, Bulgu yazmanın özellikleri, Tartışma ve sonuç bölümünde neler yer alır, Kaynak yazım kuralları, Çıkar çatışması / teşekkür yazımı, Araştırmanın sunulması. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanıtımı, Bilim nedir ? Araştırma nedir ? Hemşirelikte araştırma önemi ve kullanımı |
|
2) |
Literatür tarama, Bilgi kaynakları ve bilgi kaynaklarına ulaşım. |
|
3) |
Kanıta dayalı hemşirelik, Neler kanıttır ? Rehberlere nerelerden ulaşılır ?Uygulamaya nasıl aktarılır ? |
|
4) |
Araştırma sürecinin planlanması- Literatür tarama, konuya karar verme sürecinden başlayarak kurum izinleri, etik kurul izni araştırmanın tasarlanması |
|
5) |
Araştırmalarda etik ilkeleri kavrama |
|
6) |
Araştırma makalesinin özetinde ne yer alır ? Giriş bölümü okuyucuya ne sunar ?Problemin tanımı ve önemi, Amaç, Hipotez ve Araştırma sorusu nasıl yazılmalıdır? |
|
7) |
Yöntem 1. Yöntem bölümünde hangi bölümler hangi alt başlıklar yer alır ?Araştırmanın türü, araştırma yapılma zamanı, Güç analizi, Veri türleri, Bağımlı bağımsız değişkenler nedir ? |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Yöntem 2. Veri toplama araçları, Veri toplama süreci, Etik izinler, Geçerli ve güvenilir ölçekler ? Veri toplama süreci |
|
10) |
Yöntem 3. Araştırma tasarımları, Verilerin değerlendirilmesi ve analizi, Tanımlayıcı ve nitel araştırma tasarımları nelerdir ? Araştırma tasarımına Nasıl karar verilir ? |
|
11) |
Yöntem 4. Deneysel ve yarı deneysel araştırma tasarımları nelerdir ? Nasıl karar verilir ? |
|
12) |
Bulgular bölümünde bulguların sunulma şekilleri, Tablolar ve Grafik nasıl okunur ? Bulgu yazmanın özellikleri |
|
13) |
Tartışma ve sonuç bölümünde neler yer alır ? Kaynak yazım kuralları, Çıkar çatışması / teşekkür yazımı, Araştırmanın sunulması. |
|
14) |
Makale kritiği yapma |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Erefe İ.Hemşirelikte Araştırma: İlke, Süreç ve Yöntemler.Odak Ofset,Ankara, 2002.
2.Polit DF., Beck CT., Hungler BP.Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Fifth Ed Lippincott, USA,2001.
3.Sümbüloglu K ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. Somgür Yayıncılık, Ankara, 2003.
4.Alpar R. Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Detay Yayıncılık, Ankara, 2010.
5. Wood GL, Haber J: Nursing Research, Methods And Critical Appraisal For Evidence-Bese Practice. Mosby Elseiver. 2006
6. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N. Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2014. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir. |
|
2) |
Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder. |
|
3) |
0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. |
|
4) |
0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir |
|
5) |
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
|
6) |
Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır. |
|
7) |
Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. |
|
8) |
Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
|
9) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
|
10) |
Risk ve koruyucu faktörlerin sosyoekonomik durum, aile dinamikleri ve erken çocukluk deneyimleri gibi gelişimsel sonuçlar üzerindeki etkisini değerlendirir. |
|
11) |
Genetik, çevre ve kültürün rolleri de dahil olmak üzere insan gelişiminin şekillenmesinde doğa ve yetiştirme arasındaki etkileşimi analiz etmek. |
|