Dersin Amacı: |
Elektrik ve manyetizmanın temel kavram ve ilkelerini öğrenciye açık bir şekilde vermektir. |
Dersin İçeriği: |
Elektrik Yükü, Coulomb Yasası, Elektriksel Kuvvet, Elektrik Alan, Elektrik Akısı ve Gauss Yasası, Elektrik Potansiyeli, Kondansatörler, Elektrik Akımı ve Direnç, Kirchhoff Yasaları, Doğru Akım Devre Çözümlemeleri, Ölçü Aletleri, RC Devreleri, Mıknatıs ve Manyetik Alan, Manyetik Kuvvet, Hall Olayı, Amper Yasası, Biot-Savart Yasası, Maxwell Yer Değiştirme Akımı, Manyetik İndüksiyon, Faraday İndüksiyon Yasası, Manyetik Enerji, Zamanla Değişen Manyetik Alanlar |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Elektrik yükü ve korunumu, yüklü maddelerin özellikleri, Coulomb yasası, elektriksel kuvvet. |
|
2) |
Elektrik alanı, yükün elektrik alanı içinde hareketi, elektriksel çift kutup. |
|
3) |
Elektrik akısı ve Gauss yasası. |
|
4) |
Elektrik potansiyeli, eşpotansiyel, yük dağılımlarının potansiyeli. |
|
5) |
Sığa, kondansatördeki ve elektrik alandaki enerji, paralel ve seri bağlı kondansatörler, dielektrik maddeler, dielektriğin makroskopik tanımı. |
|
6) |
Elektrik akımı, direnç, özdirenç, iletkenlik ve güç. |
|
7) |
Kirchhoff yasaları, doğru akım devre çözümlemeleri, ölçü aletleri, RC devreleri. Kısım I |
|
8) |
Kirchhoff yasaları, doğru akım devre çözümlemeleri, ölçü aletleri, RC devreleri. Kısım II |
|
9) |
Arasınav + ders tekrarı |
|
10) |
Mıknatıs ve manyetik alan, elektrik yüküne etkiyen manyetik kuvvet, |
|
11) |
Akıma ve akım halkasına etkiyen manyetik kuvvet, Hall olayı |
|
12) |
Amper yasası, Biot-Savart yasası, |
|
13) |
Maxwell yer değiştirme akımı, manyetik indüksiyon, Faraday indüksiyon yasası, manyetik enerji, zamanla değişen manyetik alanlar. |
|
14) |
Genel tekrar |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Raymond A. Serway, John W. (1995), Fen ve Mühendislik için Fizik 2, Palme Yayıncılık.
2. Hugh D. Young, Roger A. Freedman, (2007), Üniversite Fiziği, Cilt II, Pearson Education Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar: |
1. Raymond A. Serway, John W. (1995), Fen ve Mühendislik için Fizik 2, Palme Yayıncılık.
2. Hugh D. Young, Roger A. Freedman, (2007), Üniversite Fiziği, Cilt II, Pearson Education Yayıncılık. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1-Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye
genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar
ve uygular.
2-Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların
kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi
tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
4-Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup,
gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir |
2 |
2) |
1-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi
tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
2-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir
ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
3-Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya
süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
4-Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve
uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve
yorumlar. |
3 |
3) |
1-Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda
çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
2-Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye
genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar
ve uygular.
3-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi
tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
4-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir
ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
5-Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya
süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
6-Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve
uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve
yorumlar. |
3 |
4) |
1-Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır;
gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
2-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi
tamamlar ve uygulama; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
3-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir
ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
4-Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya
süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. |
2 |
5) |
1-Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve
mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri
gözetir.
2-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi
tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
3-Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda
çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
4-Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki
ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı
ya da sözlü olarak aktarır |
2 |
6) |
1-Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki
ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı
ya da sözlü olarak aktarır.
2-Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını
betimler.
3-Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye
genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir,
yorumlar ve uygular.
4-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi
tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
5-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir
ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6-Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların
kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
7-Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve
uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve
yorumlar. |
2 |