HEMŞİRELİK PROGRAMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 203
Ders İsmi: İç Hastalıkları Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
5 8 9 11
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ŞEYMA ERKUŞ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciye, İç Hastalıkları Hemşireliği alanında istenilen düzeyde teorik bilgi ve klinik beceriyi kazandırabilme, derste kazandığı akademik bilgi ile farklı derslerde kazanmış olduğu teori ve becerileri sentez edebilme, iç hastalıkları hemşireliğinde öznel bakım kavram ve ilkelerini bilme, dünyada ve ülkemizde morbidite ve mortalitesi yüksek hastalıkların belirti ve bulgularını, fizyopatolojisini, tanı, tedavi planı ve hastalıklardan korunma ve eğitimde hastayı fiziksel, psikolojik ve sosyal bir bütün olarak değerlendirip, kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak uygun hemşirelik bakım sürecini etkili ve etik ilkeler doğrultusunda klinik alanda kullanabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği:

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ö.05 Sıvı -elektrolit dengesizliklerini tanıyabilmesi ve AÇT takibini uygulayabilmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ö.01 İç Hastalıkları Hemşireliği ve temel kavramlarını açıklayabilmesi
2) Ö.08 ŞOK bulgularını ve mekanizmasını açıklayabilmesi ve şokta hemşirelik girişimlerini belirleyebilmesi
3) Ö.11 Üst ve alt solunum solunum yolu hastalıklarını ayırt edebilmesi ve önemli solunum seslerini tanıyabilmesi
4) Ö.13 Onkoloji fizyolojisini tanıyabilmesi ve onkolojide tedavi yöntemlerini anlatabilmesi
5) Ö.14 Neoplastik ilaç hazırlanması ve uygulamalarında hemşirenin sorumluluklarını kavrayabilmesi ve infüzyon takibi yapabilmesi
6) Ö.16 Endokrin sistem hastalıklarını tanımlayabilmesi
7) Ö.19 Böbrek üstü bezi hastalıklarının önemini açıklayabilmesi ve bakım planını oluşturabilmesi
8) Ö.21 EKG ve aritmileri izleyebilmesi, anjiyografi öncesi ve sonrası hastayı takip edebilmesi
9) Ö.23 Kalp kapak hastalıklarının belirti ve bulgularını anlatabilmesi ve hemşirelik bakımını hazırlayabilmesi
10) Ö25 Sindirim sistemi hastalıklarının belirti ve bulgularını tanımlayabilmesi, ağız ve üst GİS hastalıkları hemşirelik bakımını planlayabilmesi
11) Ö.26 Mide hastalıkları (gastrit, ülserler) hemşirelik bakımını bilmesi ve hasta eğitimini yapabilmesi
12) Ö.27 Karaciğer hastalıklarını tanımlayabilmesi (hepatit, siroz ve karaciğer yetmezliği), önemini bilmesi ve bakım sürecini geliştirebilmesi
13) Ö.28 Pankreas ve bağırsak hastalıkları belirti ve bulgularını tanıyabilmesi ve hemşirelik bakımını hazırlayabilmesi
14) Ö.31 Böbrek hastalıklarını açıklayabilmesi, üriner sistem enfeksiyonlarında (sistit, üretrit, pyelonefrit) hemşirelik bakımını belirleyebilmesi
15) Ö.32 Böbreğin immünolojik bozukluklarını (akut-kronik granülonefrit, nefrotik sendrom) tanımlayabilmesi ve hasta takibi yapabilmesi
16) Ö.33 Akut ve kronik böbrek yetmezliğini ayırt edebilmesi ve bireye özgü hemşirelik bakım planını hazırlayabilmesi
17) Ö.37 Epilepsi, İnme, SVO, Parkinson, Alzheimer ve Multiple Sklerozda hastanın bakım ihtiyacını belirleyebilmesi ve bu hastalıklarda hemşirelik bakım sürecini oluşturabilmesi
18) Ö.38 Yatağa bağımlılık ve İnmede komplikasyonları gözleyebilmesi, temel insan gereksinimlerini belirleyebilmesi ve hemşirelik bakım planını geliştirebilmesi
19) Ö.42 Eklem-Bağ dokusu hastalıklarını (Romatoid Artrit, Osteoartrit) tanımlayabilmesi ve hemşirelik bakım sürecini oluşturabilmesi
20) Ö.43 Eklem-Bağ dokusu hastalıklarında hasta eğitimi yapabilmesi ve ROM egzersizlerini uygulayabilmesi
21) Ö.44 Deri Hastalıklarını açıklayabilmesi ve hemşirelik bakım sürecini belirleyebilmesi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ö.40 Alerjik durumlarda hasta izleminin önemini kavrayabilmesi ve bu hastalarda hasta eğitimi yapabilmesi
Öğrenme Yetkinliği
1) Ö02 Koruyucu sağlık hizmetlerinin toplum için önemini kavrayabilmesi
2) Ö.04 Yaşlılık sorunlarını belirleyebilmesi ve geriatri hemşireliğinin önemini kavrayabilmesi
3) Ö.07 Asit-Baz dengesizliklerini tanıyabilmesi ve kan gazı takibinin önemini açıklayabilmesi
4) Ö.10 Solunum sistemi hastalıklarının belirti ve bulgularını tanıyabilmesi, Solunum sistemi hastalıklarında tanılama yöntemlerini kullanabilmesi
5) Ö.29 Kan hastalıklarını ayırt edebilmesi, anemiler ve kanama bozukluklarında hemşirelik bakım sürecini kullanabilmesi
6) Ö.30 Lökosit hastalıklarında (lösemi ve lenfoma) hasta bakım yönetimini oluşturabilmesi ve uygulayabilmesi
7) Ö.36 Nörolojik hastalarda bilinç düzeyi değişikliklerini ayırt edebilmesi ve bilinç düzeyi değişikliklerini izleyebilmesi
8) Ö.45 Deri hastalıklarında hastaya için destek sistemlerini araştırabilmesi ve kullanabilmesi
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ö.03 Kronik hastalık terimini tanımlayabilmesi ve kronik hastalıklarda hemşirelik bakımını planlayabilmesi
2) Ö.06 CVP takibini hazırlayabilmesi, hipervolemi, hipovolemi ve ödemi ayırt edebilmesi
3) Ö.09 Santral kataterleri tanıyabilmesi ve TPN takibini yapabilmesi
4) Ö.12 Akut ve kronik solunum yetmezliklerini ayırt edebilmesi; pnömoni, astım, tüberküloz ve KOAH’ da hemşirelik bakım sürecini uygulayabilmesi
5) Ö.15 Onkoloji hastalıklarında ve terminal dönem hastalarında semptom yönetimini (saç dökülmesi, yorgunluk ,anemi, trombositopeni, evde ve hastanede bakım gereksinimleri vs..) belirleyebilmesi ve uygun hemşirelik bakımı planlayabilmesi ve uygulayabilmesi
6) Ö.17 Diyabette hemşirelik bakımının önemini açıklayabilmesi ve bakım planını geliştirebilmesi
7) Ö.18 Troid hastalıklarının önemini kavraması ve bakım planı belirleyebilmesi
8) Ö.20 Kalp hastalıklarının tanı yöntemlerini anlatabilmesi ve kalp hastalıklarının belirti ve bulgularını ayırt edebilmesi
9) Ö.22 Hipertansiyonun önemini ve hemşirelik bakımını kavrayabilmesi
10) Ö.24 Kalp yetmezliği olan hastanın hemşirelik bakımını planlaması ve hasta eğitimini yapabilmesi.
11) Ö.35 Sinir sistemi hastalıklarında tanılama yöntemlerini açıklayabilmesi ve hastalıkların belirti ve bulgularını anlatabilmesi
12) Ö.41 Yetişkin bireyde bağışıklamanın önemini anlatabilmesi ve eğitim planı hazırlayabilmesi
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Ö.34 Hemodiyaliz ve periton diyaliz hastalarında hemşirelik bakım sürecini oluşturabilmesi ve hasta eğitimini belirleyebilmesi
2) Ö.39 İmmün sistem hastalıklarını tanımlayabilmesi bireye özgü bakım planını hazırlayabilmesi

