TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ PROGRAMI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MYO 102
Ders İsmi: Sağlık Okuryazarlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÜLAY YALÇIN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Toplumdaki bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin arttırılması konusunda uygulanan girişimlere yönelik farkındalık bilgisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Sağlık okuryazarlığı, temel kavramlar, beslenme ve sağlık okuryazarlığı, mobil sağlık ve sağlık okuryazarlığı, sosyal medya ve sağlık okuryazarlığı, kronik hastalıklar ve sağlık okuryazarlığı, kadın sağlığı ve sağlık okuryazarlığı, sağlık okuryazarlığı'nın güçlendirilmesi; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlık okuryazarlığının temel kavramlarını bilmesi Sağlık okuryazarlığını etkileyen faktörleri açıklayabilmesi Bireylerin sağlık bilgilerini anlayabilmesi için kullanılan sağlık okuryazarlığının önemini tanımlayabilmesi Sağlık okuryazarlığı stratejilerini sıralayabilmesi Toplumdaki özel gruplarda Sağlık Okuryazarlığını geliştirme stratejilerini sıralayabilmesi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık okuryazarlığına Giriş, Temel Kavramlar
2) Eleştirel Sağlık Okuryazarlığı
3) Sağlık Okuryazarlığının Değerlendirilmesi
4) Sağlık Okuryazarlığının Değerlendirilmesine Yönelik Grup Çalışması
5) Sağlık ve beslenme Okuryazarlığı
6) Kadın Sağlığı Açısından Sağlık Okuryazarlığı
7) Yaşlılık-Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı
8) Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı
9) Sağlık Hı̇zmetlerı̇ Kullanımı ve Sağlık Okuryazarlığı
10) Çocuklarda Sağlığın Geliştirilmesinde Sağlık Okuryazarlığının Rolü
11) Sağlık Okuryazarlığı ve COVID-19 Pandemisi
12) Sağlık Okuryazarlığı ve Afetler
13) Sağlık Okuryazarlığı ile İlgili Araştırmalar
14) Sağlık Okuryazarlığı ile İlgili Araştırmalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1- Tanrıöver, E., Yıldrım, H., Ready, N. (2014). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, Sağlık-sen Yayınları, Ankara: Altan Özyurt Matbaacılık.
2- Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık Okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:3.
3-Sağlık okuryazarlığı: Sağlam kanıtlar. Dünya Sağlık Örgütü, 2013-Sağlıklı Kentler Birliği, 2015
4-Osborne, H. (2013). Health Literacy (from A to Z).Practical Ways to Communicate Your Health Message. Jones&Bartlett Learning
5-Yakıncı, C., Kızılay, A., Kavruk, H. (2016). Sağlık ve İletişim Öyküleri. Akademisyen Kitabevi
6- Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014). Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48
7-Çetin, M. (2012). Sağlık Okuryazarlığı, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Aile eğitim programı, Ankara: Nakış Ofset.
8- Palacı, H., Yarar, O., Kuru, İ., Gülhan, Y. (2016). Doktor Google: İnternette Sağlık Bilgisi Kaynakları ve Sağlık Okur Yazarlığının Önemi, Tıp Teknolojileri Kongresi, 2016
9-Balçık, P.Y., Taşkaya, S., Şahin, B. (2014). Sağlık Okur-Yazarlığı, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2014:13(4)
10-Çimen, Z., Bayık, A. (2017). Kronik Hastalığı Olan Yaşlı Bireylerde Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık Algısı ve İlişkili Faktörler, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33 (3),105-125.
11-Bolsoy, N., Sevil, Ü. (2006). Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi, 9(3).
12-Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014). Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 3
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 2 14
Sunum / Seminer 3 2 6
Küçük Sınavlar 1 10 10
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 122