FİZYOTERAPİ PROGRAMI | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | TRD 101 | ||||||||
Ders İsmi: | Türk Dili I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. HAKAN NAYMAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; Yükseköğrenimini tamamlamış olan her gence, ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; dil-düşünce bağlantısı açısından, yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak, Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek; öğretimde birleştirici ve bütünleştirici bir dili hâkim kılmak ve ana dili bilincine sahip gençler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; dil, kültür ve dil ile kültür arasındaki ilişkiyi, Türk Dili’nin tarihi süreç içerisindeki seyrini, Türklerin kullandığı alfabeleri, Türkçenin ses bilgisini, Türkçedeki ses olayları ve özelliklerini, sözcük türlerini, kelime grupları ile cümlenin ögeleri ve çeşitlerini içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin amaç ve hedefleri, içeriği, yararlanılacak kaynaklar ve yarıyıl ders planının tanıtımı Dil, kültür, dil-kültür ilişkisi ve dilin ulus hayatındaki yeri, dilin canlılığı | |
2) | Dünya dilleri ve Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri | |
3) | Türk dilinin tarihi gelişimi-devreleri 1 (Başlangıçtan eski Türkçe dönemine kadar) | |
4) | Türk dilinin tarihi gelişimi-devreleri 2 (Eski Türkçe döneminden çağdaş Türkçe dönemine kadar) | |
5) | Türk diline giren yabancı kelimeleri özleştirme çabalarımız ve dil devrimi | |
6) | Türklerin kullandığı alfabeler, Türk lehçelerinin tasnifi, Türk dilinin (uzak) lehçeleri | |
6) | Türklerin kullandığı alfabeler, Türk lehçelerinin tasnifi, Türk dilinin (uzak) lehçeleri | |
7) | Ses bilgisi. (Fonetik) | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Türkçede ses olayları ve Türkçenin ses özellikleri | |
10) | Türkçede sözcük türleri (İsimler, sıfatlar, zamirler ve zarflar) | |
11) | Türkçede sözcük türleri (Fiiller ve fiillerde çatı) | |
12) | Türkçede sözcük türleri (Edatlar, bağlaçlar, ünlemler, anlam özelliklerine göre kelime çeşitleri) | |
13) | Kelime grupları | |
14) | Cümlenin ögeleri ve çeşitleri |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | AKAR, Ali, (2021). Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, Ankara. AK, Coşkun, (2006). Türk Dili, Nobel Yayınları, İstanbul. AKSAN, Doğan (2009). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. AKTAŞ, Şerif, GÜNDÜZ, Osman (2001). Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınevi, Ankara. BİLGEGİL, Kaya (1963). Türkçe Dilbilgisi I-II, Ankara. BOZ, Erdoğan (2004). Türkiye Türkçesi Grameri, Türk Dili ve Kompozisyon, Afyon Eğitim, Sağlık ve Bilim Araştırma Vakfı Yayını, Afyon. DOĞAN, Enfel (2012). Türkçe Cümle Bilgisi I, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ERGİN, Muharrem (2001). Üniversiteler İçin Türk Dili, Bayrak Basım Yayım Tanıtım, İstanbul. ERCİLASUN, Ahmet B. (2010). Türkçede Seslerin Sınıflandırılması, Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Yay. Bursa. ERCİLASUN, Ahmet B. (2013). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara. GABAİN, A.Von. Eski Türkçenin Grameri, TDK Yay. Ankara, 2007. GÖKER, Osman (1998). Üniversite Öğrencileri İçin Türkçe, Doğuş Matbaacılık, Ankara. GÜLENSOY, Tuncer (2010). Türkçe El Kitabı (6. Baskı), Akçağ Yay. Ankara. GÜLSEVİN, Gürer; v.d. (BOZ, Erdoğan; AYPAY, Ali İrfan; SARI, Mehmet) (2004). Türk Dili ve Kompozisyon I, II, Afyon Eğitim, Sağlık ve Bilim Araştırma Vakfı yay. Afyonkarahisar. HATİBOĞLU, A. Necip (2003). Üniversitede Türk Dili, Barış Yayınevi, Ankara. HENGİRMEN, Mehmet (2007). Türkçe Dilbilgisi, Engin Yayınları, Ankara. KARAHAN, Leyla (2010). Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara KOLCU, Hasan (Başkanlığında) (2012). Türk Dili, Umuttepe Yay. Kocaeli. KORKMAZ, Zeynep (2010). “Yeryüzündeki Diller”, Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Yay., Bursa. KORKMAZ, Zeynep v.d. (ERCİLASUN, Ahmet Bican, ZÜLFİKAR, Hamza, PARLATIR, İsmail, AKALIN, Mehmet, GÜLENSOY, Tuncer, BİRİNCİ, Necat) (2001). Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yayınevi, Ankara. KÜLTÜRAL, Zühal (2009). Türkiye Türkçesi Cümle Bilgisi, Simurg Yayınları, İstanbul. ÖZKAN, Mustafa, ESİN, Osman, TÖREN, Hatice (2001). Yükseköğretimde Türk Dili, Filiz Kitabevi, İstanbul. PİLANCI, Hülya (2006). Türk Dili, Anadolu Üniversitesi Yayını, No:1473, Eskişehir. SARI, Mehmet (2011). Fakülte ve Yüksekokullar için Türk Dili Ders Kitabı, Okutman Yay. Ankara. SAUSSURE, F. (2001). Genel Dilbilim Dersleri (Çev.: Berke Vardar), Multilingual Yay. İstanbul. TUĞLUK, İbrahim Halil (2016). Türk Dili-Yazılı ve Sözlü Anlatım, Gazi Kitabevi, Ankara. Türkçe Sözlük (2000). Türk Dil Kurumu Yay., Ankara. YAVUZ, Kemal, v.d. (YETİŞ, Kazım, BİRİNCİ, Necat) (1999). Üniversitede Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, Bayrak Yayınevi, İstanbul. Yabancı Kelimelere Karşılıklar, (1998). Türk Dil Kurumu Yay., Ankara. Yazım Kılavuzu (2012). Türk Dil Kurumu Yay., Ankara. Öğretim Elemanı Ders Notları, Powerpoint Sunuları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |||||||||
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |||||||||
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |||||||||
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | |||||||||
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||||||
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 2 |
2) | - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 2 |
3) | - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 2 |
4) | - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | 2 |
5) | - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 2 |
6) | - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 60 |