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1 1. Dersin Tanıtılması 1.2. İç Hastalıkları Hemşireliğine Giriş ve Temel Kavramlar, Koruyucu Sağlık Hizmetleri, İç Hastalıkları Hemşireliğinde Veri Toplama Formları, Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli. 1.3. Kronik Hastalar ve Hemşirelik Bakım 1.4. Yaşlanma Fizyolojisi, Yaşlı Sağlığı ve Hemşirelik Sorumlukları Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir- Dersin Kaynakları
2) 2.1.Sıvı-Elektrolit Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı (Hipervolemi, Ödem, Hipovolemi Yönetimi, AÇT Takibi) TPN, Santral Kataterler, CVP Takibi ve Hemşirelik Bakımı 2.2. Asit-Baz Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı 2.3. ŞOK ve Hemşirelik Bakımı 2.4. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) TPN, Santral Kataterler, CVP Takibi, Sıvı- Elektrolit ve Asit-Baz Dengesizliklerinde Vaka Tartışmaları Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri, Video Gösterimi
3) 3.1.Solunum Sistemi Fizyoloji ve Anatomisi 3.2. Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, 3.3. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Solunum Seslerinin Dinlenmesi, Doğru Aspirasyon Uygulaması, Solunum Sistemi Hastalıklarında Vaka Tartışmaları Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri, Video Gösterimi
4) 4.1. Onkoloji ve Hemşirelik Bakımı 4.2.Onkolojide Semptom Yönetimi, Terminal Dönem Hasta Bakımı (Yorgunluk, Mukozitler, Saç Dökülmesi, Diğer Semptomlar vs.) 4.3. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Onkoloji Hastası Semptom Yönetimi Vaka Tartışmaları. Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri, Video Gösterimi
5) 5.1. Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı 5.2. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Diyabet ve Troid hastalıkları Vaka Tartışmaları. Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri, Video Gösterimi
6) 6.1. Kalp Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, 6.2. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Kalp Hastalıkları, Kalp Yetmezliği ve Aritmiler Vaka Tartışmaları Quiz Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri, Video Gösterimi
7) 7.1. Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı 7.2. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Sindirim Sistemi Hastalıkları, Karaciğer hastalıkları, Hepatit Vaka Tartışmaları Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri, Video Gösterimi
9) 9.1. Nefroloji Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı 9.2. Diyaliz ve Hemşirelik Bakımı 9.2. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Nefroloji Hastalıkları ve Diyaliz Vaka Tartışmaları Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri, Video Gösterimi
10) 10.1. Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı 10.2. Terminal Dönem ve Yatağa Bağımlı Hasta Bakımı 10.2. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Sinir Sistemi Hastalıkları ve Yatağa Bağımlı Hasta Vaka Tartışmaları Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri, Video Gösterimi
11) 11.1.Kan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı 11.2. Kan Transfüzyonları ve Kan Transfüzyonda hemşirelik yönetimi 11.3.Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Kan Hastalıkları, kan transüzyonu Vaka Tartışmaları Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri, Video Gösterimi
12) 12. 1. Bağışıklık Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Erişkinlerde Aşılama 12. 2. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Bağışıklık Sistemi Hastalıkları Vaka Tartışmaları Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri, Video Gösterimi
13) 13.1. Eklem-Bağ Dokusu Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı 13.2. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Eklem-Bağ Dokusu Hastalıkları Vaka Tartışmaları Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları
14) 14.1. Otoümmin Sistem Hastalıkları 14.2. Deri Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı 14.3. Lab/Uygulama (İnteraktif Yöntem) Deri HastalıklarıVaka Tartışmaları Dönem Sonu Dersin Değerlendirmesi Öğrencinin derse gelmeden önce haftalık konuyu araştırmış ve en az 2 soru sorabilecek düzeyde hazırlanmış olması gerekir-Dersin Kaynakları, Laboratuvar Malzemeleri,

