DIŞ TİCARET PROGRAMI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MYO 102
Ders İsmi: Sağlık Okuryazarlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÜLAY YALÇIN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Toplumdaki bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin arttırılması konusunda uygulanan girişimlere yönelik farkındalık bilgisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Sağlık okuryazarlığı, temel kavramlar, beslenme ve sağlık okuryazarlığı, mobil sağlık ve sağlık okuryazarlığı, sosyal medya ve sağlık okuryazarlığı, kronik hastalıklar ve sağlık okuryazarlığı, kadın sağlığı ve sağlık okuryazarlığı, sağlık okuryazarlığı'nın güçlendirilmesi; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlık okuryazarlığının temel kavramlarını bilmesi Sağlık okuryazarlığını etkileyen faktörleri açıklayabilmesi Bireylerin sağlık bilgilerini anlayabilmesi için kullanılan sağlık okuryazarlığının önemini tanımlayabilmesi Sağlık okuryazarlığı stratejilerini sıralayabilmesi Toplumdaki özel gruplarda Sağlık Okuryazarlığını geliştirme stratejilerini sıralayabilmesi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık okuryazarlığına Giriş, Temel Kavramlar
2) Eleştirel Sağlık Okuryazarlığı
3) Sağlık Okuryazarlığının Değerlendirilmesi
4) Sağlık Okuryazarlığının Değerlendirilmesine Yönelik Grup Çalışması
5) Sağlık ve beslenme Okuryazarlığı
6) Kadın Sağlığı Açısından Sağlık Okuryazarlığı
7) Yaşlılık-Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı
8) Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı
9) Sağlık Hı̇zmetlerı̇ Kullanımı ve Sağlık Okuryazarlığı
10) Çocuklarda Sağlığın Geliştirilmesinde Sağlık Okuryazarlığının Rolü
11) Sağlık Okuryazarlığı ve COVID-19 Pandemisi
12) Sağlık Okuryazarlığı ve Afetler
13) Sağlık Okuryazarlığı ile İlgili Araştırmalar
14) Sağlık Okuryazarlığı ile İlgili Araştırmalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1- Tanrıöver, E., Yıldrım, H., Ready, N. (2014). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, Sağlık-sen Yayınları, Ankara: Altan Özyurt Matbaacılık.
2- Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık Okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:3.
3-Sağlık okuryazarlığı: Sağlam kanıtlar. Dünya Sağlık Örgütü, 2013-Sağlıklı Kentler Birliği, 2015
4-Osborne, H. (2013). Health Literacy (from A to Z).Practical Ways to Communicate Your Health Message. Jones&Bartlett Learning
5-Yakıncı, C., Kızılay, A., Kavruk, H. (2016). Sağlık ve İletişim Öyküleri. Akademisyen Kitabevi
6- Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014). Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48
7-Çetin, M. (2012). Sağlık Okuryazarlığı, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Aile eğitim programı, Ankara: Nakış Ofset.
8- Palacı, H., Yarar, O., Kuru, İ., Gülhan, Y. (2016). Doktor Google: İnternette Sağlık Bilgisi Kaynakları ve Sağlık Okur Yazarlığının Önemi, Tıp Teknolojileri Kongresi, 2016
9-Balçık, P.Y., Taşkaya, S., Şahin, B. (2014). Sağlık Okur-Yazarlığı, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2014:13(4)
10-Çimen, Z., Bayık, A. (2017). Kronik Hastalığı Olan Yaşlı Bireylerde Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık Algısı ve İlişkili Faktörler, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33 (3),105-125.
11-Bolsoy, N., Sevil, Ü. (2006). Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi, 9(3).
12-Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014). Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Dış ticaret teori ve terminolojisini uygulama ile ilişkilendirir.
2) Dış ticaretin yasal çerçevesini oluşturan ulusal ve uluslararası mevzuata hâkim olur.
3) Türkiye’deki Gümrük Mevzuatını bilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilir.
4) Dış ticaret sürecinde kullanılan tüm belge ve kıymetli evrakın yerini, önemini ve işlevini bilir.
5) Dış ticaretin finansmanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve uygular.
6) Dış Ticaret konusunda mesleki İngilizce bilgisine sahip olur.
7) Türkiye’nin dış ticaret yapısını analiz edebilir.
8) Dış ticaret firmalarının karşılaşabileceği riskleri değerlendirme ve analiz edebilme becerisine sahip olur.
9) Lojistik mevzuatı ile ilgili bilgi sahibi olur.
10) İhracat-İthalat işlemlerini gerçekleştirme becerisi kazanır.
11) Dış ticarette teşvikleri bilir ve uygular.
12) Dış Ticaretin finansman yöntemlerine ilişkin bilgi sahibi olur.
13) Uluslararası lojistik ve taşımacılık konularına hakim olur.
14) Uluslararası platformlarda çalışabilecek nitelik ve yeterliliklere sahip olur.
15) Dış ticaret alanında gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dış ticaret teori ve terminolojisini uygulama ile ilişkilendirir.
2) Dış ticaretin yasal çerçevesini oluşturan ulusal ve uluslararası mevzuata hâkim olur.
3) Türkiye’deki Gümrük Mevzuatını bilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilir.
4) Dış ticaret sürecinde kullanılan tüm belge ve kıymetli evrakın yerini, önemini ve işlevini bilir.
5) Dış ticaretin finansmanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve uygular.
6) Dış Ticaret konusunda mesleki İngilizce bilgisine sahip olur.
7) Türkiye’nin dış ticaret yapısını analiz edebilir.
8) Dış ticaret firmalarının karşılaşabileceği riskleri değerlendirme ve analiz edebilme becerisine sahip olur.
9) Lojistik mevzuatı ile ilgili bilgi sahibi olur.
10) İhracat-İthalat işlemlerini gerçekleştirme becerisi kazanır.
11) Dış ticarette teşvikleri bilir ve uygular.
12) Dış Ticaretin finansman yöntemlerine ilişkin bilgi sahibi olur.
13) Uluslararası lojistik ve taşımacılık konularına hakim olur.
14) Uluslararası platformlarda çalışabilecek nitelik ve yeterliliklere sahip olur.
15) Dış ticaret alanında gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 2 14
Sunum / Seminer 3 2 6
Küçük Sınavlar 1 10 10
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 122