AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI PROGRAMI | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | MYO 102 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Okuryazarlığı | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Fakülte Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi GÜLAY YALÇIN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Toplumdaki bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin arttırılması konusunda uygulanan girişimlere yönelik farkındalık bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; Sağlık okuryazarlığı, temel kavramlar, beslenme ve sağlık okuryazarlığı, mobil sağlık ve sağlık okuryazarlığı, sosyal medya ve sağlık okuryazarlığı, kronik hastalıklar ve sağlık okuryazarlığı, kadın sağlığı ve sağlık okuryazarlığı, sağlık okuryazarlığı'nın güçlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlık okuryazarlığına Giriş, Temel Kavramlar | |
2) | Eleştirel Sağlık Okuryazarlığı | |
3) | Sağlık Okuryazarlığının Değerlendirilmesi | |
4) | Sağlık Okuryazarlığının Değerlendirilmesine Yönelik Grup Çalışması | |
5) | Sağlık ve beslenme Okuryazarlığı | |
6) | Kadın Sağlığı Açısından Sağlık Okuryazarlığı | |
7) | Yaşlılık-Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı | |
8) | Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı | |
9) | Sağlık Hı̇zmetlerı̇ Kullanımı ve Sağlık Okuryazarlığı | |
10) | Çocuklarda Sağlığın Geliştirilmesinde Sağlık Okuryazarlığının Rolü | |
11) | Sağlık Okuryazarlığı ve COVID-19 Pandemisi | |
12) | Sağlık Okuryazarlığı ve Afetler | |
13) | Sağlık Okuryazarlığı ile İlgili Araştırmalar | |
14) | Sağlık Okuryazarlığı ile İlgili Araştırmalar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1- Tanrıöver, E., Yıldrım, H., Ready, N. (2014). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, Sağlık-sen Yayınları, Ankara: Altan Özyurt Matbaacılık. 2- Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık Okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:3. 3-Sağlık okuryazarlığı: Sağlam kanıtlar. Dünya Sağlık Örgütü, 2013-Sağlıklı Kentler Birliği, 2015 4-Osborne, H. (2013). Health Literacy (from A to Z).Practical Ways to Communicate Your Health Message. Jones&Bartlett Learning 5-Yakıncı, C., Kızılay, A., Kavruk, H. (2016). Sağlık ve İletişim Öyküleri. Akademisyen Kitabevi 6- Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014). Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48 7-Çetin, M. (2012). Sağlık Okuryazarlığı, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Aile eğitim programı, Ankara: Nakış Ofset. 8- Palacı, H., Yarar, O., Kuru, İ., Gülhan, Y. (2016). Doktor Google: İnternette Sağlık Bilgisi Kaynakları ve Sağlık Okur Yazarlığının Önemi, Tıp Teknolojileri Kongresi, 2016 9-Balçık, P.Y., Taşkaya, S., Şahin, B. (2014). Sağlık Okur-Yazarlığı, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2014:13(4) 10-Çimen, Z., Bayık, A. (2017). Kronik Hastalığı Olan Yaşlı Bireylerde Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık Algısı ve İlişkili Faktörler, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33 (3),105-125. 11-Bolsoy, N., Sevil, Ü. (2006). Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi, 9(3). 12-Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014). Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Bilişim teknolojilerinin iş hayatındaki rolünü kavrar ve e-posta ileti takibi, hasta kayıt, randevu takibi ve stok takibi yapar. | ||||||||||||||
2) İnsan ağız-diş temel yapısını, fonksiyonunu, morfolojisini, fizyolojisini ve tıbbi terminolojiyi açıklar. | ||||||||||||||
3) Mikroorganizmaların yapısını ve ağız ve diş yapısındaki hastalıkların mikrobiyolojisini açıklar. | ||||||||||||||
4) Diş hekiminin dört elli çalışmasına olanak verecek şekilde hekimi asiste eder. | ||||||||||||||
5) Klinikte kullanılan araç ve gereçleri tanır ve bakımını sağlar. | ||||||||||||||
6) Dental tedaviler sırasında kullanılan malzemeleri hazırlar. | ||||||||||||||
7) Uygulamalarda kullanılan ilaçları bilir. İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamiğini tanımlar ve açıklar. | ||||||||||||||
8) Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | ||||||||||||||
9) Enfeksiyon hastalıkların önemini, enfeksiyon hastalıklarının önlenmesi ve kontrol altına alınmasını bilir. | ||||||||||||||
10) Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallar bilir. | ||||||||||||||
11) Tıp etiğini ve hukukunu mesleğinde kullanabilme ve uygulayabilme, çözüm üretebilme becerisi kazanır. | ||||||||||||||
12) Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır ve mesleki teknolojik gelişmeleri izler. | ||||||||||||||
13) Ağız, diş ve çene hastalıklarını bilir ve hastalıkları ayırt eder. | ||||||||||||||
14) Gerektiğinde hasta ve hekim arasında en uygun ve hızlı şekilde koordinasyonu iletişimi sağlar ve etik ilkeleri bilir. | ||||||||||||||
15) Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilişim teknolojilerinin iş hayatındaki rolünü kavrar ve e-posta ileti takibi, hasta kayıt, randevu takibi ve stok takibi yapar. | |
2) | İnsan ağız-diş temel yapısını, fonksiyonunu, morfolojisini, fizyolojisini ve tıbbi terminolojiyi açıklar. | |
3) | Mikroorganizmaların yapısını ve ağız ve diş yapısındaki hastalıkların mikrobiyolojisini açıklar. | |
4) | Diş hekiminin dört elli çalışmasına olanak verecek şekilde hekimi asiste eder. | |
5) | Klinikte kullanılan araç ve gereçleri tanır ve bakımını sağlar. | |
6) | Dental tedaviler sırasında kullanılan malzemeleri hazırlar. | |
7) | Uygulamalarda kullanılan ilaçları bilir. İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamiğini tanımlar ve açıklar. | |
8) | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | |
9) | Enfeksiyon hastalıkların önemini, enfeksiyon hastalıklarının önlenmesi ve kontrol altına alınmasını bilir. | |
10) | Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallar bilir. | |
11) | Tıp etiğini ve hukukunu mesleğinde kullanabilme ve uygulayabilme, çözüm üretebilme becerisi kazanır. | |
12) | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır ve mesleki teknolojik gelişmeleri izler. | 4 |
13) | Ağız, diş ve çene hastalıklarını bilir ve hastalıkları ayırt eder. | |
14) | Gerektiğinde hasta ve hekim arasında en uygun ve hızlı şekilde koordinasyonu iletişimi sağlar ve etik ilkeleri bilir. | |
15) | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 7 | 2 | 14 |
Sunum / Seminer | 3 | 2 | 6 |
Küçük Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 122 |