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Olgun, N., Çelik, S. (2021) Tüm Yönleriyle İç Hastalıkları Hemşireliği Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.1. Basım, Ankara.
2. Enç., N. (2020) Genişletilmiş 3. Baskı. İç Hastalıkları Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
3. Özer, S. (Ed.) (2019) Olgu Senaryolarıyla İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri
4. Enç, N., Can, G. (2012) İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Öğrenci Eğitim Modülü. Nobel Kitabevi
5. Eti Aslan, F., Karadokovan, A. (2014). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Kitabevi, Adana.
6. Bedük, T. (2016) İç Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara.
7. Perrecone, M.R., Shannon, C.E. (2020). çeviri. Ed. Mert, H., Bilik, Ö..Brunner ve Suddarth’ın Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Klinik El Kitabı, 13. Baskıdan
8. Can, G. (2015) Onkoloji Hemşireliği, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
9. Çelik, S., Usta, Y. Ö. (2015) Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği. Medical-Surgical Nursing 3. Basımdan Çeviri. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
10. Ovayolu N, Ovayolu Ö. (2016) Temel İç Hastalıkları ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar, Nobel Tıp Kitabevleri.
11. Smeltzer, SC, Bare BG. (2010) Brunner and Suddarth’s Textbook of Medical-Surgical Nursing. 12th Edition, Lippincott Williams&Wilkins, USA.
12. Haftalık Konuyu içeren Videolar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

8

11

13

14

16

19

21

23

25

26

27

28

31

32

33

37

38

42

43

44

2

4

7

10

29

30

36

45

3

6

9

12

15

17

18

20

22

24

35

41

5

34

39

40

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir.
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır.
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve işlevleriyle ilgili temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 5
2) Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. 5
3) Hemşirelik bakımını, kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular. 5
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 5
5) Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. 5
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 5
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 5
8) Hemşirelik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşlarıyla paylaşır. 4
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Soru cevap/ Tartışma
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 25
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 5 70
Uygulama 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 2 16 32
Küçük Sınavlar 1 10 10
Ara Sınavlar 1 24 24
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 334